«ΘΑΡΡΟΣ» 2 Δεκεμβρίου 1930: Λιμήν Καλαμών

«ΘΑΡΡΟΣ» 2 Δεκεμβρίου 1930: Λιμήν Καλαμών

Η προχθεσινή τελετή επ’ ευκαιρία των εγκαινίων των λιμενικών έργων

Προχθές περί την 10.30΄ πρωινήν ετελέσθησαν μετά πάσης λαμπρότητος και επισημότητος τα εγκαίνια των λιμενικών έργων Καλαμών επί της προβλήτος του λιμένος, παρισταμένων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας Μελετίου, του Νομάρχου, του Νομιάτρου, του Διευθυντού της Νομαρχίας, του Διοικητού της Χωροφυλακής, του Χατζηκυριάκου προέδρου και γερουσιαστού της αναλαβούσης την εκτέλεσιν των έργων ανωνύμου εργοληπτικής εταιρείας και πλήθους κόσμου.

Από της 9ης πρωινής πλήθους κόσμου, ευωδούντος και του καιρού, συνέρρευσαν εις την Παραλίαν όπως παρακολουθήσουν την τελετήν των εγκαινίων. Περί την 10.20 ήρχισαν να καταφθάνουν ο εις μετά τον άλλον πάντες οι επίσημοι της πόλεως οίτινες και κατέλαβον τας κεκανονισμένας θέσεις των επί της προβλήτος.

Περί την 10.30΄ ακριβώς ο Σεβ. Μητροπολίτης κάμνει αγιασμόν, μεθ’ ο κ. Σταματελάκης, πρόεδρος της Λιμενικής Επιτροπής Καλαμών, λαμβάνων τον λόγον λέγει τα εξής:

«Τιμή οφείλεται εις πάντας τους κατά το παρελθόν μοχθήσαντας όπως προπαρασκευάσωσι το έργον του οποίου ημείς σήμερον έχομεν την ευτυχίαν να τελώμεν τα εγκαίνια.

Η ιστορία του λιμένος Καλαμών αρχίζει από πεντηκονταετίας περίπου και ότε ακόμη η εμπορική μας κίνησις ούτε το πολλοστημόριον της σημερινής αντιπροσώπευε και απητήθησαν πολλοί αγώνες εκ μέρους των πρωτεργατών δια να επιτελεσθή το ήδη υφιστάμενον έργον το οποίον δεν ηδυνήθη τότε το Λιμενικόν Ταμείον να συμπληρώση λόγω της ανεπαρκείας των πόρων αυτού.

Η αλματωδώς όμως βαίνουσα πρόοδος της εμπορικής και βιομηχανικής κινήσεως της πόλεώς μας προ πολλού κατέστησεν επιβεβλημένην την συμπλήρωσιν των έργων και θα είχεν ήδη συντελεσθή αύτη, εάν δεν επήρχετο η πολεμική περίοδος, ήτις ανέτρεψε πάσαν προσπάθειαν των διοικησάντων το Λιμενικόν Ταμείον, οίτινες τότε δια διαφόρων οικονομολογικών συνδυασμών είχον θέσει τας βάσεις της οικονομικής ανορθώσεως αυτού.

Το Επιμελητήριον Καλαμών ευθύς από της ιδρύσεως αυτού επελήφθη της μελέτης της οικονομικής καταστάσεως του Λιμενικού Ταμείου, εξήγαγε δε το συμπέρασμα ότι λόγω της επελθούσης πτώσεως της δραχμής, ήτο αδύνατον όχι μόνον να σκεφθή περί συμπληρώσεως των έργων, αλλά ούτε να επαρκέση εις την εκπλήρωσιν των νομίμων υποχρεώσεων αυτού και ότι επεβάλλετο η προσαρμογή προς την δημιουργηθείσαν εκ της πτώσεως της δραχμής νέαν οικονομικήν κατάστασιν.

Και ειργάθη προς τούτο συστηματικώς και αποτελεσματικώς και τη συνδρομή της Δημοτικής Αρχής, επέτυχε την μεταρρύθμισιν της λιμενικής φορολογίας, θέσαν ούτω τας βάσεις της σημερινής οικονομικής αυτού ευρωστίας.

Έκτοτε δια της αόκνου προσπαθείας των διοικησάντων το Λιμενικόν Ταμείον, συνετελέσθη και η ήδη εγκεκριμένη μελέτη, επί τη βάσει της οποίας πραγματοποιείται έργον, του οποίου παριστάμεθα ημείς σήμερον ευτυχείς εκτελεσταί και το οποίον προορίζεται να ανοίξη νέους ορίζοντας εις το επιχειρηματικόν πνεύμα των συμπολιτών μας.

Η εγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει δύο σειράς έργων εκ των οποίων η μεν πρώτη προβλέπει την βελτίωσιν και επέκτασιν του υπάρχοντος λιμένος προς πλήρη εξυπηρέτησιν των σημερινών και του προσεχούς μέλλοντος αναγκών, η δε δευτέρα ανήκει εις το απώτερον μέλλον και τας μελλούσας γενεάς.

Η Λιμενική Επιτροπή, έχουσα υπόψη την σημερινήν οικονομικήν κατάστασιν του Λιμενικού Ταμείου και επιθυμούσα να μην αναλάβη υποχρεώσεις ανωτέρας των μέσων, άτινα διαθέτει, απεφάσισε την εκτέλεσιν μέρους των έργων της πρώτης σειράς, προτιμήσασα την εκβάθυνσιν της υδατικής επιφανείας του υπάρχοντος λιμένος, την κατασκευήν ευρείας προκυμαίας κατά μήκος του κυρίου αντιβραχίονος, ήτις θα εξυπηρετήση πλήρως τας σημερινάς ανάγκας του εμπορίου και της βιομηχανίας, καθώς και την κατασκευήν αποθηκών και του κεντρικού οχετού προς αποχέτευσιν των ομβρίων υδάτων, εκτός όμως τούτου δι’ ιδίας μελέτης ευρισκομένης υπό έγκρισιν απεφασίσθη και η δια μονίμων οδοστρωμάτων επίστρωσις των προκυμαιών και οδών του Λιμένος δια να βελτιώση οριστικώς την αθλίαν κατάστασιν ην παρουσιάζουσιν αύται κατά τον χειμώνα ιδίως.

Την εκτέλεσιν των έργων τούτων ανέλαβεν η Εταιρεία Θαλασσίων και Υδραυλικών Έργων, ήτις είναι η αρχαιοτέρα των Ελληνικών Εταιρειών και της οποίας η μεγάλη πείρα και ειδικότης είναι δι’ ημάς η μεγαλειτέρα εγγύησις της ακριβούς τηρήσεως των υποχρεώσεων αυτής.

Η δε Λιμενική Επιτροπή βασιζομένη εις το παρελθόν προσώπων οία ο Ανδρέας Χατζηκυριάκος γερουσιαστής και πρόεδρος της Εταιρείας ταύτης και ο Αριστ. Σακελλαρόπουλος γενικός διευθυντής, οίτινες και παρίστανται τελούντες τα εγκαίνια, ανέθεσεν εις αυτούς κυρίως την εκτέλεσιν των έργων, εν τη πεποιθήσει ότι θα εκπληρώσωσι πλήρως τας υποχρεώσεις αυτών και έχω εντολήν να διαβεβαιώσω ότι εκ μέρους ημών θα εύρωσι πάσαν ενίσχυσιν, ήτις θα τους βοηθήση να συνδέσωσιν ευφήμως το όνομά των με τα έργα του λιμένος μας».

Μετά την αγόρευσιν του κ. Σταματελάκη ομιλεί ο κ. Χατζηκυριάκου, όστις είπε τα εξής: «Το Συμβούλιον της Εταιρείας Θαλασσίων και Υδραυλικών Έργων, ευχαριστεί την Λιμενικήν Επιτροπήν δια την εις ημάς ανατεθείσαν εκτέλεσιν του Λιμένος Καλαμών.

Η Εταιρεία μας υπερήφανος δια τούτο, παρέχει πλέον μαζί με άλλας τεχνικάς επιχειρήσεις της χώρας, μίαν αυτάρκειαν και μίαν χειραφέτησιν προς την εθνικήν οικονομίαν, υποχρεωμένην μέχρι προ ολίγων ακόμη ετών να προσφεύγη προς την ξένην τεχνικήν επιχειρηματικότητα.

Αναλαμβάνοντες το έργον υποσχόμεθα, ότι θέλομεν εκτελέσει τούτο καθ’ όλους τους κανόνας της νεωτέρας επιστήμης και τέχνης.

Εγγύησιν δε δια την ακριβή τήρησιν της υποσχέσεως παρέχει το μακρόν παρελθόν του ημετέρου οργανισμού, αφ’ ης εποχής ούτος ειργάζετο ως εργοληπτική επιχείρησις υπό την διεύθυνσιν του κ. Σακελλαροπούλου, του και νυν διευθυντού της Εταιρείας ημών, και η εκ του παρελθόντος τούτου κτηθείσα ειδικότης και πείρα του διευθυντού και των λοιπών παραγόντων της Εταιρείας.

Εγγύησιν επίσης παρέχει το μηχανικόν και πάσης φύσεως υλικόν, το οποίον άφθονον διαθέτει η Εταιρεία ημών προς εκτέλεσιν λιμενικών έργων.

Το ζήτημα, κύριοι, της εν Ελλάδι κατασκευής λιμένων είναι αναμφισβητήτως εκ των πλέον ζωτικών της χώρας.

Η γεωγραφική θέσις της Ελλάδος υπαγορεύει σαφώς το πρόγραμμα της συγκοινωνιακής πολιτικής την οποίαν λαός και κράτος έχουν ν’ ακολουθήσουν.

Ο σιδηρόδρομος είναι βεβαίως το όργανον της Εθνικής Οικονομίας απαραίτητον αλλά δεν δυνάμεθα να γενικεύσωμεν την χρησιμοποίησιν αυτού.

Το ορεινόν του εδάφους, η στενότης και η έλλειψις αναπτύξεως της ενδοχώρας, εν συνδυασμώ με τα έξοδα άτινα απαιτεί η εγκατάστασις σιδηροδρομικών γραμμών, αποτελούν αφορμάς καθιστώσας τους ελληνικούς σιδηροδρόμους οργανισμούς ανωτέρας μάλλον υλικής και ηθικής σημασίας.

Εις τούτο συντελεί και η συγκέντρωσις της εμπορικής κινήσεως εις τα παράλια και η έλλειψις επαρκών μεταφορών εις τα εδάφη τα οποία διατρέχωσι.

Τοποθετούνται όθεν εις θέσιν πρώτης ανάγκης αι οδοί αίτινες συνδέσουν την ενδοχώραν με τα παράλια άτινα κατά κανόνα δεν απέχουν πολύ από τα κέντρα του εσωτερικού.

Εντεύθεν προκύπτει το απαραίτητον της ναυτικής συγκοινωνίας και της κατασκευής λιμένων.

Επί τη βάσει των αντιλήψεων τούτων ορθώς κατά τα τελευταία έτη εσημειώθη η προς τα λιμενικά έργα επίδοσις των κεντρικών και των τοπικών οργανισμών.

Εντός μικρού, ως γνωστόν, διαστήματος, ο πρώτος λιμήν του τόπου – ο Πειραϊκός»- θα αποκτήση την όψιν πολιτισμένου λιμένος, ενώ παραλλήλως τα λιμενικά έργα της μακεδονικής πρωτευούσης καταλήγουν εις μελέτην προωρισμένην να επιτύχη επέκτασιν του λιμένος Θεσσαλονίκης.

Εν τω μεταξύ, άλλα σημαντικώτατα λιμενικά έργα ευρίσκονται υπό εκτέλεσιν εις το Ηράκλειον, εις τον Βόλον, την Λέσβον, την Καβάλαν, τας Πάτρας, το Ναύπλιον, το Κατάκολον και την Πρέβεζαν.

Πρόκειται λοιπόν περί συστηματικού οργανισμού, προς ανάπτυξιν του παραγωγικού και μεταφορικού εμπορίου μας.

Τα παράλια της ελληνικής θαλάσσης ανασυγκροτούνται ταχέως δια να καταστούν σιδηρά προπύργια του ειρηνικού αγώνος, το στάδιον του οποίου ευρύ διανοίγεται προ ημών.

Τα παράλια της ελληνικής θαλάσσης τα οποία με την φυσικήν μόνον διαμόρφωσίν των υπεδέχοντο προ εκατόν και πλέον ετών τους επανερχομένους δημιουργούς του ελληνικού εφοπλισμού και κατόπιν τους ελευθερωτάς της ελληνικής πατρίδος, κατοχυρούνται σήμερον δια να αποτελέσουν βάθρον στερεόν της υλικής του τόπου προόδου.

Εις τον ρηθέντα ανορθωτικόν οργανισμόν επεστρετεύθησαν αι τεχνικαί δυνάμεις της κοινωνίας, η δε ημετέρα Εταιρεία θεωρεί εαυτήν ευτυχή ότι μεταξύ των πολλών λιμενικών έργων τα οποία της ανετέθησαν, συγκαταλέγεται και ο παρών λιμήν κρίκος αφ’ ενός του όλου λιμενικού συγκροτήματος και αφ’ ετέρου προωρισμένος να εξυπηρετήση και να προαγάγη την εύφορον Μεσσηνίαν ήτις πάντοτε διατηρεί την παραγωγικότητα που εις αρχαίους χρόνους εγέννησεν τον φθόνον των περιοίκων και τους πολέμους τους μεσσηνιακούς.

Σήμερον υπό τους όρους των νέων κοινωνιών οι περίοικοι αντί να φθονούν, επωφελούνται της αναπτύξεως των γειτόνων.

Εις μέγα δε τμήμα της Πελοποννήσου, η ωφέλεια της κατασκευής του παρόντος λιμένος θα αποβή σημαντική».

Ακολούθως ο Νομάρχης δι’ ωραίας προσλαλιάς χαιρετίζει την σημασίαν και την σκοπιμότητα των έργων, μεθ’ ο εγείρων λευκήν παντιέραν κηρύσσει την έναρξιν τούτων.

Μετά ταύτα εγένετο δεξίωσις εν τω καφενείω «Πανελλήνιον», όπου προσεφέρθησαν διάφορα αναψυκτικά. Το εσπέρας εδόθη γεύμα εις το εστιατόριον του Σκοπέτου εις το οποίον παρεκάθησαν πάντες οι επίσημοι της πόλεώς μας και τα μέλη της Λιμενικής Επιτροπής.