Στην επικινδυνότητα του επαρχιακού οδικού δικτύου, με αφορμή το τραγικό δυστύχημα την προηγούμενη Παρασκευή στην περιοχή της Ελαίας, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε τέσσερις ανθρώπους, με άλλους πέντε να τραυματίζονται, αναφέρεται με ανακοίνωσή της η Οδική Ομοσπονδία Ελλάδος.
Παράλληλα, καταθέτει τις προτάσεις της για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στους ελληνικούς δρόμους.
Κακή κατάσταση υποδομών
Αρχικά, στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας αναφέρεται: «Το νέο φοβερό δυστύχημα στην εθνική οδό Πύργου- Κυπαρισσίας με 4 νεκρούς και 5 τραυματίες αποκαλύπτει μίαν άλλη πραγματικότητα, αυτήν της κατάστασης των εθνικών οδών του δευτερεύοντος οδικού δικτύου και των επαρχιακών δρόμων. Οι περισσότεροι από τους οποίους δεν έχουν συντηρηθεί εδώ και πολλά χρόνια.
Στο συγκεκριμένο δυστύχημα, που έγινε στη λεγόμενη “στροφή της Ελαίας”, η επικινδυνότητα του δρόμου είναι δεδομένη: σε μήκος 2 χλμ. υπάρχουν τέσσερα προσκυνητάρια, αυτό σημαίνει ότι έχουν γίνει και άλλα θανατηφόρα δυστυχήματα εκεί.
Και μπορεί στα δυστυχήματα αυτά η εύκολη απάντηση να είναι ότι φταίει ο οδηγός που έτρεχε, φταίει ο νταλικέρης που έχασε τον έλεγχο κ.λπ. Δηλαδή, να αποδίδονται όλα στην κακή οδηγητική συμπεριφορά. Μπορεί να είναι και έτσι.
Στην πραγματικότητα, όμως, σύμφωνα με τις δικές μας εκτιμήσεις, ένα 35 με 40% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται στην κακή κατάσταση των υποδομών των δρόμων!».
Προτάσεις
Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι ειδικά στους δρόμους του επαρχιακού δικτύου δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση, ούτε κανένας προγραμματισμός από τους αρμόδιους φορείς, είτε είναι το υπουργείο Μεταφορών, είτε είναι η Περιφέρεια, είτε οι κατά τόπους Δήμοι, για να τονισθεί η επικινδυνότητα, να πυκνώσει η σήμανση, τα στηθαία να επισκευαστούν, να υπάρξει φωτισμός κ.ά.
«Βρισκόμαστε στην καλοκαιρινή περίοδο και υπάρχει αυξημένη κινητικότητα, όχι μόνο στο κύριο εθνικό δίκτυο, αλλά και σε όλους τους επαρχιακούς δρόμους, τόσο της ηπειρωτικής Ελλάδας όσο και των νησιών. Ειδικό ενδιαφέρον έχει ότι οι οδηγοί μπορεί να είναι είτε αλλοδαποί από γειτονικές χώρες που έρχονται για διακοπές, είτε Έλληνες του εξωτερικού, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση (που είχαν έρθει από τη Βρετανία) και ίσως να μη γνωρίζουν καλά τα οδικά δίκτυα.
Κατά τα άλλα, τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το Μάιο του 2024 είχαμε μία αύξηση των τροχαίων κατά 10,3 % σε σχέση με το Μάιο του 2023, ακόμη όμως και αυτό στην ουσία δε λέει τίποτα. Η Στατιστική αναφέρεται κυρίως σε γενικούς δείκτες και όχι στα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Η απάντηση ακόμη σε όλα αυτά ότι θα αλλάξουμε τον ΚΟΚ και θα αυξήσουμε κατά πολύ τα πρόστιμα, δε δίνει λύση στην αντιμετώπιση της αύξησης των καταγραφόμενων τροχαίων δυστυχημάτων», τονίζει στη συνέχεια η Ομοσπονδία.
Καταλήγοντας, προτείνεται η ίδρυση ενός υφυπουργείου Οδικής Ασφάλειας ή, στο ελάχιστο, ενός Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, στο οποίο, εκτός των άλλων, θα καταγράφονται συστηματικά τα θανατηφόρα δυστυχήματα σε όλη τη χώρα. Εκεί οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να επεμβαίνουν με έργα και να βελτιώνουν τα επιμέρους σημεία κατά άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο.
Β.Β.
φωτογραφία αρχείου