Π. Ξηρογιάννης: «Η κοινωνική ειρήνη στην Ελλάδα της κρίσης οφείλεται στο νόμο Κατσέλη»
Ανησυχία έχουν προκαλέσει σε πολλά νοικοκυριά τα όσα ανέφερε προχθές ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Ανάπτυξης, Γ. Δραγασάκης, για κατάργηση του «νόμου Κατσέλη», αλλά και για κάποιο άλλο καθεστώς προστασίας με νέο νόμο, το οποίο όμως δεν έχει διευκρινισθεί αν θα αφορά μόνο στις τράπεζες ή και το Δημόσιο.
Μιλώντας στο «Θάρρος» ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Περικλής Ξηρογιάννης, επισήμανε πως πρέπει να υπάρξει πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας και μετά το «νόμο Κατσέλη», καθώς- όπως τόνισε- η κρίση είναι ακόμα εδώ και η κοινωνική ειρήνη της Ελλάδας στα χρόνια της κρίσης οφείλεται κατά πολύ σε αυτή την προστασία που παρέχει ο νόμος για τα υπερχρεωμένα.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τις επιχειρήσεις, ο οποίος μέχρι στιγμής δεν έχει αποδώσει αυτά για τα οποία δημιουργήθηκε και παραμένει απλώς μια «δύσχρηστη ψηφιακή πλατφόρμα».
Κοινωνική ειρήνη
«Υπάρχει έντονη ανησυχία στα ελληνικά νοικοκυριά, με το τι θα γίνει με τις ρυθμίσεις του “νόμου Κατσέλη”, δηλαδή του νόμου αυτού που επέτρεπε, έπειτα από δικαστική κρίση, να αναπροσαρμοστούν οι δανειακές υποχρεώσεις των ελληνικών νοικοκυριών, σε σχέση βέβαια με τα εισοδήματά τους όπως πλέον έχουν διαμορφωθεί με την οικονομική κρίση και την ανεργία όλα αυτά τα χρόνια. Το έχω ξαναπεί και το πιστεύω ακράδαντα: Η κοινωνική ειρήνη που έχει η Ελλάδα, παρά την τρομερή κρίση η οποία δεν έχει τελειώσει ακόμα, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο νόμο αυτόν. Διασφαλίζει τις ελληνικές οικογένειες ότι τουλάχιστον η πρώτη κατοικία τους δε θα πλειστηριαστεί. Ότι δε θα δούμε τις λαϊκές αυτές εικόνες οικογενειών να είναι στο δρόμο, γιατί δεν μπορούν να στεγαστούν», τόνισε ο κ. Ξηρογιάννης.
Ο ίδιος εξήγησε ότι ο νόμος αυτός δεν ήταν μία πρωτοτυπία που έγινε χάρη σε κάποιους, αλλά εντάσσεται στη φιλοσοφία του ελληνικού δικαίου. Ο Αστικός Κώδικας προβλέπει ήδη από το 1946 ότι από τη στιγμή που έγινε κάποια σύμβαση και στηρίχθηκε σε συγκεκριμένες προϋποθέσεις, εάν στο μέλλον αλλάξουν απότομα οι προϋποθέσεις εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των μερών χωρίς αυτές να μπορούν να προβλεφθούν, όπως δηλαδή έγινε στην περίπτωση της Ελλάδας, υπάρχει δυνατότητα δικαστικής αναπροσαρμογής των υποχρεώσεων, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις καινούργιες συνθήκες.
«Ο νόμος “Κατσέλη” δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μία ειδική εκδήλωση αυτής της γενικής αρχής του ελληνικού δικαίου, όπως εκφράζεται στον αστικό κώδικα», σχολίασε.
Προστασία α΄ κατοικίας
Καθώς η ισχύς του «νόμου Κατσέλη» φτάνει στο τέλος της στις 31 Δεκεμβρίου φέτος, ενώ από τα όσα έχουν ειπωθεί δεν πρόκειται να δοθεί άλλη παράταση, ο κ. Ξηρογιάννης τόνισε πως πρέπει να υπάρξει νέα «ομπρέλα» προστασίας της πρώτης κατοικίας: «Ακόμα και ένα νοικοκυριό να παραμένει με συνθήκες τέτοιες, που να έχουν δηλαδή μεταβληθεί τόσο πολύ οι όροι της ζωής του, ώστε να μην μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, οφείλει να υπάρχει από την ελληνική Πολιτεία αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο κάλυψης. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι αυτή η προστασία παρέχεται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και όχι διαρκώς για όσους το έχουν ανάγκη εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, την οποία ακόμα συνεχίζουμε να περνάμε, έστω και αν τυπικά λέμε ότι έχουν λήξει τα μνημόνια.
Η κρίση είναι εδώ με τις ίδιες συνθήκες. Συνεχίζουν ακόμα να φεύγουν στο εξωτερικό νέοι Έλληνες με προσόντα που θα μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά στην ελληνική κοινωνία. Συνεχίζει να υπάρχει ανεργία, συνεχίζουν να μη δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Δεν ανοίγουν νέες επιχειρήσεις, διότι είναι δυσβάσταχτες οι οικονομικές υποχρεώσεις για οποιαδήποτε ιδιωτική επιχείρηση. Οι φορολογικές υποχρεώσεις και οι υποχρεώσεις από τις ασφαλιστικές εισφορές δε διευκολύνουν τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Η λύση δε βρίσκεται σε αποδοχές ή επιδόματα. Η λύση βρίσκεται στο να δημιουργηθούν νέες δουλειές και επιχειρήσεις. Να δημιουργηθούν μονάδες τέτοιες που θα παρέχουν εργασία και θα δημιουργήσουν την άνοδο ξανά της ελληνικής οικονομίας. Αυτές θα κρατήσουν τους νέους στον τόπο τους».
Εξωδικαστικός μηχανισμός
Μάλιστα, ο κ. Ξηρογιάννης εκτίμησε πως όλο αυτό το διάστημα υπάρχει σοβαρή παράλειψη για τις επιχειρήσεις, κι όπως υπάρχει ο νόμος «Κατσέλη» για τα φυσικά πρόσωπα, θα έπρεπε να υπάρχει παρόμοιος νόμος και για τις επιχειρήσεις. «Είναι αδιανόητο να υπάρχουν βιώσιμες επιχειρήσεις οι οποίες δυσκολεύονται να εξυπηρετήσουν, λόγω της οικονομικής κρίσης και όχι λόγω κακής διαχείρισης, τις δανειακές τους και άλλες υποχρεώσεις. Παρά ταύτα, απασχολούν εργαζόμενους, συμβάλλουν στο ελληνικό ακαθάριστο προϊόν και κινδυνεύουν να κλείσουν ή να μεταφέρουν την έδρα τους σε ξένα κράτη. Θεωρώ ότι θα έπρεπε ο νόμος για την προστασία των επιχειρήσεων, δηλαδή ο εξωδικαστικός μηχανισμός στήριξης των επιχειρήσεων, να είναι διαφορετικού τύπου. Να είναι μία διαδικασία άμεσης επέμβασης μέσω των δικαστηρίων, όπως ακριβώς για το “νόμο Κατσέλη” και όχι μία δύσχρηστη ψηφιακή πλατφόρμα, όπου έχουμε δει πολύ λίγα αποτελέσματα μέχρι τώρα. Ο “νόμος Κατσέλη” έχει ομολογουμένως επιτυχημένη εφαρμογή. Αυτό αποδεικνύεται από το μεγάλο αριθμό των νοικοκυριών που προσέτρεξαν σε αυτόν. Έτσι και ένας νόμος για τις επιχειρήσεις θα έπρεπε να είναι με δικαστική κρίση, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα κριτήρια που θέτει θα τηρηθούν. Ότι δε θα γίνει, δηλαδή, κατάχρηση από κάποιες επιχειρήσεις. Κι επειδή πρόκειται για επιχειρήσεις και απαιτείται οικονομική αποτύπωση της κατάστασης, ενδεχομένως εκεί να υπήρχαν κάποιες ειδικότερες προϋποθέσεις. Αλλά πάντα με άμεση δικαστική κρίση, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε τη λειτουργία των υφιστάμενων επιχειρήσεων και να μην οδηγήσουμε νέους εργαζομένους στην ανεργία με το κλείσιμο των επιχειρήσεων αυτών», κατέληξε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου.
Της Βίκυς Βετουλάκη