Με εντυπωσιακή άνοδο 33% στο σύνολο εισιτηρίων και άλμα στους αριθμούς του εγχώριου σινεμά ολοκληρώθηκε το 2023.
Γύρω στα 7.200.000 εισιτήρια μέτρησε η ημερολογιακή χρονιά από την 1η Ιανουαρίου 2023 μέχρι και την Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023, τα οποία μπορούμε να σπρώξουμε ως και τα 7.300.000 μέχρι και την τελευταία μέρα της χρονιάς, δοθείσης της συνεχιζόμενης επιτυχίας της «Φόνισσας» και των γιορτινών-οικογενειακών θεαμάτων, αλλά και συνυπολογίζοντας την άφιξη του «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου, που ήδη έκανε μια θεαματική είσοδο στις κινηματογραφικές αίθουσες με 16.860 εισιτήρια από previews σε 59 οθόνες πανελλαδικά.
Ισως να μη μιλάμε για προ-Covid αριθμούς, τύπου 8,5-9 εκατομμύρια θεατές ετησίως, πάντως έχουμε μια αύξηση 33% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, και φυσικά υπερδιπλάσιες επιδόσεις από το πανδημικό (και λουκεταρισμένο κατά το ήμισυ σχεδόν) 2021. Οσο για την καλοκαιρινή περίοδο, απόλυτο ρεκόρ μπορεί να μην επιτεύχθηκε λόγω των βροχών του Ιουνίου (3.135.000 ήταν τα συνολικά εισιτήρια της σεζόν, έναντι των περυσινών 2.358.000, ενώ το ρεκόρ διατηρεί το 2019 με 3.264.000), ωστόσο τα νούμερα ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Μονάχα το φαινόμενο Barbenheimer μάζεψε κοντά στους 900.000 θεατές, σύνολο που, μαζί με τους 490.000 που τίμησαν τα νέα κεφάλαια των φραντσάιζ Fast & Furious, Επικίνδυνη Αποστολή και Ιντιάνα Τζόουνς, φέρνει τον μέσο όρο των πέντε πρώτων θερινών μπλοκμπάστερ στα 278.000 εισιτήρια το καθένα.
Δεν ήταν, όμως, όλα τα series ή τα spinoffs του 2023 το ίδιο επιτυχημένα. Μεγάλη πτώση σημείωσε η δημοφιλία των υπερηρώων, κάτι που φαίνεται κι από την πρωτιά στο είδος του σκιτσαρισμένου «Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-σύμπαν» με 110.836 εισιτήρια. Οι τρίτοι «Φύλακες του Γαλαξία» ακολουθούν με 88.940, και από πιο μακριά το «Ant-Man and The Wasp: Κβαντομανία» με 70.335, «The Flash» με 49.632 και «The Marvels» με μόλις 32.211. Και όλα δείχνουν πως το «Aquaman: Το Χαμένο Βασίλειο», που άνοιξε χλιαρά με 33.038 εισιτήρια την μεσοεόρτια εβδομάδα 21-27 Δεκεμβρίου, δεν θα προλάβει να κάνει τη διαφορά.
Το «The Hunger Games: Η Μπαλάντα των Αηδονιών και των Φιδιών», που συνεχίζει να προβάλλεται αν και έχει μάλλον «παγώσει» στους 55.084 θεατές, απεδείχθη άλλο ένα πολύκουελ ανάξιο του κερδοφόρου μύθου του, ενώ ακόμα χαμηλότερες ήταν οι επιδόσεις για τα «Dungeons & Dragons: Εντιμότητα μεταξύ Κλεφτών» (35.249), «Γάμος αλά Ελληνικά 3» (32.920), «Αναλώσιμοι 4» (26.292, από τα 68.671 εισιτήρια που είχε κόψει το τρίτο φιλμ το 2014), «Transformers: Η Εξέγερση των Θηρίων» (22.187, λιγότερο από τα μισά του «Τελευταίου Ιππότη» του 2017), «After 5: Oλα Μετά» (20.983) και «Χελωνονιντζάκια: Μεταλλαγμένος Χαμός» (16.404).
Από την άλλη, σε ανοδική πορεία βρέθηκε η ταινία τρόμου, συμπεριλαμβανομένων των φραντσάιζ, όπως φαίνεται από την επικράτηση στο είδος της δεύτερης «Καλόγριας», ακολουθούμενης από το «Ο Εξορκιστής: Πιστός» και το «Scream VI» (86.657, στην 21η θέση της συνολικής λίστας). Σχεδόν όλα τα horror της χρονιάς στάθηκαν αξιοπρεπώς, παρά το σνομπάρισμα της κριτικής, από το οικογενειακού προφίλ «Πέντε Νύχτες στου Φρέντι» (81.967), το «Evil Dead Rise» (78.535) και τον «Εξορκιστή του Βατικανού» (76.229) μέχρι το «Saw X» (63.000), το «Παγιδευμένη Ψυχή: Η Πορφυρή Πόρτα» (59.699), το «M3gan» (47.547) και το πιο πρόσφατο «Μίλα μου» (44.568). Εξαίρεση η νέα δουλειά του σταθερά πτωτικού Μ. Νάιτ Σιάμαλαν «Χτύπος στην Καλύβα», που αρκέστηκε στα 18.996 εισιτήρια.
Στους ανεξάρτητους οσκαρικούς τίτλους των αρχών της χρονιάς, τη «Φάλαινα» ακολουθούν το «Tar» (65.432) και τα «Πνεύματα του Ινισέριν» (55.705), ενώ στο διεθνές art σκηνικό επικράτησε η τιμημένη με Χρυσό Φοίνικα «Ανατομία μιας Πτώσης», που έχει προσελκύσει μέχρι στιγμής 57.123 σινεφίλ, καθώς δεν έχει πάψει να προβάλλεται από τον Αύγουστο. Στο ίδιο τερέν, να πούμε ενδεικτικά πως τα (γαλλικά) «Γυρίσματα της Τύχης» του Γούντι Αλεν μετρούν 40.562 θεατές (από τους 28.000 του «Φεστιβάλ του Ρίφκιν» του 2021), τα «Πεσμένα Φύλλα» του Ακι Καουρισμάκι 22.330, το μαροκινό «Μπλε Καφτάνι» 20.492 και η άρτι αφιχθείσα «Ζώνη Ενδιαφέροντος» 18.119, σε μόλις 2 εβδομάδες προβολής.
Με 11.555 εισιτήρια, ο «Τιτανικός» του Τζέιμς Κάμερον, κυκλοφορία Ιανουαρίου στα multiplex της χώρας, κυριαρχεί εύλογα στις επανεκδόσεις, ενώ στα μονά σινεμά του καλοκαιριού, εποχή με την οποία συνδέονται στενότερα τα reissues, πρωτιά έχει το «The Big Lebowski» με 7.120 νοσταλγούς, ακολουθούμενο από τα «Vicky Cristina Barcelona» με 6.369 και «Notorious» με 5.900.
Oσο για το ελληνικό σινεμά, παρότι αντιστοιχεί στο μόλις 9% της συνολικής πίτας εισιτηρίων (70% είχαν φέτος τα στούντιο και 21% οι ανεξάρτητοι τίτλοι), δεν μπορούσε παρά να εκτοξευθεί από το περυσινό ιστορικό χαμηλό, που ήθελε πρώτα τα [«Μαγνητικά Πεδία»]https://flix.gr/cinema/magnetic-fields-review.html() με 27.583 θεατές. Κύρια ευθύνη για την άνοδο αυτή είχε φυσικά η «Φόνισσα», χωρίς, εν τούτοις, να αγνοούμε την (επίσης συνεχιζόμενη) επιτυχία της δραμεντί «Κουραμπιέδες από Χιόνι» ή το ενθαρρυντικό ντεμπούτο του «Καπετάν Μιχάλη», το οποίο έκοψε 34.235 εισιτήρια την εβδομάδα της χριστουγεννιάτικης πρεμιέρας του.
Οι 20 εμπορικότερες ταινίες στην Ελλάδα το 2023
1. Barbie, 465.887
2. Οπενχάιμερ, 426.719
3. Φόνισσα (συνεχίζει να προβάλλεται), 334.029
4. Super Mario Bros. Η Ταινία, 203.266
5. Η Καλόγρια 2, 181.261
6. John Wick: Κεφάλαιο 4, 174.635
7. Fast X, 169.248
8. Μυστήριο στη Βενετία, 166.491
9. Ο Indiana Jones και ο Δίσκος του Πεπρωμένου, 162.951
10. Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο, 154.688
11. Η Φάλαινα, 126.656
12. Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού, 116.124
13. Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-σύμπαν, 110.836
14. Ναπολέων (συνεχίζει να προβάλλεται), 110.660
15. Στο Στοιχείο τους, 109.705
16. Creed 3, 101.764
17. Αστερίξ & Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα, 100.716
18. Ο Εξορκιστής: Πιστός, 89.570
19. Φύλακες του Γαλαξία 3, 88.940
20. Η Μικρή Γοργόνα, 88.308
Οι 10 εμπορικότερες ελληνικές ταινίες
1. Φόνισσα (συνεχίζει να προβάλλεται), 334.029
2. Κουραμπιέδες από Χιόνι (συνεχίζει να προβάλλεται), 77.602
3. Ακου Ποιος Μιλάει, 43.471
4. Ο Καπετάν Μιχάλης (συνεχίζει να προβάλλεται), 34.235
5. Black Stone, 22.899
6. Πίσω Από τις Θημωνιές, 12.980
7. Στο Τέλος Ξυρίζουν τον Γαμπρό, 8.308
8. Arte Povera, 5.423
9. Μπάσταρδα, 3.652
10. Saison Morte, 2.810
Πηγή: flix.gr