Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Με προβλήματα η προβολή της ταινίας “Αδέσποτα Κορμιά”

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Με προβλήματα η προβολή της ταινίας “Αδέσποτα Κορμιά”

Από χθες το πρωί η είδηση για… προβλήματα σε προβολή ταινίας ντοκιμαντέρ… έκανε βόλτα στην Καλαμάτα. O λόγος για την ταινία της Ελίνας Ψύκου “Αδέσποτα κορμιά”, που είχε προγραμματιστεί να προβληθεί στις εννιά το βράδυ στο αμφιθέατρο του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας «Θ. Αγγελόπουλος», με ελεύθερη είσοδο, στο πλαίσιο του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου.

Από την Κινηματογραφική Λέσχη αναφέρθηκε ότι λόγω απουσίας της σκηνοθέτιδος η προβολή της ταινίας θα αναβαλλόταν. Περίεργη δικαιολογία, μια και σε πολλές ταινίες οι σκηνοθέτες δεν είναι παρόντες.

Το μεσημέρι υπήρξε ένα δελτίο Τύπου από το Δήμο Καλαμάτας με τίτλο “Δυσάρεστη έκπληξη”, που επιβεβαίωσε τους ψιθύρους.  Και έχει ως εξής: “Μία ιδιαιτέρως δυσάρεστη έκπληξη μας επιφύλαξε η αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» που θα προβληθεί στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου. Μακριά από εμάς κάθε σκέψη να λογοκρίνουμε την καλλιτεχνική δημιουργία. Η χρήση, όμως, ιερών συμβόλων με τρόπο που προσβάλλει βάναυσα το θρησκευτικό συναίσθημα της συντριπτικής πλειοψηφίας των συμπολιτών μας, μας βρίσκει απολύτως αντίθετους και είναι καταδικαστέα”.

Το “Θ” επικοινώνησε με τους αρμόδιους της διεξαγωγής του φεστιβάλ, οι οποίοι μας διαβεβαίωσαν ότι η ταινία δεν αναβάλλεται – μια και ανήκει στο διαγωνιστικό μέρος-, αλλά λόγω κάποιων αντιδράσεων η προβολή της θα γινόταν την ίδια ώρα στο στέκι του Φεστιβάλ (Doc cafe), στο Ιστορικό Κέντρο Καλαμάτας.

Μεσσηνίας Χρυσόστομος «Κανένας δεν μπορεί να διακωμωδεί τα θρησκευτικά σύμβολα των πιστών»
Θέση για το ζήτημα που προέκυψε γύρω από την προγραμματισμένη προβολή του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» πήρε χθες το απόγευμα ο μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος.

Ερωτηθείς σχετικά με τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Δικαίως έχουν προκληθεί αντιδράσεις. Είναι μια κινηματογραφική προσπάθεια η οποία, δυστυχώς, δε σέβεται τα σύμβολα του σταυρού και του ιερού προσώπου της Θεοτόκου. Μέσα σε έναν τόπο της έννομης πολιτείας και κοινωνίας, που η Δημοκρατία αποτελεί τον κατεξοχήν τρόπο ζωής, αλλά και σεβασμού της ελευθερίας των ανθρώπων, δεν μπορούν να υπάρχουν εκδηλώσεις, τέτοιες, οι οποίες καταστρατηγούν την ελευθερία, η οποία χωρίς όρια –όπως είναι αυτή η κινηματογραφική προβολή- μπορεί να οδηγήσει σε ασυδοσία.

Κανένας δεν μπορεί να προσβάλει τα δικαιώματα των άλλων. Πρέπει να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων, κανένας δεν μπορεί να διακωμωδεί τα θρησκευτικά σύμβολα των πιστών, και προπαντός το σημείο του σταυρού, όπου είναι εναποτιθέμενη η πίστη όλων μας σε αυτό, και ιδιαιτέρως την ιερότητα του προσώπου της Θεοτόκου.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω πρώτιστα το δήμαρχο Καλαμάτας για την άμεση και αποτελεσματική παρέμβασή του, ώστε να αποτραπεί αυτή η κινηματογραφική προβολή σε δημόσιο χώρο».

Θυμίζουμε πως τα “Αδέσποτα Κορμιά” ήταν η αφορμή να ζήσουμε μεσαιωνικές σκηνές κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της αφίσας τους, η οποία απεικονίζει μια γυναίκα έγκυο, εσταυρωμένη με τραύματα και πληγές στο σώμα της, την οποία ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε “βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης μας”, και επίσης έγιναν αφορμή για μία απαγόρευση συγκεντρώσεων από την Αστυνομία γύρω από χώρους ενδιαφέροντος του φεστιβάλ, με σκοπό την αποτροπή επεισοδίων.

Η ταινία ντοκιμαντέρ αναφέρεται στη στέρηση του δικαιώματος της γυναίκας απέναντι στο σώμα της, την υγεία της, της ζωή της, με αναφορές στη Μάλτα, στην Ιταλία και στην Ελλάδα.

Όπως σημειώνεται στο σχετικό ενημερωτικό δελτίο της Νέας Κινηματογραφικής Λέσχης, «μία κοπέλα από τη Μάλτα, η Ρόμπιν, είναι έγκυος, αλλά όχι έτοιμη για τη μητρότητα. Η Κατερίνα από την Ιταλία θέλει να γίνει μητέρα, αλλά δεν τα καταφέρνει. Και η Κική από την Ελλάδα ζητά να πεθάνει με αξιοπρέπεια προσπαθώντας να “φύγει” με ευθανασία.

Το μήνυμα θα μπορούσε να ήταν ότι ζούμε σε έναν κόσμο όπου είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε ό,τι θέλουμε, τον (άκρατο) καταναλωτισμό, αλλά δεν έχουμε το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματος. Η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, το πόσο μας ανήκει το σώμα μας και η ζωή μας, αποτελούν τα κάτοπτρα σε ένα κοινωνικό καλειδοσκόπιο που διαρκώς αλλάζει μορφή και σχήμα και η σκηνοθέτις ευθυτενώς φιλοξενεί αντίθετες απόψεις και εναλλακτικές γνώμες, παρουσιάζοντας σφαιρικά τον κοινωνιολογικό αυτό γρίφο.

Η ταινία έχει διακριθεί διεθνώς τόσο σε φεστιβάλ όσο και από την κριτική κι έχει αποσπάσει 4 βραβεία και ισάριθμες υποψηφιότητες, με τα δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2024 να ξεχωρίζουν.
Α.Π.