Απόψε η σύμπραξη του βιολονίστα και της αρχιμουσικού με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Μια ιδιαίτερη βραδιά θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει απόψε η Μεσσηνία, καθώς θα αποτελέσει «έδαφος» για τη σύμπραξη διεθνών καταξιωμένων μουσικών οι οποίοι θα παρουσιάσουν τον «Καρυοθραύστη των Χριστουγέννων» στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας. Με αυτή την αφορμή, ο Ελληνο-ιαπωνικής καταγωγής βιολονίστας Νοέ Ινουί και η Γερμανίδα διευθύντρια ορχήστρας Κορνέλια φον Κέρσενμπροκ, συμπράττοντας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, θα παρουσιάσουν γνωστά έργα των Τσαϊκόφσκι, Μπετόβεν και Ιάκωβου Χαλιάσα.
Λίγο πριν την άφιξή τους στην πόλη για την παρουσίαση της συναυλίας που θα πραγματοποιηθεί έπειτα από πρωτοβουλία του συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας», οι δύο τους δέχθηκαν να μιλήσουν στο «Θάρρος» για την αποψινή βραδιά, την κλασική μουσική, καθώς και για διάφορα άλλα θέματα που άπτονται των ενδιαφερόντων τους.
Νοέ Ινουί
Ο ελληνο-ιαπωνικής καταγωγής βιολονίστας με διεθνή καριέρα επιστρέφει στη Μεσσηνία
Όσοι είχαν βρεθεί το περασμένο καλοκαίρι στο Αρχαίο Θέατρο της Μεσσήνης τον είχαν απολαύσει να ερμηνεύει κοντσέρτα για βιολί πλάι στον Λεωνίδα Καβάκο, σε μια συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη του Πέτρου Θέμελη. Σήμερα, ο διακεκριμένος βιολονίστας, επιστρέφει στη Μεσσηνία για να πλαισιώσει μια βραδιά εναρμονισμένη με το πνεύμα των Χριστουγέννων.
Ξεκινώντας τη συζήτηση μαζί του, θα ήταν παράλειψη να μη γίνει αναφορά στις ελληνικές ρίζες που φέρει, καθώς είναι γεννημένος στις Βρυξέλλες με πατέρα Ιάπωνα και μητέρα Ελληνίδα. Ωστόσο, αναφερόμενος στο εάν έχει το πλεονέκτημα να φέρει εξίσου χαρακτηριστικά των τριών διαφορετικών πολιτισμικών επιρροών του περιβάλλοντός του, ο ίδιος επισημαίνει: «Πράγματι, έχω πάρει αρκετά χαρακτηριστικά από τις πολιτισμικές επιρροές των γονιών μου, αλλά και της περιοχής στην οποία μεγάλωσα ή τα έχω αναπτύξει μεγαλώνοντας μέσα σε αυτές. Πάντοτε ένιωθα προνομιούχος και τυχερός που είχα τόσες πολλές “κουλτούρες” στη ζωή μου».
Στο μεταξύ, μένοντας στο ελληνικό στοιχείο αλλά και στο κατά πόσο οι συνθήκες στη χώρα είναι ευνοϊκές για την περαιτέρω ανάπτυξη και διάδοση της κλασικής μουσικής, ο Ινουί εκτιμά ότι η εξάπλωση αυτού του είδους μουσικής εξαρτάται απολύτως από το ελληνικό κοινό. «Αυτό που βλέπω παρατηρώντας τη σημερινή νεολαία είναι ότι πρόκειται για μια γόνιμη και πολλά υποσχόμενη νέα γενιά!», σημείωσε.
«Δε γνωρίζω ανθρώπους που δεν αγγίζονται όταν βιώσουν την υψηλή ποιότητα σε διάφορες μορφές τέχνης»
Σε κάθε περίπτωση, θέτοντάς του το ερώτημα για τους λόγους από τους οποίους προκύπτει μια απόσταση μεγάλου μέρους του ελληνικού κοινού από την κλασική μουσική, ο Νοέ Ινουί σπεύδει να σημειώσει ότι «το είδος του ελιτισμού που συνδέεται με την κλασική μουσική μπορεί να είναι ένας από τους λόγους που πολλοί Έλληνες δε στρέφονται στην κλασική μουσική. Ενδεχομένως, η μακροχρόνια οθωμανική κατοχή μπορεί να είναι άλλη μια πιθανή αιτία για κάτι τέτοιο. Όπως και να έχει, δε γνωρίζω ανθρώπους που δεν αγγίζονται όταν βιώσουν την υψηλή ποιότητα σε διάφορες μορφές τέχνης. Το να μοιραζόμαστε, λοιπόν, τη μουσική μας είναι το πρώτο βήμα!».
Φέροντας δε ως παράδειγμα την αποψινή συναυλία στην πόλη, ο Ινουί προσθέτει ότι αποτελεί ένα θετικό πρόσημο προς αυτή την κατεύθυνση: «Το να βρίσκεσαι στη Μεσσηνία, για δεύτερη φορά ήδη φέτος, στην αρχαία Μεσσήνη τον Ιούλιο και τώρα στην πόλη της Καλαμάτας, προσκεκλημένος από το σύλλογο “Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας” για αυτή τη γιορτή των Χριστουγέννων, παίζοντας μερικά από τα έργα των Μπετόβεν και Τσαϊκόφσκι, είναι υπέροχο και πολλά υποσχόμενο».
Ο ίδιος, έχοντας ακολουθήσει μια λαμπρή διαδρομή για την οποία έχει διακριθεί επανειλημμένα μέχρι σήμερα, ενώ ταυτόχρονα έχει ήδη στο ενεργητικό του επτά ηχογραφήσεις με εξαιρετικές διεθνείς κριτικές, σημειώνει ότι το τίμημα για όλα αυτά είναι οι θυσίες που οφείλει να κάνει ένας μουσικός. «Μια μουσική καριέρα έρχεται με κάποιες θυσίες, αλλά στο μεταξύ, είναι τόσο έντονος και υπέροχος ο πλουραλισμός που βιώνει κανείς. Δε νιώθω ότι μου λείπει ο χρόνος, ωστόσο προσπαθώ να τον εκμεταλλεύομαι στο έπακρο κάθε μέρα!».
Μένοντας στην καριέρα του, και ερωτηθείς για το εάν ξεχωρίζει κάποια στιγμή μέσα στα χρόνια ως την κορυφαία της μουσικής πορείας του, ο Ινουί εξηγεί με το δικό του χαρακτηριστικό τρόπο: «Νιώθω ότι εξακολουθώ να μαθαίνω και να μεγαλώνω ως μουσικός μέρα με τη μέρα, οπότε είμαι βέβαιος ότι οι καλύτερες στιγμές είναι ακόμα μπροστά μου».
Λίγο πριν μοιραστεί τη σκηνή του Μεγάρου Χορού με την αρχιμουσικό Κορνέλια φον Κέρσενμπροκ, αλλά και τα μέλη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, θέτοντάς του το ερώτημα για το εάν το γεγονός ότι στο ενεργητικό του έχει, ήδη, τόσο σημαντικές συνεργασίες, ανεβάζει ακόμη περισσότερο τον πήχη των προσωπικών του φιλοδοξιών, ο Νοέ Ινουί σημειώνει ότι κάτι τέτοιο είναι απολύτως φυσιολογικό για τον ίδιο. «Οι εμπειρίες αυξάνουν τις προσδοκίες και τις φιλοδοξίες οποιουδήποτε. Όμως, το σημαντικό είναι να έχουμε υγιή ανάπτυξη και να κρατάμε τα πόδια μας στο έδαφος!».
Κορνέλια φον Κέρσενμπροκ
Η Γερμανίδα αρχιμουσικός για πρώτη φορά στη σκηνή του Μεγάρου Χορού
Προσκεκλημένη για πρώτη φορά από το σύλλογο «Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας», η Γερμανίδα αρχιμουσικός Κορνέλια φον Κέρσενμπροκ, έρχεται να συστηθεί και να αναμετρηθεί με το κοινό, μέσα από σπουδαία έργα. Έχοντας συμπεριληφθεί στους «Μαέστρους του αύριο» για λογαριασμό γερμανικού φόρουμ νέων μουσικών, η Κέρσενμπροκ, παράλληλα, μετρά μέχρι σήμερα μια σειρά από εξαιρετικές συνεργασίες για τις οποίες έχει καταφέρει να αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις. Τα τελευταία χρόνια δε, οι συνεργασίες της με σημαντικές ορχήστρες όπως είναι η Συμφωνική Ορχήστρα του Μονάχου, καθώς και ορχήστρες σε Ιταλία, Τσεχία, Πολωνία, Σερβία, Κατάρ, Κίνα, μεταξύ άλλων, διευρύνονται συνεχώς. Με τη σημερινή άφιξή της στην Καλαμάτα, η αρχιμουσικός πρόκειται να διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, πλάι στον σολίστ Νοέ Ινουί σε μια εμπνευσμένη μουσική βραδιά.
Μιλώντας για το τι σημαίνει η μουσική με την οποία έχει καταπιαστεί για χρόνια, η Κέρσενμπροκ εξηγεί χαρακτηριστικά: «Για μένα, η μουσική είναι πάντα συνδεδεμένη με την αφήγηση, το νόημα και τα βαθιά συναισθήματα. Η όπερα αντιπροσωπεύει την τέλεια συγχώνευση μουσικής, δράματος και ανθρώπινης έκφρασης. Έχει την ικανότητα να παίρνει λέξεις και συναισθήματα και να τα εξυψώνει μ’ ένα τρόπο που αγγίζει την ψυχή. Στην όπερα, η μουσική δεν συνοδεύει απλώς την ιστορία, είναι η ιστορία. Κάθε νότα, κάθε δυναμική μετατόπιση φέρει το βάρος των συναισθημάτων που μεταφέρονται.
Η συμφωνική μουσική, από την άλλη, μοιάζει με έναν τεράστιο καμβά, όπου η ορχήστρα ζωγραφίζει εικόνες και συναισθήματα χωρίς να χρειάζεται λόγια. Προκαλεί επίσης συναισθήματα με διαφορετικό τρόπο, τοπία, αναμνήσεις, ακόμα και όνειρα. Είναι ένα μέσο που επιτρέπει στον ακροατή να δημιουργήσει τη δική του αφήγηση, και αυτή είναι η ομορφιά του. Είναι παγκόσμιο, αλλά βαθιά προσωπικό».
«Σε καιρούς παγκόσμιων αλλαγών και πολέμων, είναι υπέροχο ότι η μουσική μπορεί εύκολα να διαπεράσει κάθε σύνορο»
Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά στην παρουσία της στην Καλαμάτα αλλά και την επερχόμενη σύμπραξη με την ΚΟΑ, η ίδια σημειώνει πως «το να βρίσκομαι στην Ελλάδα, και στην όμορφη πόλη της Καλαμάτας, όπου είμαστε καλεσμένοι από το σύλλογο “Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας”, είναι μεγάλη χαρά και τιμή για μένα.
Η Ελλάδα έχει μια βαθιά ιστορία τέχνης, φιλοσοφίας και μυθολογίας, με μεγάλη απήχηση σε όποιον ασχολείται με τις τέχνες. Η εμφάνιση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στην Αθήνα και την Καλαμάτα, μου δίνει την αίσθηση ότι μπαίνω στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, μπαίνω στην ιστορία της γενέτειρας τόσων πολλών απ’ αυτά που εκτιμούμε στη δυτική τέχνη και πολιτισμό.
Από την άλλη πλευρά, σε καιρούς παγκόσμιων αλλαγών και πολέμων, είναι υπέροχο ότι η μουσική μπορεί εύκολα να διαπεράσει κάθε σύνορο».
Σε ό,τι αφορά δε, στις δυσκολίες που έχει ν’ αντιμετωπίσει ο/η αρχιμουσικός και η ορχήστρα σε μια συναυλία σαν αυτή που θα παρουσιαστεί απόψε, η ίδια εκτιμά ότι «κάθε συναυλία παρουσιάζει τις δικές της μοναδικές προκλήσεις. Η συνάντηση με μια νέα ορχήστρα ή η συνάντηση με έναν νέο μαέστρο, για την ορχήστρα είναι πάντα μια συναρπαστική εμπειρία, διότι σε μικρό χρονικό διάστημα πρέπει να ενοποιήσουμε το όραμά μου με το όραμα της ορχήστρας για κάθε μουσικό κομμάτι.
Οι «Πέντε Χορευτικές Κινήσεις» του Έλληνα συνθέτη Χαλιάσα παίζονται για πρώτη φορά, οπότε είναι πρόκληση και χαρά να σκεφτόμαστε τις ιδέες του συνθέτη και φυσικά πολλά πράγματα πρέπει να συγκεντρωθούν στον τρόπο άρθρωσης, ρυθμού κ.λπ.
Η «Σουίτα από το μπαλέτο Καρυοθραύστης» έχει τις δικές της μικρές προκλήσεις, αλλά εδώ ο κύριος στόχος είναι να αφηγηθεί μια ιστορία φαντασίας με τον λαμπρό χιουμοριστικό, αλλά ρομαντικό τρόπο του Τσαϊκόφσκι, δίνοντας σε κάθε μέρος της σουίτας τον δικό του χαρακτήρα.
Φυσικά, ο Μπετόβεν είναι περισσότερο μια Συμφωνία παρά ένα κοντσέρτο για βιολί, όπου επεκτάθηκε στη συμφωνική δομή και εισήγαγε νέες δραματικές δυνατότητες μέσα στις παραδοσιακές φόρμες. Η πρόκληση είναι να συνοδεύσουμε τον Σολίστ για να του δώσουμε μουσική ελευθερία, καθώς και να τον στηρίξουμε στις μουσικές ιδέες, κάνοντας έναν ισορροπημένο διάλογο με την Ορχήστρα».
Σε μια σύντομη αναδρομή της καριέρας της, ερωτηθείσα για το εάν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη διαδρομή η οποία καθόρισε καλλιτεχνικά την Κορνέλια φον Κέρσενμπροκ, απαντά χαρακτηριστικά: «Υπήρξαν ίσως αρκετές στιγμές, από το να είσαι φοιτητής μέχρι να στέκεσαι μπροστά σε έως και 200 άτομα που ερμήνευσαν τη 2η Συμφωνία του Μάλερ.
Αυτή η τελευταία ήταν μια ξεχωριστή στιγμή που νιώθαμε ενωμένοι με 100 μουσικούς και 100 τραγουδιστές χορωδίας, ενώ μετά το εκφραστικό Finale Auferstehen όλοι έκλαιγαν για τουλάχιστον μισή ώρα.
Δημιουργεί βαθύ σεβασμό και ταπεινότητα το να βιώνει κανείς τη δύναμη της μουσικής, δείχνοντάς μας ότι καταφέραμε να συλλάβουμε τις ιδέες του συνθέτη, κάθε μουσικού, κάθε τραγουδιστή, με ενότητα, κατανόηση, ως ένα σώμα, μια ψυχή. Ένιωσα το βάρος και την ευθύνη να ηγούμαι ενός συνόλου 200 ατόμων, συνειδητοποιώντας παράλληλα τις δυνατότητες αυτού που μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μαζί».
Κλείνοντας, στην ερώτηση που κλήθηκε να απαντήσει και ο βιολονίστας Νοέ Ινουί για το κατά πόσο οι σημαντικές συνεργασίες της μουσικής διαδρομής της ανεβάζουν ακόμη περισσότερο τον πήχη των προσωπικών φιλοδοξιών της, η Κέρσενμπροκ εξηγεί ότι «κάθε συνεργασία με εξαιρετικούς καλλιτέχνες ή ορχήστρες με εμπνέει να πιέσω τον εαυτό μου περαιτέρω, να προσπαθήσω να επιτύχω μια βαθύτερη σύνδεση με τη μουσική και με τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι.
Κάθε συνάντηση με μουσικούς φέρνει νέες ιδέες και διευρύνει τον ορίζοντα, υπενθυμίζοντάς μου ότι υπάρχουν πάντα περισσότερα να μάθω και νέα ύψη να φτάσω. Έρχονται επίσης με ένα αίσθημα ευθύνης για να τιμήσουν την εμπιστοσύνη που μου δίνεται και να συνεχίσω να αναπτύσσομαι τόσο ως καλλιτέχνης, όσο και ως άνθρωπος».
Της Χριστίνας Μανδρώνη