Σύλλογος Αποφοίτων Μουσικού Σχολείου «Μαρία Κάλλας»: «Χορός μεταμφιεσμένων» στο Πνευματικό Κέντρο

Σύλλογος Αποφοίτων Μουσικού Σχολείου «Μαρία Κάλλας»: «Χορός μεταμφιεσμένων» στο Πνευματικό Κέντρο

Ένας ξεχωριστός αποκριάτικος χορός εμπνευσμένος από τον κόσμο της Όπερας

Σε έναν ξεχωριστό αποκριάτικο χορό, εμπνευσμένο από τον κόσμο της Όπερας, μας προσκαλεί ο Σύλλογος Αποφοίτων «Μαρία Κάλλας» του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας και συγκεκριμένα «στο σαλόνι του μεγάρου του Κυβερνήτη της Βοστώνης Ρικάρντο, Κόμη του Γουώρικ. Εκεί θα απολαύσουμε τη μουσική, το εκλεκτό φαγητό και, φυσικά, το ποτό μας».

Πολιτικές ίντριγκες, ερωτικά πάθη, προδοσίες, μαγεία και η ατμόσφαιρα των αρχών του 1700, με φόντο ένα χορό μεταμφιεσμένων, αποτελούν βασικά συστατικά της όπερας του Βέρντι “Un ballo in maschera” στα ιταλικά, ή αν προτιμάτε στα ελληνικά, “Χορός μεταμφιεσμένων”. Όπερα που ερμήνευσε και η Μαρία Κάλλας κατά τη διάρκεια της σπουδαίας καριέρας της.

Από αυτήν την όπερα, λοιπόν, άντλησαν έμπνευση και μας προσκαλούν τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου Καλαμάτας ή, μάλλον, στο Κυβερνητικό Μέγαρο, όπου θα μας υποδεχθούν ο Κόμης του Γουώρικ, ή Ρίτσαρντ ή Βασιλιάς Γουσταύος της Σουηδίας, η τρομερή Μάγισσα Ουλρίκα, η Αμέλια κι ο Ράινχαρτ.

H Όπερα

Η Όπερα, παρά την αρχική της τοποθέτηση στη Σουηδία, αναγκάστηκε να μεταφερθεί στη Βοστώνη λόγω πολιτικών πιέσεων. Αρχικά, η υπόθεση είχε ως βασιλιά τον Γουσταύο Γ’ της Σουηδίας, που πράγματι δολοφονήθηκε σε ένα χορό μεταμφιεσμένων το 1792. Ωστόσο, η σκηνή αυτή θεωρήθηκε πολύ ευαίσθητη για την εποχή, δεδομένου ότι η Ιταλία ήταν υπό αυστηρή λογοκρισία. Έτσι, λοιπόν, ο Verdi και ο librettist του, Antonio Somma, μετέφεραν την ιστορία στη Βοστώνη του 18ου αιώνα, κάνοντάς την να διαδραματίζεται στη Βόρεια Αμερική, με βασιλιά τον Ρίτσαρντ ή Ρικάρντο, ο οποίος είναι κυβερνήτης της Βοστώνης και αντιμετωπίζει πολιτικές συνωμοσίες και προσωπικές προδοσίες.

Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τον Κυβερνήτη Ρικάρντο, ο οποίος είναι ερωτευμένος με την Αμέλια, τη γυναίκα του καλού του φίλου Ράινχαρτ.

Οι πολιτικές ίντριγκες, που είναι από την πρώτη πράξη κάτι περισσότερο από εμφανείς, κορυφώνονται και η τελευταία πράξη της τραγωδίας συντελείται σε ένα μεγάλο χορό μεταμφιεσμένων!

Η Όπερα “Un ballo in maschera”, γεμάτη με έντονα συναισθηματικά ρίγη, κομψές μελωδίες και δραματική ένταση, είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και σημαντικές του Verdi.

O χορός, ο χώρος και η μουσική

Όπως μας ενημερώνει ο Σύλλογος Αποφοίτων «Μαρία Κάλλας» σε ανακοίνωσή του: «Ο σύλλογός μας, όπως ήδη γνωρίζετε, εγκαινίασε τη μόνιμη έκθεση του αρχείου της Μαρίας Κάλλας στις 2 Δεκεμβρίου 2024 στον 3ο όροφο του Πνευματικού Κέντρου Καλαμάτας.

Μέχρι και σήμερα την έκθεσή μας έχουν επισκεφθεί εκατοντάδες συμπολίτες και επισκέπτες της Καλαμάτας αλλά και οργανωμένες ομάδες (σχολεία, ΙΕΚ κ.ά.)

Με μεγάλη χαρά και συγκίνηση συνειδητοποιούμε πως η έκθεση αγκαλιάστηκε κι αγκαλιάζεται από τους συμπολίτες μας, καθώς και από σημαντικά ιδρύματα και φορείς.

Στο προσεχές μέλλον σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε σειρά από εκπαιδευτικές δραστηριότητες για όλη την οικογένεια, αλλά και ειδικά προγράμματα για σχολεία. Σκοπός να δίνουμε λόγους κι αφορμές στο κοινό να επισκέπτεται την έκθεσή μας, αλλά και τη “γειτονική” μας Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης της

Λαϊκής Βιβλιοθήκης Καλαμάτας, με την οποία συνεργαζόμαστε από κοινού με σκοπό την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου και την πνευματική – καλλιτεχνική εκπαίδευση.

Παρόλο που η έδρα του Συλλόγου μας είναι το Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας “Μαρία Κάλλας”, αισθανόμαστε και το Πνευματικό Κέντρο ως δεύτερη έδρα μας. Όχι μόνο γιατί αποτελεί τη μόνιμη στέγη του αρχείου της Μαρίας Κάλλας, αλλά και γιατί αισθανόμαστε πως μπορούμε να προσφέρουμε και να δημιουργήσουμε ελεύθερα, μέσω της σταθερής συνεργασίας και εμπιστοσύνης του δημάρχου

Καλαμάτας Αθανάσιου Βασιλόπουλου, του προεδρεύοντος του συμβουλίου του Πνευματικού Κέντρου Νικήτα Καραμούζη, αλλά και με τη θετική διάθεση/στάση των συστεγαζόμενων φορέων του κτηρίου, ξεχωρίζοντας τη Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας & την Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης της.

Φυσικά, ευχαριστούμε σε κάθε ευκαιρία και το σύνολο των εργαζόμενων του Πνευματικού Κέντρου Καλαμάτας για τη δική τους βοήθεια και συνεργασία.

Έτσι, λοιπόν, ο χορός αυτός θα δοθεί στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου Καλαμάτας “Πανταζοπούλειος Λαϊκή Σχολή”, που θα έχει μεταμορφωθεί σε ένα κυβερνητικό μέγαρο αντάξιο του Χορού

Μεταμφιεσμένων του Κόμη του Γουώρικ.

Κηροπήγια, πλούσιες κουρτίνες, κεριά, έργα τέχνης, πίνακες, μαγικά, video art προβολές και άλλα θα χρησιμοποιηθούν για το στήσιμο του σκηνικού μας!

Η είσοδος θα γίνεται από την πλαϊνή είσοδο του κτηρίου, από τον πεζόδρομο της Πανταζοπούλου.

Οι “πύλες” θα ανοίξουν ακριβώς στις 20.00 και η είσοδος θα γίνεται αυστηρά με την επίδειξη της πρόσκλησης και απαραίτητα επίσημη αποκριάτικη ένδυση.

Η διάρκεια του χορού θα είναι μέχρι και τις 23.00!

Το κόστος της πρόσκλησης είναι 15 ευρώ, στην οποία συμπεριλαμβάνεται το ποτό και ένας μικρός- όπως αρμόζει σε επίσημη κυβερνητική χοροεσπερίδα- μπουφές. Ο αριθμός των προσκλήσεων είναι ογδόντα (80).

Οι ατομικές αριθμημένες προσκλήσεις θα είναι διαθέσιμες από την 1η έως και τις 14 Φεβρουαρίου 2025. Ώρες: 10:00 – 14:00, στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας, Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας (5ος όροφος).

Για πληροφορίες μπορείτε να καλείτε: 6955933407.

Tη μουσική του χορού θα αναλάβει η Lila Cont. Η Λίλα Κοντογιαννοπούλου (Lila Cont) είναι απόφοιτη του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας και ενεργό μέλος του Συλλόγου Αποφοίτων “Μαρία Κάλλας”. Σπούδασε στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ενώ ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσική Τεχνολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

H ένδυση

Αφού ο χορός τοποθετείται στα τέλη του 17ου αιώνα η ένδυση θα πρέπει να είναι αντίστοιχη. Η ενδυμασία στα τέλη του 17ου αιώνα (δεκαετίες 1670-1700) χαρακτηρίζεται από μια περίοδο μεγάλου πλούτου και πολυτέλειας, που σχετίζεται με τη βασιλεία του Λουδοβίκου XIV στη Γαλλία, ο οποίος καθόρισε τις τάσεις της μόδας για μεγάλο μέρος της Ευρώπης. Αυτή η εποχή, γνωστή ως “Μπαρόκ”, σηματοδοτεί τη μετάβαση από τις λιγότερο εξωφρενικές ενδυμασίες του 16ου αιώνα σε πλουσιότερα και πιο φανταχτερά ρούχα, τα οποία αντανακλούσαν την κοινωνική θέση και τον πλούτο.

Γενικά Χαρακτηριστικά

Λεπτομέρειες και πολυτέλεια: Η μόδα της εποχής του μπαρόκ ήταν γεμάτη από πολυτέλεια και διακόσμηση, με εκτεταμένες ραφές, κεντήματα και υφάσματα υψηλής ποιότητας.

Ογκώδη Ρούχα: Οι γυναίκες και οι άνδρες της εποχής φορούσαν ρούχα που δημιουργούσαν όγκο και εντυπωσίαζαν με τη μεγαλοπρέπεια και την πολυτελή τους κατασκευή.

Γυναικεία Ενδυμασία

Η γυναικεία μόδα της εποχής ήταν εξίσου εντυπωσιακή και δαπανηρή, με μεγάλα, φουσκωμένα φορέματα και περίτεχνες λεπτομέρειες.

Φόρεμα με κορσέ: Οι γυναίκες φορούσαν φορέματα που είχαν στενό κορσέ για να τονίσουν τη μέση τους και να δημιουργήσουν μια σιλουέτα “σαν σχήμα της μέλισσας”. Τα φορέματα είχαν συνήθως μεγάλη, φουσκωτή φούστα.

Αξεσουάρ: Οι γυναίκες χρησιμοποιούσαν πολυτελή αξεσουάρ όπως κοσμήματα, καρφίτσες και στέφανα για τα μαλλιά. Οι κορδέλες και τα φιογκάκια ήταν επίσης δημοφιλή.

Μαλλιά και περούκες: Τα μαλλιά ήταν συχνά διαμορφωμένα σε περίτεχνες μπούκλες ή φορούσαν μεγάλες περούκες με διακοσμήσεις.

Φουστάνια και ποδιά: Τα φουστάνια ήταν συνήθως κατασκευασμένα από πολυτελή υφάσματα και συχνά διακοσμούνταν με κομψές ραφές ή φιογκάκια. Επίσης, τα κορίτσια και οι γυναίκες φορούσαν ποδιές που συμπλήρωναν το σύνολο.

Ανδρική Ενδυμασία

Η ενδυμασία των ανδρών στα τέλη του 17ου αιώνα ήταν αρκετά περίπλοκη και έντονα στρωματοποιημένη, με μεγάλο ενδιαφέρον για την αριστοκρατική φινέτσα και τον εντυπωσιασμό.

Κοντό σακάκι (Justaucorps): Οι άνδρες φορούσαν μακριά σακάκια που έφταναν συνήθως κάτω από το γόνατο. Τα σακάκια αυτά ήταν συνήθως φτιαγμένα από πολυτελή υφάσματα και είχαν συνήθως μεγάλες μανσέτες.

Γιλέκο (Gilet): Κάτω από το σακάκι φορούσαν ένα γιλέκο, που συχνά ήταν διακοσμημένο με πολυτελή υφάσματα και κεντήματα.

Παντελόνια (Culottes): Οι άνδρες φορούσαν παντελόνια που έφταναν μέχρι το γόνατο και ήταν στενά, ενώ στη συνέχεια συνήθως φορούσαν καλσόν ή κάλτσες. Αυτά τα παντελόνια ονομάζονταν “culottes” και ήταν στενά γύρω από τους μηρούς και τα γόνατα.

Κάλτσες και μπότες: Στα πόδια φορούσαν ψηλές κάλτσες, συχνά λευκές, και μπότες ή παπούτσια με αγκράφες ή σόλες που είχαν έντονη διακόσμηση.

Περούκες: Οι ανδρικές περούκες ήταν πολύ δημοφιλείς στην εποχή του Μπαρόκ και συχνά ήταν μακριές και στρωμένες με πολλές μπούκλες, προσδίδοντας έναν επιβλητικό αέρα.

Όχι, δεν είναι υποχρεωτικό να νοικιάσουμε κάποια στολή εάν δε θέλουμε. Αρκεί να έχουμε φαντασία, διάθεση και πολλά πολλά υφάσματα!».

Να σημειωθεί πως σε περίπτωση που προκύψουν έσοδα από τη διοργάνωση θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τις ανάγκες συντήρησης της έκθεσης της Μαρίας Κάλλας.

Επίσης, ο χορός τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας, της «Φάρις» και του Πνευματικού Κέντρου.

Βασικός συνεργάτης του συλλόγου αλλά και “καρναβαλικός” εταίρος είναι το Rock Bar Kyttaro, που στηρίζει το χορό μεταμφιεσμένων, ο οποίος έχει τη στήριξη και του 12ου Καλαματιανού Καρναβαλιού 2025!