Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα προχωρούν οι διαδικασίες για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, καθώς, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα του «metaforespress», έως τα τέλη του έτους θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος. Εντός του φθινοπώρου δε, αναμένεται να τελειώσει και η διαδικασία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το διαγωνισμό.
Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέτεινε τη δυνατότητα χορήγησης ενισχύσεων λειτουργίας σε ορισμένους περιφερειακούς αερολιμένες, βάσει των κατευθυντήριων γραμμών του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες, έως τις 4 Απριλίου 2027.
Προχωρά ο διαγωνισμός
Για το αεροδρόμιο Καλαμάτας ενδιαφέρον έχει κατατεθεί από 4 σχήματα και συγκεκριμένα τις κοινοπραξίες:
-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports Limited
-ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ – CORPORATION AMERICA AIRPORTS
-Egis Airport Operation – AKTOR CONCESSIONS – Aeroports de la Cote d’Azur
-FRAPORT AG – DELTA AIRPORT INVESTMENTS – ΠΗΛΕΑΣ.
Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, σύμφωνα με το Υπερταμείο, θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνο της πόλης, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου, καθώς θα διευρύνει και αναβαθμίσει την αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με σημαντικές ταξιδιωτικές αγορές του εξωτερικού.
Επιπρόσθετα, εντός του 2022 επικαιροποιήθηκε η μελέτη για την ανάπτυξη των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας και η διοίκηση του Υπερταμείου εξετάζει το καλύτερο σενάριο αξιοποίησης.
Στα μικρά αεροδρόμια
Έως τον Απρίλιο του 2027 παρατάθηκε η δυνατότητα χορήγησης ενισχύσεων λειτουργίας σε περιφερειακούς αερολιμένες. Οι κατευθυντήριες γραμμές του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές, επιτρέπουν στα κράτη-μέλη να χορηγούν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ενισχύσεις λειτουργίας σε περιφερειακούς αερολιμένες με λιγότερους από 3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, όπως της Καλαμάτας, με σκοπό την κάλυψη του κόστους.
Οι κατευθυντήριες γραμμές ορίζουν 10ετή μεταβατική περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας οι εν λόγω ενισχύσεις μπορούν να κηρυχθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά. Η μεταβατική περίοδος επρόκειτο να λήξει στις 4 Απριλίου 2024.
Οι κατευθυντήριες γραμμές επιτρέπουν, επίσης, στα κράτη-μέλη να χορηγούν ενισχύσεις λειτουργίας υπό ευνοϊκότερο καθεστώς (δηλαδή με υψηλότερες εντάσεις ενίσχυσης) σε αερολιμένες με έως 700.000 επιβάτες ετησίως, οι οποίοι αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες στην κάλυψη του κόστους.
Η δυνατότητα αυτή, η οποία είχε αρχικά προβλεφθεί για 5 έτη, είχε παραταθεί το 2018 έως τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, τον Απρίλιο του 2024.
Από την έκδοση των κατευθυντήριων γραμμών το 2014 μέχρι σήμερα ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών έχει αντιμετωπίσει σοβαρή κρίση ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού και των υγειονομικών και ταξιδιωτικών περιορισμών που θεσπίστηκαν για τον περιορισμό της εξάπλωσής του.
Η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας επηρέασε περαιτέρω τον κλάδο, ιδίως διότι αύξησε σημαντικά το ενεργειακό κόστος των φορέων εκμετάλλευσης αερολιμένων.
Ειδικότερα, οι περιφερειακοί αερολιμένες αντιμετωπίζουν χαμηλότερα έσοδα και υψηλότερο κόστος, γεγονός που είχε αρνητικό αντίκτυπο στην κερδοφορία τους. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλείσιμο ορισμένων περιφερειακών αερολιμένων, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την Ε.Ε.
Λόγω δε αυτών των εξαιρετικών περιστάσεων, η Κομισιόν αποφάσισε να παρατείνει κατά τρία έτη τη μεταβατική περίοδο κατά την οποία τα κράτη-μέλη μπορούν να χορηγούν ενισχύσεις για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των περιφερειακών αερολιμένων, έως τις 4 Απριλίου 2027.
Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει στα κράτη-μέλη να στηρίξουν τους περιφερειακούς αερολιμένες ώστε να καλύψουν το κόστος τους και να γίνουν κερδοφόροι. Το ειδικό καθεστώς για αερολιμένες με ετήσια επιβατική κίνηση έως 700.000 επιβάτες παρατείνεται, επίσης έως τις 4 Απριλίου 2027.
Β.Β.