Μείωση πωλήσεων τυποποιημένου ελαιολάδου στις ξένες αγορές και στα ράφια μπαίνει τούρκικο
Μπορεί η σημαντική αύξηση που καταγράφεται στην τιμή του ελαιολάδου φέτος να φέρνει εν πρώτοις ευφορία, όμως φαίνεται πως υπάρχουν και αρνητικά, που προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία στον κλάδο των ελαιοπαραγωγών και των τυποποιητών.
Ήδη έχει παρατηρηθεί μείωση των πωλήσεων του τυποποιημένου ελαιολάδου σε σημαντικές αγορές, όχι μόνο του ελληνικού προϊόντος, αλλά και του ισπανικού και του ιταλικού. Η υψηλή τιμή του το κάνει να παραγκωνίζεται στα ράφια των ξένων αγορών και να αντικαθίσταται από τούρκικο ελαιόλαδο (φθηνότερο αλλά χαμηλότερο ποιοτικά), αλλά και τυνησιακό, που πλέον συναγωνίζεται σε ποιότητα τις παραδοσιακές παραγωγές, όπως η δικιά μας. Εκτός από την τιμή, μεγάλο πρόβλημα στις αγορές του εξωτερικού είναι και οι ελλείψεις που παρατηρούνται, καθώς τα αποθέματα μειώνονται.
Χρονιά θρίλερ
Σε συνομιλία μας πρόσφατα με εξαγωγέα τυποποιημένου ελαιολάδου από Μεσσηνία και Αρκαδία, μάς επισήμανε ότι υπάρχει σοβαρό ζήτημα στα ράφια των ξένων αγορών, καθώς μεγάλες εταιρίες και αλυσίδες τροφίμων βγάζουν από τα κεντρικά ράφια τους το ελληνικό ελαιόλαδο, λόγω της υψηλής τιμής, εξαιτίας της οποίας δεν το προτιμούν οι καταναλωτές. Τη θέση τους παίρνουν κυρίως ελαιόλαδα από Τουρκία και, σε ό,τι τον αφορούσε, έκανε λόγο για μείωση που έφτανε στο 30%, εκφράζοντας την ανησυχία του.
Λίγο πολύ την ανησυχία που υπάρχει επιβεβαίωσε και ο εξαγωγέας της Agrexpo, Γιώργος Γκούμας, ο οποίος μίλησε για χρονιά θρίλερ, αφού κανείς δεν μπόρεσε να προβλέψει την εξέλιξη με την άνοδο των τιμών.
«Αν κάποιος μελετήσει τα γεγονότα, δεν είναι παράξενο ότι οι τιμές σκαρφάλωσαν σε αυτά τα επίπεδα. Αν δεν υπήρχε η ζήτηση, δεν θα υπήρχε άνοδος τιμών. Κι αφού η ζήτηση συνεχίζεται, όλοι θέλουν να εξασφαλίσουν κάποια βασικά αποθέματα, ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα μέχρι τη συγκομιδή της νέας σοδειάς. Υπάρχει αναστάτωση στην αγορά, όταν ένα προϊόν έχει αυξητικές τάσεις και παρουσιάζει σε μικρό χρονικό διάστημα σχεδόν διπλασιασμό στην τιμή του. Χρειάζεται χρόνος για να το δεχτεί αυτό η αγορά. Σίγουρα θα υπάρξει μείωση κατανάλωσης και στροφή του καταναλωτικού κοινού σε πιο φθηνά ελαιόλαδα και σε σπορέλαια. Υπάρχει μια θετική κίνηση στις αγορές. Οι ποσότητες των εμπόρων δεν είναι τόσο μεγάλες, αλλά όσο πηγαίνουμε προς το φθινόπωρο τα αποθέματα θα μειώνονται και οι παραγγελίες θα αυξάνονται. Οι Ιταλοί εισαγωγείς δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για ελαιόλαδο από Μεσσηνία και Λακωνία. Και τα νέα για την παραγωγή σε Ιταλία και Ισπανία δεν είναι καλά. Αλλά και εμείς εδώ, στη Μεσσηνία, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι φέτος – με όλα όσο έχουν γίνει, καύσωνας, κ.λπ. – θα έχουμε αύξηση παράγωγης στη Μεσσηνία και όχι μείωση», τόνισε ο κ. Γκούμας.
Εργατικό δυναμικό
Επίσης, ο κ. Γκούμας πρόσθεσε ότι υπάρχουν κι άλλα σοβαρά προβλήματα, που αφορούν τη συγκομιδή και κυρίως τα εργατικά χέρια που δεν υπάρχουν.
«Δεν έχουν παρθεί ουσιαστικά μέτρα αντιμετώπισης των προβλημάτων στον πρωτογενή και τον τριτογενή τομέα. Το κόστος έχει ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση για το πρόβλημα με τα εργατικά χέρια. Υπάρχει μεγάλη ανησυχία γι’ αυτό το θέμα. Υπάρχει ανασφάλεια στον παραγωγό, που δεν ξέρει αν θα μπορέσει να κάνει ομαλά τη συγκομιδή κι αν θα προλάβει να την ολοκληρώσει, στον ελαιοτριβέα, που θα πιεσθεί για να ανταπεξέλθει, και στους τυποποιητές, που και αυτοί έχουν αρχίσει να διαισθάνονται το πρόβλημα που υπάρχει με εργάτες στα συσκευαστήρια και στα τυποποιητήρια», συμπλήρωσε.
Ο ανταγωνισμός, πλέον, στο εξωτερικό έχει δυσκολέψει, καθώς οι ποσότητες δεν επαρκούν για την παγκόσμια κατανάλωση, ενώ η Τουρκία έχει ρίξει στην αγορά φθηνό ελαιόλαδο, που, όμως, δεν συναγωνίζεται σε ποιότητα τα δικά μας.
Αντίθετα, η Τυνησία, τα τελευταία δύο χρόνια έχει ανεβάσει πολύ την ποιότητά της, σε σημείο που να συγκρίνονται με τα δικά μας, ενώ έχει αυξηθεί και η τιμή αυτού του ελαιολάδου.
Κατά την εκτίμηση του κ. Γκούμα, και να μειωθεί αυτή τη στιγμή η κατανάλωση, πάλι δεν επαρκούν οι ποσότητες ελαιολάδου που υπάρχουν και γι’ αυτό οι τιμές δεν θα πέσουν.
«Πρέπει να υπάρξει ένα πλάνο και μια στρατηγική αναφορικά με το τι θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια. Αυτό που ανησυχεί τον κλάδο μας είναι πως αυτός ο σχεδιασμός δεν υπάρχει. Η εξέλιξη της γεωργίας στην Ελλάδα έχει μείνει πολύ πίσω και για την κάλυψη των αναγκών που έχουν οι αγρότες σε εργατικό δυναμικό δεν υπάρχει μέριμνα. Υπάρχει κίνδυνος να χαθούν αγορές. Όταν σε περίοδο ελλείψεων καινούργιοι παίκτες μπαίνουν στο παιχνίδι, το κατακτούν και εδραιώνονται. Χρειαζόμαστε επειγόντως την στήριξη της Πολιτείας», κατέληξε ο κ. Γκούμας.
Της Βίκυς Βετουλάκη