Νέα πολύμηνη παράταση γιατί, εκτός του ότι πρέπει να μακρύνει, τώρα πρέπει και να κοντύνει!
Το δικό της θρύλο κοντεύει να αποκτήσει η γέφυρα του Παμίσου που θα συνδέει το παραλιακό μέτωπο της Καλαμάτας με τη Μεσσήνη, όταν κατασκευαστεί, μιας κι ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο των μελετών, οι οποίες έχουν περάσει από 40 κύματα και δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Αν και η σύμβαση σύνταξης των μελετών έχει υπογραφεί από το 2022, συνεχώς προκύπτουν προβλήματα και ελλείψεις, με αποτέλεσμα να δίνονται μεγάλες παρατάσεις.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι πέρυσι χρειάσθηκε να γίνει συμπληρωματική σύμβαση του έργου, καθώς διαπιστώθηκε ότι πρέπει να συνταχθούν 11 επιπλέον μελέτες! Μεταξύ άλλων, αποφασίσθηκε να γίνει μεγαλύτερη σε μήκος η γέφυρα, ενώ φέτος διαπιστώθηκε ότι πρέπει να μικρύνει το ύψος της. Έτσι δόθηκε νέα παράταση έως 31 Οκτωβρίου 2025.
Νέα γέφυρα
Η νέα παράταση δόθηκε με ομόφωνη απόφαση της Περιφερειακής Επιτροπής Πελοποννήσου για το έργο «Μελέτη διασύνδεσης των Δήμων Καλαμάτας και Μεσσήνης στο παραλιακό μέτωπο με την κατασκευή νέας γέφυρας στον ποταμό Πάμισο».
Η αμοιβή της μελέτης είναι ύψους 595.000 ευρώ, έχει δοθεί έκπτωση 65% και ανάδοχος είναι η ομάδα μελετητών «ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΑ Μελετητική Α.Ε., ΠΡΙΣΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Τ.Ε.,ΤΡΙΕΔΡΟΣ Α.Ε.».
Η συνολική μελέτη έχει αντικείμενο την κατασκευή της νέας οδικής γέφυρας του ποταμού Παμίσου πλησίον των εκβολών του και της οδοποιίας πρόσβασης σε αυτή, όπως και την κατασκευή νέας πεζογέφυρας πάνω από την τάφρο Λιγδού στην ίδια περιοχή.
Συγκεκριμένα θα γίνουν:
-Μελέτη οδοποιίας για τη χάραξη και τα χαρακτηριστικά της νέας οδού πρόσβασης στη νέα οδική γέφυρα π. Παμίσου
-Υδραυλική μελέτη για τη νέα οδό πρόσβασης στη νέα γέφυρα π. Παμίσου, υδραυλική μελέτη της νέας γέφυρας
-Στατική μελέτη των προβλεπόμενων τεχνικών έργων, τα οποία περιλαμβάνουν την κατασκευή της νέας γέφυρας π. Παμίσου και της νέας πεζογέφυρας στην τάφρο Λιγδού.
Αυτή τη στιγμή έχει εγκριθεί η Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας για την κύρια οδό και, επίσης, έχει συνταχθεί και υποβληθεί η προμελέτη Οδοποιίας και Κόμβων, ενώ έχει συνταχθεί και υποβληθεί Τοπογραφική Αποτύπωση και Κτηματογράφηση της ζώνης μελέτης.
Μεγάλη διαδρομή
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η εν συντομία διαδρομή που έχει ακολουθηθεί για το έργο μέχρι να φτάσουμε στη νέα παράταση που δόθηκε:
Τον Ιούλιο του 2022 στην αρμόδια υπηρεσία πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με εκπροσώπους από όλα τα συμπράττοντα γραφεία εν όψει της έναρξης εκπόνησης της μελέτης. Στη σύσκεψη αυτή συζητήθηκε ότι στην περιοχή των έργων βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές μελέτες, που εκπονούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίες θα πρέπει να ανευρεθούν για τη συμβατότητα του μελετώμενου έργου. Γι’ αυτό χορηγήθηκε στον ανάδοχο η εγκεκριμένη μελέτη με τίτλο «Οριστική Μελέτη Διευθέτησης π. Παμίσου και χ. Πύρνακα», που έχει εκπονηθεί από το 1995. Επίσης, συμφωνήθηκε η άμεση αναζήτηση των υπό σύνταξη μελετών στην περιοχή της νέας γέφυρας, προκειμένου ομοίως να ληφθούν υπόψη και στον οριστικό καθορισμό της θέσης και της μορφής των προτεινόμενων έργων, ώστε να είναι συμβατά με τα υπόλοιπα προτεινόμενα έργα στην περιοχή, και συγκεκριμένα οι μελέτες:
-«Μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας του π. Παμίσου από το φράγμα Άρι – Μεσσήνη- Εκβολές στη θάλασσα και μελέτες περιβαλλοντικής αξιοποίησης εκβολών και παρόχθιας ζώνης μέχρι την είσοδο της Μεσσήνης, καθώς και της εκβολής στο Κουλντούκι Μπούκας Μεσσήνης», που εκπονείται από τη Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών έργων της Γ.Γ. Υποδομών.
-«Σύμβαση παροχής υπηρεσιών για το έργο: Υποβοήθηση της Υπηρεσίας στην ανασύνταξη των μελετών του οδικού τμήματος Καλαμάτα – Ριζόμυλος, ώστε να εναρμονιστούν με τους Περιβαλλοντικούς Όρους».
Έντεκα νέες μελέτες
Το Σεπτέμβριο του 2022 κατατέθηκε πρόταση για τον καθορισμό της τελικής μορφής και της θέσης των έργων διασύνδεσης των Δήμων Καλαμάτας και Μεσσήνης.
Η πρόταση περιέλαβε τεχνική έκθεση με τον καθορισμό του αντικειμένου της μελέτης και σχέδια οριζοντιογραφίας και τυπικών διατομών.
Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους πραγματοποιήθηκε αυτοψία στην περιοχή με σκοπό να συζητηθούν όλες οι αλλαγές που προκύπτουν στο σχεδιασμό των έργων και να καθοριστούν οι απαραίτητες επόμενες ενέργειες.
Οι ανάδοχοι λίγες ημέρες μετά υπέβαλαν την Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας, σύμφωνα με την οποία στην προτεινόμενη θέση της γέφυρας π. Παμίσου γεφυρώνονται πλέον του π. Παμίσου τέσσερις παραποτάμιες οδοί και μία τάφρος, που διέρχονται παράλληλα στον άξονα του ποταμού, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το μήκος της γέφυρας στα 200 μ. από τα 100 μ. που προβλεπόταν συμβατικά.
Επίσης, προτάθηκε η διατομή της οδού να είναι συνολικού πλάτους 17,40 μ. αντί των συμβατικών 12 μ., στο τμήμα που διέρχεται τη γέφυρα, καθώς περιλαμβάνει, εκτός από το οδόστρωμα, χώρο πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου.
Τέλος, στις θέσεις των κόμβων ανατολικά και δυτικά της γέφυρας του π. Παμίσου προτάθηκε η κατασκευή ισόπεδων κυκλικών κόμβων που είναι πιο ασφαλείς και αρτιότεροι λειτουργικά και τεχνικά του τρισκελούς και τετρασκελούς ισόπεδου κόμβου που προβλέπεται συμβατικά. Συνεπώς, προέκυψε η ανάγκη εκπόνησης νέων μελετών για την ολοκλήρωση του έργου. Συγκεκριμένα, απαιτήθηκε η εκπόνηση συμπληρωματικά έντεκα επί μέρους νέων μελετών που δε συμπεριλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση.
Οι νέες μελέτες απαιτούνται να εκπονηθούν, προκειμένου να εξασφαλίζεται γενικότερα η αρτιότητα, λειτουργικότητα και υλοποιησιμότητα του μελετώμενου έργου.
Μικρότερο ύψος
Ακολούθως εγκρίθηκε το συμφωνητικό της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης της μελέτης, συνολικής δαπάνης 97.039,61 ευρώ και με απόφαση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων εγκρίθηκε η Προωθημένη Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας.
Τον Απρίλιο του 2024 υποβλήθηκε και η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση της ζώνης μελέτης και η προμελέτη οδοποιίας και κόμβων.
Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι, σύμφωνα με τον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Μεσσήνης, προβλέπονται συγκεκριμένες χρήσεις γης για την περιοχή δυτικά του Παμίσου, γι’ αυτό και κρίθηκε σκόπιμο από την αρμόδια υπηρεσία η εξέταση διόρθωσης της μηκοτομής και η εφαρμογή χαμηλότερου ύψους γέφυρας, η οποία είχε επιβληθεί από την υπό εκπόνηση μελέτη διευθέτησης του Παμίσου, που εκπονείται από το υπουργείο Υποδομών, για την αποφυγή αποκοπής της ορατότητας της περιοχής προς τη θάλασσα.
Για το λόγο αυτό ετοιμάζεται διορθωμένη Προμελέτη από την ανάδοχο ομάδα μελέτης προς έλεγχο και έγκριση από την αρμόδια υπηρεσία.
Φυσικά, αυτό σημαίνει νέα καθυστέρηση, εξ ου και εγκρίθηκε η νέα παράταση ολοκλήρωσης της μελέτης μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, αν δεν προκύψει άλλο πρόβλημα και ζητηθούν κι άλλες αλλαγές από την ομάδα των μελετητών.
Της Βίκυς Βετουλάκη