Περιμένουν τους τουρίστες και το Πάσχα για να πάρουν ανάσα
Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία της αγοραστικής κίνησης για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου το πρώτο τρίμηνο του 2024, ειδικά για τις μικρομεσαίες, με την αγορά να περιμένει πλέον τους τουρίστες και το Πάσχα για να πάρει «ανάσα».
Οι ανελαστικές δαπάνες, όπως το ακριβότερο κόστος στέγασης, τα ακριβότερα τρόφιμα και τα ακριβότερα καύσιμα, δεν αφήνουν περιθώρια για άλλα έξοδα στα νοικοκυριά, με τους εμπόρους να λένε ότι η αγορά στο σύνολό της είναι «μουδιασμένη», την ώρα που κινείται ξεκάθαρα με δύο ταχύτητες.
Όπως αναφέρθηκε στην προχθεσινή διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Θεόδωρου Καπράλου και του καθηγητή του ΟΠΑ Γιώργου Μπαλτά, αν και το 2023 ξεκίνησε με τις καλύτερες των προϋποθέσεων για τους εμπόρους, η εικόνα άλλαξε δραματικά τα τελευταία δύο τρίμηνα, ενώ κατά τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς η «βουτιά» είναι ακόμη μεγαλύτερη.
«Θα ήμασταν πολύ ευτυχείς αν είχαμε τα ίδια νούμερα με το τελευταίο τρίμηνο του 2023» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καπράλος.
Ας σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις με απλογραφικά στοιχεία, που στην πλειοψηφία τους είναι πολύ μικρές, το τελευταίο τρίμηνο του 2023 είδαν για πρώτη φορά στη χρονιά τις πωλήσεις τους να μειώνονται κατά 3%.
Στο σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου ο κύκλος εργασιών το δ’ τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 10,66 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 1,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, που είχε διαμορφωθεί σε 10,48 δισ. ευρώ.
Χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων εμπορίου ο κύκλος εργασιών το δ’ τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 5,12 δισ. ευρώ με την ποσοστιαία αύξηση να διαμορφώνεται στο 1,3% έναντι του δ’ τριμήνου του 2022 (5,06 δισ. ευρώ).
Δύο ταχύτητες
Την ίδια ώρα η αγορά κινείται με δύο ταχύτητες, τόσο σε επίπεδο κλάδων, καθώς ορισμένες κατηγορίες λιανεμπορικών επιχειρήσεων καταγράφουν θετικές επιδόσεις, σε αντίθεση με άλλες που δυσκολεύονται τη δεδομένη συγκυρία, όσο και σε επίπεδο μεγέθους.
Πού, όμως, οφείλεται ο έντονος δυισμός; Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των μεγάλων επιχειρήσεων είναι σαφώς ένας από τους λόγους του διαχωρισμού, ωστόσο, όπως επισήμανε, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις δομικές ανισότητες, που εντέλει δημιουργούν στρεβλώσεις, οι οποίες και συνεχίζονται.