Παρέμβαση για την πρόταση λειτουργίας τραμ στην Καλαμάτα κάνει ο «Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου».
«Συγχαίρουμε», σημειώνεται, «το δημοτικό σύμβουλο Καλαμάτας, Μιχάλη Αντωνόπουλο, για την τεκμηριωμένη πρωτοβουλία του να επαναφέρει στην επικαιρότητα το θέμα της επαναλειτουργίας δικτύου τραμ στην Καλαμάτα, την οποία βρήκε ενδιαφέρουσα και γι’ αυτό συμφώνησε υπό όρους και το Αστικό ΚΤΕΛ της πόλης.
Μια προσπάθεια που δρομολογήθηκε προ 30 περίπου ετών και η οποία, αν και είχε πλήρη μελέτη και είχε εξασφαλίσει και την αναγκαία χρηματοδότηση για την υλοποίησή της, δεν προχώρησε δυστυχώς, για λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναπτύξουμε.
Έτσι, η Καλαμάτα έχασε μια μοναδική ευκαιρία να εξορθολογήσει τις αστικές της συγκοινωνίες και να καταστεί πρωτοπόρος στην πράσινη μετακίνηση. Η Καλαμάτα ήταν η πρώτη ελληνική πόλη που απελευθερώθηκε το 1821 και η οποία, χάρη στις δυνατότητες της περιοχής, αλλά και την προοδευτικότητα των κατοίκων της, αναπτύχθηκε οικονομικά, εκσυγχρονίστηκε και “εξευρωπαΐστηκε” με ταχείς ρυθμούς. Γι’ αυτό και ήταν η πέμπτη (5η) πόλη της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων στην οποία κυκλοφόρησε ηλεκτροκίνητο τραμ (1902 η Πάτρα, 1903 η Αλεξάνδρεια, 1908-9 η Αθήνα και ο Πειραιάς, αλλά και η υπό οθωμανική διοίκηση τότε Θεσσαλονίκη, και 1910 η Καλαμάτα!).
Ο σύλλογός μας, τη 10ετία του 1990, μαζί με το δυναμικό εκείνη την εποχή “Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου Καλαμάτας”, αγωνίστηκε για την υλοποίηση αυτού του μοναδικού τότε στην Ελλάδα “πρότζεκτ”, έλαβε δε μέρος και σε ημερίδα, στην οποία και παρουσιάστηκε η μελέτη κατασκευής του δικτύου του τραμ.
Η Καλαμάτα προσφέρεται, και αποτελεί ιδανική περίπτωση πόλης μεσαίου μεγέθους, για τη λειτουργία ενός δικτύου τραμ, λόγω των δυσανάλογα μεγάλων αποστάσεων για το μέγεθός της, που οφείλεται στην ιδιομορφία της να έχει εξ αρχής δύο πόλους έντονης δραστηριότητας, την παλιά πόλη και το ιστορικό της κέντρο, και το λιμάνι της με την επιμήκη παραλία, όπως και το πλεονέκτημα να έχει έτοιμη υποδομή (παλιές σιδηροδρομικές γραμμές που ενώνουν τους δύο αυτούς πόλους, σε αχρησία σήμερα, αλλά εύκολα, και με μικρό κόστος, επαναχρησιμοποιούμενες).
Η ύπαρξη, εξάλλου, της σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τη Μεσσήνη τής δίνει την δυνατότητα να αποκτήσει και έναν “Προαστιακό” σιδηρόδρομο, με τη μορφή ελαφρού τραμ.
Τέλος, η γραμμή αυτή θα εξυπηρετήσει και το γοργά αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της πόλης, το οποίο σύντομα θα έχει ανάγκη σύνδεσής του με την πόλη με ένα μέσον σταθερής τροχιάς.
Είναι πολύ ορθή δε η απόφαση της ανάληψης της λειτουργίας του δικτύου του τραμ – προαστιακού από το Αστικό ΚΤΕΛ, παράλληλα με τη λειτουργία των “θερμικών” λεωφορείων, ώστε να αποκτήσει η Καλαμάτα ένα σύγχρονο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών, με αναμεταβιβάσεις, όπου θα είναι αυτό αναγκαίο, για να μειωθεί έτσι το κόστος της εκμετάλλευσής τους».