Ένα «κινηματογραφικό υβρίδιο» από την Καλαμάτα με 1.500 ευρώ μπάτζετ κατακτά όλο τον κόσμο!

Ένα «κινηματογραφικό υβρίδιο» από την Καλαμάτα  με 1.500 ευρώ μπάτζετ κατακτά όλο τον κόσμο!

Ο Στάθης Γιαννακόπουλος απέδειξε ότι από το νότιο άκρο της ηπειρωτικής Ελλάδας, την Καλαμάτα, μια καλή ιδέα, η πίστη σε αυτήν και η αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων μπορούν να (σε) ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο και να κάνουν επιτυχία με μεγάλο αντίκτυπο.

Το πρωτοποριακό εγχείρημα “The Silent Synthetic Symphony: a Human-Ai Collaboration” με επίκεντρο το χορό, που σκηνοθέτησε ο 35χρονος Καλαματιανός κινηματογραφιστής και πρωταγωνιστεί ο Δημήτρης Αναστασόπουλος, έχει προβληθεί σε πολυάριθμα φεστιβάλ και έχει αποσπάσει πολλά και σημαντικά βραβεία. Με προϋπολογισμό μόλις 1.500 ευρώ και με συντελεστές σχεδόν αποκλειστικά Μεσσήνιους, το εγχείρημα αποτελεί μια πραγματική ιστορία έμπνευσης.

Ο Στάθης Γιαννακόπουλος επεξεργάζεται κιόλας στο μυαλό του τις επόμενες καλλιτεχνικές δημιουργίες και συνεργασίες που του έχουν προταθεί, καθώς ο προηγούμενος κόσμος έγινε ξαφνικά μικρός, ένα ολόκληρο νέο σύμπαν έλαμψε πλέον μπροστά του, με ανοικτά μονοπάτια και για άλλους δημιουργούς.

Ο ίδιος ανέλαβε, μέσα από την παρακάτω συνέντευξη, να μας ξεναγήσει στη «Σιωπηλή Συνθετική Συμφωνία: Μία Συνεργασία Ανθρώπου – Τεχνητής Νοημοσύνης», την οποία σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην Καλαμάτα.

-Πείτε μας με λίγα λόγια τι είναι το “The Silent Synthetic Symphony: a Human-Ai Collaboration”;
Είναι ένα Dance Short Film (ταινία χορού μικρού μήκους) επιστημονικής φαντασίας, με νέες τεχνολογίες, εμπνευσμένο ήχο, ποίηση και εναλλακτικό χορό. Αφήνει το θεατή να «ταξιδέψει» με τον πρωταγωνιστή και να βιώσει τα ίδια συναισθήματα. Ο στίχος δημιουργήθηκε προσομοιώνοντας τον τρόπο γραφής του William Skakespeare και απαγγέλθηκε με την «τεχνητή» φωνή του Allan Rickman.

-Πώς προέκυψε, ποιος ήταν ο στόχος και τι δυσκολίες συναντήσατε;
Το έργο είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας μας. Εξετάζει τις κοινωνικές ανισότητες και την ψυχολογική πίεση που βιώνουμε. Είχε τεράστιο ενδιαφέρον, λοιπόν, να αποτυπώσω μία κατάσταση του σήμερα, και με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης να «κλέψω» στοιχεία από το χθες.

Στόχος μου ήταν να κάνω κάποιους να «αισθανθούν» και να επηρεάσω τον τρόπο που βλέπουν τα πράγματα. Το δύσκολο κομμάτι ήταν αυτό της διανομής στα φεστιβάλ. Είναι κάτι που απαιτεί χρόνο και δεν είναι καθόλου δημιουργικό. Και κάθε τι μη δημιουργικό, για εμένα είναι δύσκολο.

-Πώς ήταν η συνεργασία με τους υπόλοιπους συντελεστές και τον πρωταγωνιστή Δημήτρη Αναστασόπουλο;
Η συνεργασία με τον Δημήτρη ήταν πέρα για πέρα επιτυχημένη και αρμονική. Ήταν ο άνθρωπος που είχα στο μυαλό μου από την πρώτη στιγμή που συνέλαβα την ιδέα, και το αποτέλεσμα με δικαίωσε. Μπήκε στο «πετσί» του ρόλου βιώνοντας κάθε σκηνή, και κατάφερε μέσα από την ιδιαίτερη κινησιολογία του, να δώσει στο έργο το κάτι παραπάνω καλλιτεχνικά και συναισθηματικά. Βασικός πυλώνας της επιτυχίας ήταν βέβαια και ο Nix Kumaneko, ο δημιουργός της μουσικής επένδυσης της ταινίας. Μαζί με τον Πάνο Κασίμη, που έγραψε και εκτέλεσε τη μελωδία του πιάνου, κατάφεραν να κάνουν το όραμά μου «ήχο». Στο έργο συμμετείχαν περίπου 25 άτομα σε διάφορα πόστα και χωρίς καμία σχέση με τον κινηματογράφο, όπως καθηγητές θετικών και θεωρητικών επιστημών, μαθητές, μεσίτες, χορευτές, φωτογράφοι, σκηνογράφοι θεάτρου, youtube content creators, μουσικοί κ.τ.λ. Θα τους είμαι για πάντα ευγνώμων.

-Γιατί επιλέξατε το χορό ως κεντρικό θέμα-μέσο;
Ο χορός είναι μία παγκόσμια γλώσσα έκφρασης που μπορεί να πει πολλά, χωρίς να χρησιμοποιηθούν λέξεις. Επιπλέον, έχοντας δουλέψει αρκετά σε projects χορού, ήμουν αρκετά εξοικειωμένος και σίγουρος για το τι ακριβώς ήθελα να κάνω.

-Η… συνεργασία με την τεχνολογία είχε μόνο διευκολύνσεις ή και προβλήματα;
Ο στίχος, η απαγγελία και το εξώφυλλο ήταν τα μοναδικά στοιχεία στα οποία χρησιμοποιήσαμε την τεχνολογία. Το καλό με την τεχνητή νοημοσύνη είναι πως όσο πιο ακριβής είσαι σε αυτό που θες, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα πάρεις. Ακολουθώντας αυτό το μονοπάτι και πάντα με τις πολύτιμες συμβουλές του καθηγητή Πληροφορικής, Αναστάσιου Σκριβάνου, αλιεύσαμε από την AI αυτό ακριβώς που χρειαζόμασταν, και φέραμε το έργο στο σήμερα, με τη βοήθεια του χθες.

-Ποιες διακρίσεις έχει αποσπάσει η ταινία;
Η ταινία έχει παίξει σε περίπου 30 Φεστιβάλ Κινηματογράφου και έχει διαγωνιστεί σε διαφορετικές κατηγορίες, καθώς έχει τη μορφή «κινηματογραφικού υβριδίου». Έτσι πήραμε από νωρίς το εισιτήριο για την ένταξη στο IMDb, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα κινηματογραφικών παραγωγών του κόσμου. Κάποιες από τις σπουδαιότερες διακρίσεις μας επιτεύχθηκαν στις Κάννες, στο Remember The Future International Film Festival (Best Dance Film & Best Director) και στο Los Angeles International Experimental and Dance Film Festival (Best Experimental Film). Σπουδαία είναι και τα βραβεία κοινού. Εκεί η στήριξη του κόσμου της Καλαμάτας ήταν συγκινητική, αφού μέσα από online ψηφοφορίες μάς έδωσε την πρώτη θέση στο Αγρίνιο στο Ledas Monologue Film Festival (σ.σ. το κινηματογραφικό φεστιβάλ που διοργανώνει εδώ και 4 χρόνια ο Καλαματιανός Γιώργος Λουριδάς) με περίπου 5 χιλιάδες ψήφους, και με άλλες τόσες στο μεγαλύτερο Dance Film Festival του Καναδά, το Wild Dogs International Screendance Festival.

Σημαντικές πρωτιές πετύχαμε και μέσω της μουσικής, καθώς πήραμε τρεις φορές το βραβείο του Best Soundtrack, στο Robinson Film Awards στην Ιταλία, στο Parai International Musical Awards στην Ινδία, όπου πήραμε και το Best Musical Film, και στο CineTech Future Fest στην Πολωνία. Στην Ελλάδα κάναμε πρεμιέρα στο 11ο International Video Poetry Film Festival στον ιστορικό χώρο του θεάτρου «Εμπρός» και συνεχίσαμε σε Αγρίνιο, Καρδίτσα, Κόρινθο και στις 7 Δεκεμβρίου παίζουμε στο Ναύπλιο, στο Φεστιβάλ «Γέφυρες».

Αξίζει να σημειωθεί πως επίσημες επιλογές σε διαγωνισμούς έχουμε και για τη φωτογραφία «Ο Σιωπηλός Χορευτής», που απεικονίζει τον πρωταγωνιστή πάνω στο νερό, και ήταν η δεύτερη επιλογή μου για το εξώφυλλο. Η φωτογραφία έχει διακριθεί στην Αυστραλία, στο Inspired Dance Photography Competition, και πριν από λίγες μέρες με ενημέρωσαν ότι θα διαγωνιστούμε και στο Las Palmas, στην Ισπανία, στο Euphoria Film Festival.

-Περιμένατε ότι θα έχει αυτή την επιτυχία; Ποιες είναι οι σκέψεις και τα συναισθήματα από όλη αυτή την αποδοχή;
Η αλήθεια είναι πως δεν περίμενα να έχει τόσο μεγάλη αποδοχή. Δεν είχα κάποιο χειροπιαστό μέτρο σύγκρισης, ήξερα μόνο ότι το τελικό αποτέλεσμα, ήταν ακριβώς όπως το φαντάστηκα. Αλλά όχι αν θα είναι αρεστό σε έμπειρους κριτικούς κινηματογράφου. Αυτό που ανακάλυψα στην πορεία είναι ότι το φιλμ είναι ιδιαίτερο και θα τολμήσω να πω, πρωτότυπο. Κάτι που επιζητούν όλα τα φεστιβάλ. Οπότε θεωρώ πως ήταν και ο κύριος λόγος της επιτυχίας. Είμαι χαρούμενος που όλοι αυτοί που με εμπιστεύτηκαν δικαιώθηκαν καλλιτεχνικά και η φράση που μου έρχεται στο μυαλό, είναι: «πάμε να το ξανακάνουμε»!

-Έχετε κάνει άλλες δουλειές που απευθύνονται στο ευρύ κοινό και έχουν καθαρά καλλιτεχνικό προορισμό;
Λόγω της αμιγώς επαγγελματικής μου ενασχόλησης με την παραγωγή βίντεο, μπαίνω στα παπούτσια αυτών που με εμπιστεύονται και αναλαμβάνω διάφορες δουλειές. Αυτό σε «ρουφάει» καλλιτεχνικά, ωστόσο κατάφερα να κάνω αυτή την πρώτη προσπάθεια, και το αποτέλεσμα αποτελεί για μένα κίνητρο να συνεχίσω.

-Ανοίχτηκε πλέον ένας νέος δρόμος δημιουργίας… Τι άλλα σχέδια υπάρχουν;
Είναι δεδομένο πως θα συνεχίσω πιο δυναμικά, και σε διαφορετικά είδη κινηματογράφου. Μέσα από αυτό το ταξίδι στα φεστιβάλ γνώρισα καλλιτέχνες και δημιουργούς που μου έδωσαν έμπνευση και δύναμη. Βρίσκομαι σε συζητήσεις με σεναριογράφους και δημιουργούς από διάφορα μέρη του πλανήτη και είναι θέμα χρόνου να πάρω την τελική μου απόφαση για το επόμενο σενάριο στο οποίο θα «δώσω ζωή».

-Γενικότερα πιστεύετε ότι άνθρωπος και Τεχνητή Νοημοσύνη θα έχουν μια ομαλή συνεργασία ή τα προβλήματα θα είναι περισσότερα και σοβαρότερα;
Για την ώρα, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε όλοι είναι να εξοικειωθούμε με αυτή τη νέα συνθήκη. Πριν από 20 χρόνια μπορεί να κάναμε την ίδια κουβέντα για το διαδίκτυο. Να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη λοιπόν, ως έναν καλό βοηθό, που είναι εκεί και μας κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Τα πράγματα εξελίσσονται δυναμικά, και είναι μονόδρομος να ακολουθήσουμε, αν δε θέλουμε να μείνουμε πίσω. Κάθε τι νέο στην αρχή μάς τρομάζει, μετά το συνηθίζουμε, και στο τέλος, καμιά φορά, μας κατα-τρώει. Βρισκόμαστε ακόμα στο πρώτο στάδιο.

-Η Καλαμάτα ως επαρχιακή πόλη είναι περιοριστικός παράγοντας για την καλλιτεχνική δημιουργία;
Στην τέχνη δεν υπάρχουν όρια. Μπορώ να δημιουργήσω κάτι μέσα σε ένα δωμάτιο, και αν είναι κάτι πραγματικά «υπέροχο», θα πάρει αυτό που του αξίζει. Σκοπός είναι να μην κάνουμε πράγματα για να τα βλέπουν οι άλλοι. Αλλά να τα κάνουμε, και αυτοί θα τα δουν. Οπότε η Καλαμάτα όχι απλά δεν αποτελεί εμπόδιο, αλλά θα τη χαρακτήριζα και κινητήριο δύναμη για να δημιουργήσει κανείς.

-Πότε θα δούμε τη «Σιωπηλή Συνθετική Συμφωνία: Μία Συνεργασία Ανθρώπου-Τεχνητής Νοημοσύνης» στην Καλαμάτα;
Καθώς πρόκειται για Dance Film, έχω αιτηθεί επισήμως την παραχώρηση του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, για να γίνει η τελευταία προβολή στην πόλη που γεννήθηκε το έργο μας. Έχω καλό προαίσθημα πως όλα θα κυλίσουν όπως πρέπει, και η προβολή θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του Δεκεμβρίου ή στις αρχές Ιανουαρίου. Αν όχι εκεί, σε γνωστό κινηματογράφο της πόλης. Θα είναι μία μουσικο-χορευτική εκδήλωση, που θα διαρκέσει περίπου 45 λεπτά και θα κορυφωθεί με την προβολή της ταινίας.

«Σιωπηλή Συνθετική Συμφωνία: Μία Συνεργασία Ανθρώπου Τεχνητής Νοημοσύνης»
Σύνοψη Πλοκής
Σε ένα σιωπηλό περιβάλλον, η τεχνητή νοημοσύνη συναντά τον απέραντο ανθρώπινο νου και μαζί ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν ένα μουσικοχορευτικό έργο επιστημονικής φαντασίας. Ο πρωταγωνιστής εκτελεί θεατροχορευτικές κινήσεις, οι οποίες αποτελούν το μοναδικό του τρόπο επικοινωνίας. Κατά διαστήματα, καταφέρνει να εναρμονιστεί με το χωροχρόνο και να αισθανθεί μια γαλήνη στη σιωπή, ενώ άλλες φορές αντιμετωπίζει προκλήσεις. Θα μπορέσει όμως να περάσει αλώβητος από αυτόν το συναρπαστικό συνδυασμό τεχνητού και ανθρώπινου;

Διάρκεια 7 λεπτά
Κύριοι Συντελεστές
•Σκηνοθεσία Σενάριο και Παραγωγή: Ευστάθιος Γιαννακόπουλος
•Πρωταγωνιστής: Δημήτρης Αναστασόπουλος
•Μουσική Παραγωγή: Nix Kumaneko
•Πιάνο Σύνθεση και Εκτέλεση: Πάνος Κασίμης
•Σκηνογραφία: Νάντια Μανούσου
•Ειδικά Εφέ: Νίκος Χριστόπουλος
•Script Supervisor: Βασίλης Γιαννακόπουλος
•Κινηματογράφηση και Post Production: Ευστάθιος Γιαννακόπουλος
•Βοηθός Σκηνοθέτη: Πάνος Κουντάνης
•Χειριστής Κάμερας: Γιώργος Γεωργίου
•Συμπαραγωγός: “Maestor Music & More”
•Εκτελεστικός Παραγωγός: Αναστάσιος Σκριβάνος
•Location Producers: Ηλίας Τσουκάλης, Βασίλης Τσατσάκης
•Location Manager: Μελίνα Σταθοπούλου
Περισσότερες πληροφορίες: https://3shumanai.com και https://www.facebook.com/3shumanai

Ποιος είναι ο Στάθης Γιαννακόπουλος;
«Είμαι ο Στάθης Γιαννακόπουλος, και έπειτα από 13 χρόνια στον κόσμο της οπτικοακουστικής δημιουργίας, αποφάσισα να ξεκινήσω το ταξίδι μου ως σκηνοθέτης. Δεν έχω εξειδικευμένες πολυετείς σπουδές, ούτε βιογραφικό ως σκηνοθέτης, παραγωγός ή σεναριογράφος. Ωστόσο, έχω αρθρογραφήσει σε τοπικό site (messiniaradio. gr – Με Σταθ-ερή Ματιά) και έχω περάσει αμέτρητες ώρες πίσω από την κάμερα και τον υπολογιστή. Εργάστηκα ως επικεφαλής σε διάφορα projects (προωθητικά spot, διαφήμιση για τηλεόραση, αθλητικές κορυφαίες εκδηλώσεις, εκπομπές για youtube και τηλεόραση κ.τ.λ.) και υπό διαφορετικές συνθήκες. Επιπλέον, διδάσκω μοντάζ στο ΙΕΚ Δέλτα 360 και είμαι μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο των Επαγγελματιών Φωτογράφων Νότιας Πελοποννήσου, όντας ο νεότερος στο Δ.Σ.

Παράλληλα, μελετώ την τέχνη του κινηματογράφου και της κινηματογραφικής αφήγησης από βιβλία, αλλά και μέσα από πληθώρα διαδικτυακών πηγών, παρακολουθώντας προγράμματα σκηνοθεσίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, αλλά και του εξωτερικού.

Φτάνοντας στο σήμερα, ένιωσα έτοιμος να δημιουργήσω έργα που μεταφέρουν βαθιά μηνύματα για τους θεατές και προκαλούν θετικές δονήσεις.

-Stathisgiannakopoulos.gr».

Της Χριστίνας Ελευθεράκη