Η Λίντα Καπετανέα αποχαιρετώντας το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού μιλά στο «Θ»

Η Λίντα Καπετανέα αποχαιρετώντας το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού μιλά στο «Θ»

«Το φεστιβάλ εμπνέει την κοινωνία και αποτελεί φορέα αξιών στην εποχή που διανύουμε» 

Όπως έγινε γνωστό πριν από μία εβδομάδα, έπειτα από 7 χρόνια η Λίντα Καπετανέα αποχωρεί από τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μια απόφαση που ξάφνιασε, όπως φάνηκε, ακόμα και την ίδια.

Σίγουρα η Λίντα Καπετανέα προσέφερε στο θεσμό και κατάφερε να τον πάει αρκετά βήματα παρακάτω, με την ίδια να δηλώνει ότι αποχωρεί περήφανη για το έργο της.

Το «Θάρρος» μίλησε μαζί της για αυτά τα επτά χρόνια, ενώ ζήτησε και την άποψή της αναφορικά με τα βήματα που πρέπει να γίνουν στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας:

-Ποιες στιγμές θα ξεχωρίζατε από την πορεία σας αυτά τα 7 χρόνια στο τιμόνι του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;
Δε θα έβαζα μόνο στιγμές, αλλά μια ολόκληρη δημιουργική διαδικασία, με πρόγραμμα, συνέπεια, ρυθμό και συντονισμό, που οδηγούσε κάθε χρόνο σε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Σίγουρα θα έβαζα το ότι βγάλαμε το φεστιβάλ στο δημόσιο χώρο και επιδιώξαμε εξωστρέφεια σε επίπεδο πόλης, αλλά και ακτινοβολίας σε διεθνές επίπεδο. Σίγουρα θα έβαζα τις δράσεις για τα παιδιά και τις οικογένειες, τα εντατικά μαθήματα και σεμινάρια με τους καλύτερους δασκάλους του κόσμου, τις σπάνιες μετακλήσεις και τα διαμάντια των καλλιτεχνών που μας τίμησαν με την παρουσία τους. Και φυσικά, θα έβαζα τη δημιουργία μιας πολύ δυνατής ομάδας, αφοσιωμένης, με πάθος για το αποτέλεσμα.

-Στη συνέντευξη που είχαμε κάνει πριν από το 30ό Φεστιβάλ, είχατε αναφέρει ότι ήδη είχατε ξεκινήσει το σχεδιασμό για το 31ο. Σε τι ποσοστό έφτασε, τελικά, αυτός ο σχεδιασμός; 
Έφτασε σε ένα ποσοστό 85%. Τα τελευταία χρόνια είχαμε καταφέρει να είμαστε έτοιμοι από το Δεκέμβρη, με πρόγραμμα και προϋπολογισμό και με δυνατότητα παρουσίασης του προγράμματος την άνοιξη.

-Και φτάσαμε στο τέλος της συνεργασίας… Λένε ότι σε ένα διαζύγιο φταίνε και οι δύο. Τελικά, η Λίντα Καπετανέα έκανε πράγματα που ενόχλησαν; 
Δεν υιοθετώ την αντίληψη ότι σε ένα διαζύγιο φταίνε και οι δύο. Δεν είναι ίσες οι ευθύνες, γιατί δεν έχουμε όλοι τον ίδιο ρόλο. Όπως και η αλήθεια δε βρίσκεται στη μέση. Βρίσκεται κάπου και είναι δουλειά μας να τη βρίσκουμε, όπου κι αν είναι. Αυτές οι στρογγυλοποιήσεις συμφέρουν πάντα αυτούς που φέρουν το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης.  

-Πώς θεωρείτε ότι αυτή η αλλαγή θα επηρεάσει το φεστιβάλ; 
Αυτό κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει. Για φέτος, τουλάχιστον, τα πράγματα θα πρέπει να τρέξουν πολύ γρήγορα για να υλοποιηθεί ο νέος προγραμματισμός του καλοκαιριού. 

-Γενικά πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρχει ανανέωση σε επίπεδο προσώπων, τουλάχιστον στην τέχνη; 
Δε γίνεται αλλιώς. Όλα χρειάζονται ανανέωση. Οι διοικήσεις πρέπει να αλλάζουν, αυτό όμως που δεν έχουμε ενσωματώσει στον τρόπο σκέψης μας είναι ότι η διοίκηση πρέπει να διέπεται και από συνέχεια. Δεν ξεκινάς από την αρχή, από το μηδέν. Χτίζεις πάνω στα θετικά των προηγούμενων και προσπαθείς να βελτιώσεις τα αρνητικά. Αυτό σημαίνει παραλαμβάνω τη σκυτάλη. Γιατί χρειάζεται πολύς χρόνος για να αλλάξει κάτι, μια νοοτροπία, μια καθιερωμένη αντίληψη, μια πρακτική, μια συνήθεια.

-Με τι γεύση αποχωρεί η Λίντα Καπετανέα από το Φεστιβάλ; 
Έχω περάσει υπέροχα αυτά τα 7 χρόνια. Ήταν τόσο δημιουργικά, τόσο έντονα, τόσο δυνατά. Τι να πρωτοπώ; Νιώθω περηφάνια και συγκίνηση γι’ αυτά που καταφέραμε. Όχι μόνο για τις ομάδες και τους καλλιτέχνες που ήρθαν στην Καλαμάτα και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για τις δράσεις μας, και το καλοκαίρι και μέσα στη χρονιά, αλλά κυρίως για τον κόσμο της Καλαμάτας, που χάρηκε με το φεστιβάλ, για τα παιδιά της πλατείας που ανέβαιναν στη σκηνή να παίξουν, για τους νέους χορευτές και σπουδαστές που δούλεψαν στα μαθήματα ή παρουσίασαν τη δουλειά τους, για τις σημαντικές συνεργασίες με άλλους θεσμούς και οργανισμούς που τόνωσαν την εμβέλειά μας, για το ήθος των συνεργατών μου, την αδιάκοπη δουλειά όλων. Ούτε η πανδημία μας σταμάτησε. Τέτοια φόρα και δύναμη έχει αυτή η ομάδα. 

-Μια ευχή για το 31ο και για τα επόμενα; 
Ελπίζω το φεστιβάλ να πάει ακόμα πιο πέρα. Καθετί ζωντανό για να μην πεθάνει, πρέπει να κινείται διαρκώς και να αλλάζει. Στην περίπτωση των θεσμών υπάρχει η πίεση της ανάπτυξης. Έχω τοποθετηθεί πολλές φορές για τους όρους ανάπτυξης του φεστιβάλ. Πρέπει να γίνει πιο αυτόνομο οικονομικά και τεχνικά, και σε επίπεδο διοίκησης να αποκτήσει δικές του διαδικασίες, ακριβώς για να μπορεί να επιτελεί το έργο του απρόσκοπτα. Είναι πλέον τόσο σημαντικό, ώστε θα μπορούσε να ακολουθήσει μια πορεία ανάλογη άλλων φεστιβάλ. Είναι ένας πολύ σημαντικός θεσμός για το χορό για να περιορίζεται στο πλαίσιο λειτουργίας μιας δημοτικής επιχείρησης, που έχει τόσο μεγάλη εξάρτηση από τις αποφάσεις και τους χρόνους απόκρισης της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής.

-Κάτι τελευταίο από εσάς…
Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / KDF είναι ένα σημείο συνάντησης, μεταξύ καλλιτεχνών και θεατών, μεταξύ καλλιτεχνών και κριτικών ή ειδικών της τέχνης,  μεταξύ καλλιτεχνών – θεατών – κριτικών και της κοινότητας του σήμερα.  Είναι ένα φεστιβάλ που εμπνέει την ελληνική κοινωνία και αποτελεί φορέα αξιών στην εποχή που διανύουμε. 

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση