Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τα αγροτικά προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ, ΕΠΙΠ, με τίτλο «Διαδικασίες ελέγχου, διοικητικά μέτρα και κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης, Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων».
Το σχέδιο νόμου, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την αναμόρφωση του συστήματος ελέγχου του ΕΛΓΟ – Δήμητρα για τα προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ, ΕΠΙΠ, στην ενίσχυση και επιτάχυνση του συστήματος επιβολής διοικητικών μέτρων συμμόρφωσης και προστίμων, καθώς και στην εν γένει αντιμετώπιση των ζητημάτων που αφορούν στην παρακολούθηση της εφαρμογής του εθνικού και του ενωσιακού πλαισίου στον τομέα των προϊόντων με ΠΟΠ, ΠΓΕ ή ΕΠΙΠ. Επίσης, στην ενίσχυση της κατοχύρωσης και αναγνώρισης των προϊόντων αυτών, μέσω και της προσαρμογής της υφιστάμενης νομοθεσίας για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα γεωργικά προϊόντα, καθώς και σχετικά με τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα και τις προαιρετικές ενδείξεις ποιότητας για τα γεωργικά προϊόντα.
Ποια θέματα ρυθμίζονται
Ειδικότερα, με τις διατάξεις του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου ρυθμίζονται θέματα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Συγκεκριμένα, στα δύο πρώτα μέρη του νομοσχεδίου:
Επικαιροποιείται το πλαίσιο που διέπει την πιστοποίηση ποιότητας των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, σε εφαρμογή του Κανονισμού (Ε.Ε.) 2024/1143 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, στα εξής κατά βάση σημεία:
Ανατίθενται στον «ΕΛΓΟ-Δήμητρα» οι αρμοδιότητες ελέγχου με σκοπό τόσο την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των εγγεγραμμένων επιχειρήσεων με τις προδιαγραφές κάθε Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) ή Εγγυημένου Παραδοσιακού Ιδιότυπου Προϊόντος (ΕΠΙΠ), πριν από τη θέση των προϊόντων στην αγορά, όσο και την ορθή χρήση των καταχωρισμένων ονομασιών στην αγορά.
Προβλέπεται ότι το κόστος των ελέγχων και των αναλύσεων σε περίπτωση δειγματοληψίας προϊόντων με ΠΟΠ, ΠΓΕ και ΕΠΙΠ, δύναται να βαρύνει την ελεγχόμενη επιχείρηση (σήμερα ορίζεται ρητά ότι το σχετικό κόστος βαρύνει εξ ολοκλήρου την ελεγχόμενη επιχείρηση). Οι δαπάνες μετακίνησης, καθώς και υπερωριακής απασχόλησης, και τυχόν άλλες δαπάνες των ελεγκτών καλύπτονται από τον «ΕΛΓΟ Δήμητρα (ισχύει και σήμερα).
Αυστηροποιούνται τα διοικητικά μέτρα και πρόστιμα που μπορούν να επιβάλλουν οι αρμόδιες αρχές, όταν, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους, διαπιστώνουν μη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες της νομοθεσίας σχετικά με τις καταχωρισμένες ΠΟΠ και γεωγραφικές ενδείξεις γεωργικών προϊόντων ή τροφίμων.
Αποτυπώνονται αναλυτικά τα κριτήρια και οι συντελεστές επιμέτρησης που λαμβάνονται υπόψη, συνδυαστικά, για την αξιολόγηση των εξεταζόμενων παραβάσεων και την επιβολή και κλιμάκωση των διοικητικών μέτρων συμμόρφωσης.
Συστήνεται στο ΥπΑΑΤ τριμελής, μη αμειβόμενη, Επιτροπή Επιβολής Κυρώσεων στους παραβάτες των προαναφερομένων ρυθμίσεων (αντίστοιχο όργανο λειτουργεί και σήμερα)
Επίσης, θεσπίζεται σύστημα αναγνώρισης ομάδων παραγωγών προϊόντων ΠΟΠ ή ΠΓΕ, ενώ προβλέπεται, μεταξύ άλλων: η δυνατότητα αναγραφής μιας καταχωρισμένης ονομασίας ΠΟΠ ή ΠΓΕ στον κατάλογο των συστατικών ενός τροφίμου, καθώς και στην επισήμανση, στην παρουσίαση και διαφήμιση αυτού, η καταχώρηση στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα του «ΕΛΓΟ Δήμητρα», από επιχειρήσεις που παράγουν τρόφιμα με συστατικά προϊόντων ΠΟΠ ή ΠΓΕ για τα οποία δεν υπάρχει αναγνωρισμένη ομάδα παραγωγών.
Ακόμη, προβλέπεται η επιβολή διοικητικών μέτρων και προστίμων, επί των αναφερομένων παραβάσεων, σε επιχειρήσεις που παράγουν τρόφιμα στα οποία χρησιμοποιούνται ως συστατικά προϊόντα με ΠΟΠ ή ΠΓΕ.