Μια ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση για την Καλαμάτα και συμβατή με το στόχο της κλιματικά ουδέτερης πόλης κατέθεσε στο Δήμο ο γεωλόγος – γεωτεχνικός Περιβάλλοντος M.Sc. και δημοτικός σύμβουλος, Μιχάλης Αντωνόπουλος, έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη του Αστικού ΚΤΕΛ Καλαμάτας, με την προϋπόθεση να συνδυάζεται η εξυπηρέτηση των πολιτών με τη βιωσιμότητα του μέσου.
Πρόκειται για την εγκατάσταση ενός ηλεκτρικού τραμ σταθερής τροχιάς, απόλυτα οικολογικού, αρχικά επί του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου στην πόλη και εν συνεχεία με την επέκτασή του.
Τραμ σταθερής τροχιάς
«Με την κλιματική προσαρμογή που απαιτείται για το 2030 δημιουργούνται νέα δεδομένα. Η αύξηση των τιμών ενέργειας, σε συνδυασμό με τα συγκοινωνιακά ζητήματα που υπάρχουν στις σύγχρονες πόλεις, επαναπροσδιορίζει τους στόχους μας στα κλιματικά συμβόλαια και στη σχέση μας με τους δημότες.
Η Καλαμάτα είναι βεβαίως μία από τις γρηγορότερα εξελισσόμενες σύγχρονες πόλεις: συγκοινωνιακοί κόμβοι, λιμάνι, αεροδρόμιο, υδατοδρόμιο κ.ά. Υπάρχει όμως και έντονος προβληματισμός για θέσεις στάθμευσης, ανυπαρξία χώρων, στενοί δρόμοι και σοκάκια, κυκλοφοριακή συμφόρηση και δυσκολία μετακίνησης, σε συνδυασμό με υψηλή επικινδυνότητα στο οδικό δίκτυο.
Μια νέα συγκοινωνιακή μελέτη δύσκολα θα έφερνε οριστικές λύσεις και καθαρά περιβαλλοντικά αποτελέσματα. Ο στόχος σήμερα είναι μονόδρομος. Αφήνουμε το αυτοκίνητο και χρησιμοποιούμε μέσα μαζικής μεταφοράς με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και μηδενικούς ρύπους», τόνισε αρχικά ο κ. Αντωνόπουλος.
Όπως εξήγησε στη συνέχεια, προς την κατεύθυνση αυτή πρόσφατα πρότεινε στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας την εκπόνηση περιβαλλοντικής προμελέτης, προέγκρισης και χωροθέτησης ενός τέτοιου μέσου σταθερής τροχιάς και δραστηριότητας.
Συμφωνεί το Αστικό ΚΤΕΛ
«Η μελέτη θα περιλαμβάνει τον αρχικό σχεδιασμό στην υφιστάμενη γραμμή του ΟΣΕ από αεροδρόμιο έως υδατοδρόμιο, και σε δεύτερη φάση την επέκταση της γραμμής στον άξονα της Ναυαρίνου μέχρι το “Φιλοξένια” και προς βορρά μέχρι την Κεντρική Αγορά, στη θέση του νότιου πάρκινγκ, στην καρδιά δηλαδή της πόλης.
Από εκεί πας παντού, καθώς είναι και η αφετηρία των ΚΤΕΛ. Τα μέσα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν θα είναι σε μέγεθος μικρών λεωφορείων και ηλεκτρικά, με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, όπως ακριβώς τα σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα.
Η παροχή θα είναι από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο φορέας διαχείρισης των γραμμών θα είναι το Αστικό ΚΤΕΛ Καλαμάτας στα πρότυπα των γραμμών εκμετάλλευσης των αστικών λεωφορείων σήμερα, ενώ ενδέχεται να συμμετέχουν και άλλοι φορείς», σημείωσε ο κ. Αντωνόπουλος.
Πρόσθεσε δε, πως ήδη έχει κάνει μια πρώτη επαφή με τη διοίκηση του Αστικού ΚΤΕΛ Καλαμάτας, η οποία έχει ενδιαφερθεί για μια τέτοια νέα προοπτική για την πόλη, ενώ και ο δήμαρχος Καλαμάτας δέχτηκε να κάνουν μια συνάντηση στο γραφείο του όλοι για να το συζητήσουν.
«Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία μια τέτοιας γραμμής, ενός ιδιαίτερα φιλικού μέσου μεταφοράς, είναι απόλυτα εφικτή και ιδανική για μια πόλη σαν την Καλαμάτα. Θα λύσει πολλαπλά συγκοινωνιακά ζητήματα. Θα τύχει άμεσης εκμετάλλευσης από το Αστικό ΚΤΕΛ και αποδοχής από το σύνολο των δημοτών, αλλά και των δημοτικών παρατάξεων.
Η χρηματοδότηση είναι δεδομένη από το Ταμείο Ανάκαμψης για την επέκταση των γραμμών. Όσον αφορά στις αρχικές δαπάνες λειτουργίας και αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ, θα καλυφθούν από τους πόρους της κλιματικά ουδέτερης πόλης και επιχορήγησης του Δήμου για τη λειτουργία των νέων γραμμών του Αστικού ΚΤΕΛ. Πρόκειται συνεπώς για τη μεγαλύτερη πρόκληση για την Καλαμάτα του 2030», κατέληξε ο κ. Αντωνόπουλος.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ, Θανάση Πατικόπουλο, σημείωσε ότι η πρόταση του κ. Αντωνόπουλου έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, είναι θετικοί ως φορέας και έχουν κάνει μια πρώτη συζήτηση.
Διευκρίνισε, βέβαια, πως χρειάζεται καλό σχεδιασμό και να εξετασθούν δύο πολύ βασικοί παράγοντες, που θα δώσουν το τέλειο αποτέλεσμα: η εξυπηρέτηση του κόσμου και η βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Της Βίκυς Βετουλάκη