Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπεται για άλλη μια φορά η κατασκευή του δρόμου Μηλέα – Παναγιά Γιάτρισσα, κινδυνεύοντας πλέον να μη γίνει ποτέ.
Χρόνια τώρα καταβάλλονται προσπάθειες να κατασκευαστεί ο δρόμος, αλλά καμία δεν έχει ευοδωθεί, με τις εταιρείες που τον αναλαμβάνουν να τον εγκαταλείπουν η μία μετά την άλλη.
Πλέον, διαλύθηκε οριστικά και η τελευταία εργολαβία, καθώς υπάρχει πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις, αλλά και τη χρήση εκρηκτικών για τις διανοίξεις.
Από… 400 κύματα
Το έργο δημοπρατήθηκε τον Αύγουστο του 2018 και προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «ΚΑΣΤΑΤ Κατασκευαστική ΑΤΕ» με έκπτωση 57,75%.
Το 2019 το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε την υπογραφή της σύμβασης, αλλά η εταιρεία κλήθηκε το Μάρτιο του 2021.
Τον Απρίλιο του 2021 η «ΚΑΣΤΑΤ Κατασκευαστική» ενημέρωσε ότι η οικονομική της προσφορά για το έργο έχει λήξει από το Δεκέμβριο του 2018 και δεν επιθυμεί την ανανέωσή της λόγω της αλλαγής των οικονομικών δεδομένων.
Τον ίδιο μήνα κλήθηκαν οι υπόλοιποι κατά σειρά μειοδοσίας οικονομικοί φορείς να κάνουν γνωστό εάν δέχονται να παραταθεί ο χρόνος ισχύος των προσφορών τους κατά τρεις μήνες και να προσκομίσουν έγγραφο παράτασης ισχύος της εγγυητικής τους επιστολής.
Δέχτηκαν πέντε εταιρείες και τον Ιούνιο του 2021 ενημερώθηκε η εταιρεία «ΤΑΛΩΣ Α.Τ.Ε.» ότι με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής αναδείχθηκε νέα προσωρινή μειοδότρια. Η έκπτωση που είχε δώσει ήταν 46,56%.
Το Σεπτέμβριο του 2021 το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» και κλήθηκε η εταιρεία να υπογράψει. Στις αρχές Οκτωβρίου, όμως, και αυτή η εταιρεία ενημέρωσε περί μη αποδοχής υπογραφής της σύμβασης. Έτσι, προχώρησαν οι διαδικασίες και η εταιρεία κηρύχτηκε έκπτωτη, με το έργο να μένει πάλι ξεκρέμαστο.
Έπειτα «από πολλά κύματα», τον Αύγουστο του 2022 υπογράφηκε νέα σύμβαση, αυτή τη φορά με την εταιρεία «ΛΑΚΩΝ ΑΤΕ».
Αυξάνεται το κόστος
Η εταιρεία ξεκίνησε εργασίες, όμως τον Οκτώβριο του 2023 υπέβαλε δήλωση διακοπής, ενώ το Φεβρουάριο του 2024 ζήτησε τη διάλυση της σύμβασης.
Σύμφωνα με την απόφαση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων, που ενέκρινε τελικά τη διάλυση της εργολαβίας και την οριστική διακοπή των εργασιών, ο λόγος ήταν ότι με ευθύνη του κύριου του έργου, δηλαδή της Περιφέρειας, όταν το δημοπράτησε, δεν είχαν επιλυθεί τα ιδιοκτησιακά θέματα και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, με συνέπεια να μην μπορούν να εκτελεστούν οι χωματουργικές εργασίες.
Όπως εξήγησε, ερωτώμενος από το «Θ» ο αντιπεριφερειάρχης Στάθης Αναστασόπουλος για το συγκεκριμένο έργο, δεν είχαν προβλεφθεί απαλλοτριώσεις και με την έναρξη των εργασιών υπήρξαν απαιτήσεις από ιδιοκτήτες.
Επίσης, σημείωσε ότι υπάρχει και δεύτερος λόγος για τη διακοπή των εργασιών, καθώς στην περιοχή δεν επιτρέπονται οι ανατινάξεις και οι διανοίξεις πρέπει να γίνουν με σφύρα. Αυτό ανεβάζει σημαντικά, όπως και οι απαλλοτριώσεις, το κόστος.
Ο προϋπολογισμός του έργου αυτή τη στιγμή είναι 3.545.000 ευρώ, αλλά με τα δύο αυτά σοβαρά ζητήματα που προέκυψαν το κόστος θα τριπλασιασθεί.
Ο μόνος δρόμος πλέον είναι η εξασφάλιση μεγαλύτερης πίστωσης και η διενέργεια νέου διαγωνισμού.
Πάντως, για τις 8 Σεπτεμβρίου, οπότε γιορτάζει η Παναγιά Γιάτρισσα, ο κ. Αναστασόπουλος είπε ότι μηχανήματα της Περιφέρειας θα κάνουν εργασίες βελτίωσης της βατότητας του δρόμου.
Της Βίκυς Βετουλάκη