Διοικητής Τροχαίας: «Η κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών έχει και κανόνες και πρόστιμα»

Διοικητής Τροχαίας: «Η κίνηση των ηλεκτρικών  πατινιών έχει και κανόνες και πρόστιμα»

Κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη, αλλά δεν μπορεί να είναι ανεξέλεγκτα

Ισχυρές συστάσεις, αλλά και πρόστιμα έχουν επιβληθεί σε ορισμένες περιπτώσεις από την Τροχαία Καλαμάτας σε οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, καθώς μπορεί να παρέχουν μεγάλη ελευθερία κινήσεων μέσα στην πόλη, όμως η κυκλοφορία τους δεν είναι ανεξέλεγκτη και διέπεται από κανόνες.

Τα δύο τελευταία χρόνια, που έχει αυξηθεί η χρήση αυτού του οικολογικού μέσου μεταφοράς, που βοηθά τη μικροκινητικότητα εντός αστικού χώρου, κερδίζει το ενδιαφέρον όλων των ηλικιών, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί και έντονα παράπονα από οδηγούς άλλων οχημάτων και πεζών.

Δυστυχώς, αρκετές φορές έχουμε δει να κινούνται ανεξέλεγκτα, με τους οδηγούς τους να μην τηρούν βασικούς κανόνες οδικής κυκλοφορίας, παραβιάζοντας φωτεινούς σηματοδότες, αναπτύσσοντας σημαντική ταχύτητα ή κινούμενοι αντίθετα σε μονόδρομους και πεζοδρόμια, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ακεραιότητα και τη ζωή και τη δική τους και άλλων ατόμων.

Κανόνες και κατηγορίες
Με το διοικητή της Τροχαίας Καλαμάτας, Κώστα Νικολετζέα, μιλήσαμε για όλα όσα ισχύουν όσον αφορά στην κυκλοφορία των οχημάτων αυτών, αλλά και για τα πρόστιμα από τα οποία κινδυνεύουν οι οδηγοί και οι ιδιοκτήτες τους, όταν υποπίπτουν σε παραβάσεις.

Το 2021, με το νόμο 4784, τροποποιήθηκαν διατάξεις του ΚΟΚ και εισήχθη ένας νέος όρος για κατηγορία οχήματος, τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα. Σε αυτά τα οχήματα περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά πατίνια, τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα, οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες, τα hoverboard, καθώς και τα ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για άτομα με αναπηρία.

Με τον εν λόγω νόμο ορίσθηκαν κανόνες που αφορούν στην εισαγωγή και τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων αυτών, την κυκλοφορία, αλλά και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στις περιπτώσεις που ο οδηγός δε συμμορφώνεται με τον ΚΟΚ.

Όπως εξήγησε ο κ. Νικολετζέας, ο νόμος χωρίζει τα ηλεκτρικά οχήματα σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με την ταχύτητα που αναπτύσσουν.

Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6 χλμ./ ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Δηλαδή, μπορούν να κινούνται στο πεζοδρόμιο ή από τη διάβαση πεζών και οδηγούνται από άτομα ηλικίας άνω των 12 ετών.

Η δεύτερη κατηγορία είναι τα ηλεκτρικά πατίνια, που αναπτύσσουν ταχύτητα από 6 έως 25 χιλιόμετρα το ανώτερο. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.

«Αυτά θεωρούνται ως ποδήλατα. Αυτό συνεπάγεται ότι πρέπει να κινούνται επί του ποδηλατόδρομου, όταν αυτός υπάρχει και όπου δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος, κυκλοφορούν στη δεξιά άκρη της οδού. Όταν υπάρχει ποδηλατόδρομος, είναι υποχρεωμένα να κινούνται επί του ποδηλατόδρομου και επίσης να τηρούν τον ΚΟΚ. Έναντι όλων, όμως, έχει προτεραιότητα ο πεζός. Τα οχήματα αυτά λέγονται και οχήματα μικροκινητικότητας, καθώς κινούνται εντός της πόλης και στόχος είναι να βάλουμε στη ζωή μας αυτό το νέο μέσο, το οποίο συντελεί στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος. Πάντα, όμως, με τους κανόνες που ορίζονται», υπογράμμισε ο διοικητής της Τροχαίας.

Πρόστιμα
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι τα οχήματα αυτά απαγορεύεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας άνω των 50 χιλιομέτρων, ενώ η κίνησή τους επιτρέπεται μόνο μέσα σε αστικό περιβάλλον.

«Πριν από την ψήφιση του νόμου υπήρχε μία ελευθερία, καθώς ο καθένας αγόραζε ό,τι ήθελε και κυκλοφορούσε όπου ήθελε, κι αυτό αφορούσε και στην ταχύτητα. Μετά την ψήφιση του νόμου, αυτό άλλαξε. Όταν θα κάνουμε έλεγχο σε ένα τέτοιο όχημα, θα ζητήσουμε τα έγγραφα που αφορούν στην αγορά του, το τιμολόγιο, όπου υπάρχουν οι προδιαγραφές και αναφέρονται η ταχύτητα και τα watt που είναι. Παράλληλα, διαπιστώνουμε και την ηλικία του οδηγού, αλλιώς υπάρχει πρόστιμο. Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική και για όποιον δε φοράει, υπάρχει διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.

Επίσης, απαγορεύεται να οδηγούν κάνοντας χρήση κινητού ή ακουστικών. Επιτρέπεται η χρήση κατά την οδήγηση μόνο εάν υπάρχει στο όχημα ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση του κινητού.

Να αναφέρουμε, δε, πως αν στο πατίνι επιβαίνει και δεύτερο άτομο, αυτό τιμωρείται με πρόστιμο 40 ευρώ στον οδηγό. Το ίδιο πρόστιμο υπάρχει αν δύο τέτοια οχήματα κινούνται παράλληλα, καθώς απαγορεύεται. Επιτρέπεται μόνο να είναι ο ένας πίσω από τον άλλον», εξήγησε ο κ. Νικολετζέας.

Διευκρίνισε, μάλιστα, ότι αν ένα ηλεκτρικό όχημα αναπτύσσει ταχύτητα πάνω από 25 χλμ. και μέχρι 45 χλμ./ώρα, θεωρείται μοτοποδήλατο και απαιτείται η έκδοση διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας.

Όσο για τα πρόστιμα σε ό,τι αφορά την ταχύτητα, ο διοικητής της Τροχαίας είπε πως αν η ταχύτητα υπερβαίνει τα 25 χιλιόμετρα την ώρα, ο οδηγός τιμωρείται με πρόστιμο 20 ευρώ και ο ιδιοκτήτης του οχήματος με πρόστιμο 50 ευρώ. Αν υπερβαίνει τα 35 χιλιόμετρα την ώρα, το πρόστιμο στον οδηγό γίνεται 50 ευρώ και στον ιδιοκτήτη 100.

Επίσης, ορίζονται και παραβάσεις που αφορούν στη στάθμευση των οχημάτων αυτών, καθώς δεν μπορούν να βρίσκονται πάνω σε πεζοδρόμια, πλατείες, διαβάσεις κ.λπ.

«Είναι σημαντικό ότι πρέπει να δίνουν πάντα προτεραιότητα στους πεζούς. Η χρήση κράνους, όπως είπαμε, είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ανακλαστικού ρουχισμού για να είναι διακριτοί. Επίσης, το όχημα πρέπει να φέρει κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως στο εμπρόσθιο μέρος και ερυθρό ανακλαστικό πίσω φως. Ενώ όταν δεν υπάρχει “φλας”, ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να ενημερώνει για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει δείχνοντας με το χέρι του», κατέληξε.

Καθώς η χρήση των ηλεκτρικών αυτών οχημάτων εξαπλώνεται, η Τροχαία ενημερώνει και κάνει ισχυρές συστάσεις στους χρήστες, ενώ ήδη έχει επιβάλει και τα πρώτα πρόστιμα σε όσους δεν έχουν συμμορφωθεί.

Της Βίκυς Βετουλάκη