Τα τελευταία χρόνια έχει φτάσει και στη χώρα μας η “Black Friday”, μια μέρα καθαρά εμπορική, που πραγματοποιείται στην Αμερική από το 1952 και λαμβάνει χώρα την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου.
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, λοιπόν, η “Black Friday” κρατά μια μέρα, όπως άλλωστε μαρτυρά και το όνομά της. Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ανοίγουν πολύ νωρίς (τα τελευταία, δε, χρόνια από τις μεταμεσονύκτιες ώρες), ενώ όταν αυτό συμβεί, υπάρχουν περιπτώσεις που οι καταναλωτές «δίνουν μάχη» για τα προϊόντα, με τα ράφια να αδειάζουν σε χρόνο ρεκόρ.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα και στη δική μας “Black Friday”, αυτή δείχνει να απέχει αρκετά από την «αυθεντική», αφού διαρκεί αρκετές μέρες, ενώ πολλές φορές τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν είναι τόσο μεγάλα. Ουσιαστικά όλο αυτό το διάστημα αντικαθιστά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις που έχουν καταργηθεί.
Το «Θάρρος» βρέθηκε σε καταστήματα της Καλαμάτας και συνομίλησε με τους επαγγελματίες, οι οποίοι να μεν δήλωσαν ευχαριστημένοι από την κίνηση, αλλά εξέφρασαν τους φόβους τους για εκείνη των επόμενων ημερών. Μάλιστα, όπως παρατήρησαν, η κίνηση είχε παγώσει και πριν από το “Black Friday αλά ελληνικά”, αφού οι καταναλωτές περίμεναν τις εκπτώσεις.
Baby Love – Βρεφικά και παιδικά ρούχα
Η Ιορδάνα Ίτσκου, από το κατάστημα Baby Love, συμμετέσχε στην “Black Friday” και αυτό που παρατήρησε ήταν ότι πριν ξεκινήσει η δουλειά ήταν πτωτική, καθώς οι καταναλωτές την περίμεναν. Η ίδια δήλωσε ευχαριστημένη από την κίνηση του συγκεκριμένου διαστήματος, ενώ πρόσθεσε ότι το κατάστημά της έκανε καλές εκπτώσεις, δηλαδή 20% σε όλα τα νέα εμπορεύματα, όπως 20% επιπλέον σε αυτά που ήδη είχαν έκπτωση, με το τελικό ποσοστό στα δεύτερα να φθάνει στο 70%.
Σχετικά με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, η κα Ίτσκου θεωρεί ότι βοηθούν τα καταστήματα, αλλά επανέλαβε ότι πέφτει η δουλειά πριν και μετά από αυτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι υπήρξαν πελάτες που εκμεταλλεύτηκαν τις τιμές της “Black Friday” και αγόρασαν χριστουγεννιάτικα δώρα.
Ilias Poulis – Ανδρικά ρούχα και αξεσουάρ
Ο Ηλίας Πουλής, που διατηρεί το ομώνυμο κατάστημα, σχολίασε ότι η κίνηση την “Black Friday” ήταν ικανοποιητική, αλλά είχε ως αποτέλεσμα «να παγώσει» αυτή των προηγούμενων ημερών.
Το συγκεκριμένο εκπωτικό διάστημα, υποστήριξε, δεν είναι για τα ρούχα, αφού αναγκάζει τον καταστηματάρχη να βάλει εκπτώσεις σε εμπορεύματα που μόλις έχει παραλάβει.
Ο κ. Πουλής πρόσθεσε ότι προτιμά τις καθιερωμένες περιόδους εκπτώσεων, που είναι δύο, και μέχρι εκεί. Έτσι και οι καταστηματάρχες μπορούν να βάλουν μεγάλες εκπτώσεις, αλλά και οι καταναλωτές να επωφεληθούν από αυτές.
Δερμάτινο – Δερμάτινα ρούχα και αξεσουάρ
Η Ελένη Καρβέλα, από το κατάστημα Δερμάτινο, παρατήρησε ότι η κίνηση στο κατάστημά της ήταν πάρα πολύ καλή και δείχνει να συνεχίζεται. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι επειδή πουλά βαριά ρούχα (μπουφάν), οι υψηλές θερμοκρασίες για την εποχή δε βοήθησαν, όμως οι καταναλωτές αγόρασαν τσάντες και παπούτσια. Τις τελευταίες μέρες, πάντως, που έπεσε η θερμοκρασία, υπήρξε κίνηση και στα ρούχα, οπότε είναι ευχαριστημένη.
Κλείνοντας, ωστόσο, εξέφρασε φόβο ότι μπορεί η κίνηση να μειωθεί αυτό το διάστημα, αφού έχει αντιληφθεί ότι ο κόσμος περιμένει τις εκπτώσεις, οπότε ανάμεσα σε αυτές κάνει μειωμένες αγορές.
Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας
Σχολιάζοντας την “Black Friday” ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Γιώργος Εγγλέζος, ανέφερε ότι έχουν καταργηθεί οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οπότε δόθηκε η ευκαιρία και φέτος στα καταστήματα, για ένα 20ημερο τουλάχιστον, να κάνουν προσφορές, με τους καταναλωτές να ανταποκρίνονται.
Κατά τον ίδιο, η αγοραστική δύναμη έχει περιοριστεί αρκετά, ενώ ο κόσμος κοιτά να ψωνίσει τα δευτερεύοντα μέσα από αυτά που του περισσεύουν, αφού οι υποχρεώσεις του είναι πολλές. Ως εκ τούτου, οι έμποροι δεν έχουν τις επιδόσεις που είχαν στο παρελθόν, με την κίνηση τελικά να είναι σε μέτρια επίπεδα.
Ο κ. Εγγλέζος επανέλαβε ότι ο Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας είναι αντίθετος με τα κυριακάτικα ανοίγματα, καθώς, όπως είπε, δε γίνεται μια μικρή επιχείρηση να δουλεύει συνέχεια και ειδικά σε περιοχές που δεν είναι αμιγώς τουριστικές.
ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ: Στασιμότητα των επιδόσεων
Από την πλευρά του, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ διερεύνησε για όγδοη χρονιά τη συμμετοχή στη “Black Friday” και αξιολόγησε τα κυριότερα χαρακτηριστικά της, πραγματοποιώντας έρευνα σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 300 επιχειρήσεων.
Βασικά ευρήματα:
•Συμμετείχαν οι περισσότερες των επιχειρήσεων (56%), επίδοση ωστόσο ελαφρώς χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι (61%).
•Τέσσερις στις δέκα (41%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.
•Σχεδόν 3 στις 4 (72%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%, περίπου 1 στις 3 (36%) μεταξύ 11% και 20%, ενώ το 34% από 21% έως 30%.
•Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55%) υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων . Αντίθετα, αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήματα υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις.
•Για σχεδόν 6 στις 10 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου καταγράφηκε μέτριος/ υψηλός βαθμός ικανοποίησης.
•Παρόμοια εικόνα καταγράφεται και σε επίπεδο ικανοποίησης των επιχειρήσεων αναφορικά με τον κύκλο εργασιών (56%).
Παράλληλα, η εικόνα, τόσο αναφορικά με την επισκεψιμότητα όσο και με τις πωλήσεις, προσομοιάζει κατά πολύ με την αντίστοιχη περυσινή, υπογραμμίζοντας τη στασιμότητα της αγοραστικής κίνησης, εξέλιξη που επιβεβαιώνει τις επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης στην καταναλωτική δαπάνη. Η εικόνα της στασιμότητας επαληθεύεται από το γεγονός ότι το 46% των επιχειρήσεων σημειώνει ότι οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
•Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος (55%) έχει πλέον τη δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων.
• Η συμμετοχή των καταστημάτων στη “Cyber Monday” ήταν φέτος πολύ χαμηλή (23%).
• Ιδιαίτερα ανησυχητικές ήταν οι πωλήσεις των επιχειρήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φθινοπωρινής περιόδου, αφού το 43% κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ μόνο το 18% παρατήρησε βελτίωση.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση