Αυξήσεις 5%-5,6% έρχονται στα διόδια όλης της χώρας από την 1η Ιανουαρίου. Για τους οδηγούς των Ι.Χ. η αύξηση αυτή «μεταφράζεται» περίπου σε 0,10-0,20 ευρώ ανά σταθμό διοδίων.
Η αύξηση προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης και αντιστοιχεί στην ετήσια αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή, προσαυξημένη για φέτος κατά επιπλέον 2%, λόγω της μεγάλης αύξησης που είχε γίνει το 2022 και «μοιράστηκε» σε τρία έτη.
Μέχρι στιγμής τις νέες τιμές των διοδίων έχουν ανακοινώσει η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί της ΠΑΘΕ), η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), η Νέα Οδός (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της ΠΑΘΕ και Ιόνια Οδός), η Κεντρική Οδός (Ε65) και ο Μορέας (Κόρινθος – Καλαμάτα – Σπάρτη). Απομένουν η Γέφυρα Α.Ε. (γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου) και η Εγνατία Οδός, ενώ η Αττική Οδός δε θα έχει φέτος τιμαριθμικές αυξήσεις.
Όπως προκύπτει, στις περισσότερες περιπτώσεις οι αυξήσεις για τα ΙΧ (κατηγορία 2) κυμαίνονται από 0,10 ως 0,20 ευρώ.
Για παράδειγμα, στα διόδια Αφιδνών (Νέα Οδός) η διέλευση για ένα ΙΧ θα κοστίζει 3,75 ευρώ από 3,55 ευρώ σήμερα, ενώ στα διόδια Ελευσίνας (Ολυμπία Οδός) 2,40 ευρώ από 2,30 ευρώ σήμερα. Τα διόδια Σπαθοβουνίου (Μορέας) αυξάνονται από 2,70 ευρώ σε 2,85 ευρώ, ενώ τα διόδια Κλειδιού (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) από 2 ευρώ σε 2,10.
Ας δούμε πώς θα διαμορφωθεί το κόστος για ορισμένες διαδρομές με ΙΧ:
Η διαδρομή Αθήνας- Καλαμάτας αυξάνεται από 15 ευρώ σε 15,50 ευρώ (αύξηση 4,67%, συν 0,70 ευρώ). Η διαδρομή Αθήνας- Σπάρτης από 14,75 ευρώ σε 15,45 ευρώ (αύξηση 4,75% ή 0,70 ευρώ).
Κανονικά οι αυξήσεις στα διόδια ακολουθούν την αντίστοιχη αύξηση στο δείκτη τιμών καταναλωτή.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών είχαν έρθει σε σύγκρουση προ διετίας, καθώς ο δείκτης αυξήθηκε κατά 12% από το 2021 στο 2022.
Αρχικά η κυβέρνηση απαγόρευσε στους παραχωρησιούχους να επιβάλλουν την αύξηση, τελικά όμως ήρθαν σε συμφωνία: οι παραχωρησιούχοι δέχθηκαν να «απορροφήσουν» το 6% και το υπόλοιπο 6% αποφασίστηκε να επιβληθεί σε τρεις ισόποσες δόσεις (+2% ετησίως) το 2024, το 2025 και το 2026.
Όσον αφορά στην Εγνατία, υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της παραχώρησής της για 35 χρόνια σε ιδιώτη (την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis) αύξησε πέρυσι τον Μάρτιο τα διόδιά της κατά 30%-35% σε 18 μετωπικούς και 19 πλευρικούς σταθμούς.
Τέλος, η Αττική Οδός δε θα έχει φέτος αυξήσεις, καθώς δεν έχει κλείσει ένα έτος από την έναρξη της νέας παραχώρησης.