Ένωση δυνάμεων Ηλείας – Αχαΐας για το αεροδρόμιο του Αράξου
Την πρώτη τους επαφή με το αεροδρόμιο Καλαμάτας είχαν μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού παραχώρησης οι νέοι επενδυτές και οι πληροφορίες του «Θ» αναφέρουν πως κυριάρχησε ο έντονος προβληματισμός για τη σεζόν που σε πολύ λίγο ξεκινά.
Οι επενδυτές επισκέφθηκαν το αεροδρόμιο Καλαμάτας τις προηγούμενες μέρες, είδαν τις εγκαταστάσεις και ενημερώθηκαν για τη λειτουργία του. Σύμφωνα δε με όσα έχουν ανακοινωθεί, αλλά είπαν και οι ίδιοι κατά την επίσκεψή τους, ως παραχωρησιούχοι δεν πρόκειται να το αναλάβουν πριν από τις αρχές του 2026, δηλαδή ένα χρόνο μετά! Φέτος, λοιπόν, θα λειτουργήσει με τις δικές του δυνάμεις, οι οποίες είναι σχεδόν… μηδενικές!
Από την άλλη πλευρά, ισχυροί επιχειρηματίες σε Ηλεία και Αχαΐα κινούνται δυναμικά για την ανάπτυξη του αεροδρομίου του Αράξου, με πρώτο στόχο να εξαιρεθεί από τη λίστα των 22 αεροδρομίων που ετοιμάζεται να παραχωρήσει το Υπερταμείο, επιδιώκοντας πιο ουσιαστική ανάπτυξη για το αερολιμένα της περιοχής τους, καθώς, όπως σημειώνουν, εμφανίζεται ως «ο φτωχός συγγενής των αεροδρομίων».
Κι όλα αυτά, όταν φέτος το αεροδρόμιο της Καλαμάτας καλείται να λειτουργήσει σχεδόν σε 24ωρη βάση με προσωπικό όσα τα δάχτυλα ενός χεριού.
Επίσκεψη επενδυτών
Μετά την κατακύρωση του μεγάλου διαγωνισμού στο σχήμα “Fraport – DELTA – Πηλέα”, αντιπροσωπεία των επενδυτικών εταιρειών επισκέφθηκε τις προηγούμενες μέρες το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Φάνηκε, δε, να προβληματίζονται σοβαρά για τη λειτουργία του αεροδρομίου μέχρι να μπορέσουν να το αναλάβουν και ιδιαίτερα για τη θερινή σεζόν που έρχεται.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή του αεροδρομίου είναι η έλλειψη προσωπικού.
Πάρα πολύ μεγάλα είναι και τα ζητήματα των υποδομών, οι οποίες έχουν απαξιωθεί, καθώς τα τελευταία χρόνια, και με τις ελπίδες στην παραχώρηση, δεν έγινε καμία ουσιαστική παρέμβαση σε χώρους και εγκαταστάσεις που υποδέχονται τη θερινή περίοδο εκατοντάδες πτήσεις και χιλιάδες ταξιδιώτες.
Αυτό, όμως, που είναι πολύ πιο σοβαρό και σχετίζεται άμεσα και με την ασφάλεια των πτήσεων είναι το δραματικά μειωμένο προσωπικό. Από το 2021 και μετά ο αριθμός των εργαζομένων συνεχώς μειώνεται. Από τα 16 άτομα που υπηρετούσαν στον αερολιμένα το 2022, φέτος το καλοκαίρι με δυσκολία θα είναι επτά άτομα σε όλες τις ειδικότητες, ένα εκ των οποίων αναμένεται να συνταξιοδοτηθεί εντός του 2025. Όλοι κι όλοι τρεις αερολιμενικοί, ένας ηλεκτρολόγος, δύο οδηγοί και ο αερολιμενάρχης, που είναι ηλεκτρονικός και προφανώς πρέπει να ασχοληθεί ενεργά για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες.
Το αεροδρόμιο τους επόμενους μήνες θα βρεθεί σε πλήρη λειτουργία και κάποιες μέρες της εβδομάδας λόγω των πτήσεων θα πρέπει να είναι ανοικτό μέχρι τη 1.00-2.00 τα ξημερώματα και να ανοίγει πάλι πριν από τις 5.00 το πρωί, καλύπτοντας όλες τις βάρδιες, όλες αυτές τις ώρες, με αυτούς τους 5-6 ανθρώπους ξανά και ξανά, καθημερινά, χωρίς φυσικά «δικαίωμα» σε κανέναν να απουσιάσει ή να ασθενήσει.
Με αφορμή την επίσκεψη των επενδυτών ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, υπογράμμισε ότι η αγωνία και ο προβληματισμός των ξενοδόχων εξακολουθούν να υπάρχουν για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας για τη φετινή του λειτουργία και τη σύμβαση παραχώρησής του.
Από την πλευρά του, ο αερολιμενάρχης Καλαμάτας, Αντώνης Καλαντώνης, επιβεβαίωσε ότι υπάρχει σοβαρό θέμα με έλλειψη τεχνικού προσωπικού, ενώ μας τόνισε πως αυτό που ενδιαφέρει τον ίδιο είναι το αεροδρόμιο φέτος να λειτουργήσει με ασφάλεια, κι αυτό θα προσπαθήσει να κάνει.
Ένωση δυνάμεων για τον Άραξο
Την ίδια στιγμή, σημαντικοί επιχειρηματίες από την Ηλεία και την Αχαΐα βρίσκονται σε επαφές με κυβερνητικούς αξιωματούχους, προτείνοντας τη συνεκμετάλλευση του πολιτικού αεροδρομίου του Αράξου.
Όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ του Σωτήρη Παπανδρέου στην εφημερίδα «Πελοπόννησος», ομάδα σημαντικών επιχειρηματιών από τους δύο νομούς της Δυτικής Ελλάδας επιθυμούν να απεντάξουν το αεροδρόμιο του Αράξου από τους καταλόγους του Υπερταμείου. Να σημειωθεί ότι από τους βασικούς υποστηρικτές του συγκεκριμένου αεροδρομίου και της αναβάθμισής του είναι ο CEO της Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος.
Ειδικότερα, στο ρεπορτάζ της «Πελοπόννησος» αναφέρεται: «Η πρόταση έχει ως βασικό επιχείρημα το διπλό όφελος για την οικονομία της περιοχής, από την αξιοποίηση του αεροδρομίου του Αράξου, τόσο για την αύξηση της μεταφοράς τουριστών από το εξωτερικό όσο και για την εξαγωγή αγροτικών προϊόντων που παράγονται σε Αχαΐα και Ηλεία σε κεντρικές αγορές της Ευρώπης. Καθοριστικό ρόλο στην αναπτυξιακή προοπτική του αεροδρομίου θα διαδραματίσει ο αυτοκινητόδρομος “Πάτρα–Πύργος”, ο οποίος ολοκληρώνεται εντός του 2025 και μικραίνει σημαντικά τις αποστάσεις των τουριστικών προορισμών στην Ηλεία από τον Άραξο.
Η πρόταση, ωστόσο, για να υλοποιηθεί, προϋποθέτει την εξαίρεση του αεροδρομίου του Αράξου από το διαγωνισμό–πακέτο των 22 κρατικών αεροδρομίων που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ και, μάλιστα, με ταχείς ρυθμούς για φέτος.
Όπως αναφέρουν πηγές της “Πελοποννήσου”, που έχουν γνώση του θέματος, το αεροδρόμιο Αράξου, αν παραμείνει στο πακέτο παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ, δεν έχει να περιμένει πολλά από πλευράς επενδύσεων και ανάπτυξης, καθώς από την πρώτη στιγμή αντιμετωπίστηκε από το Ταμείο ως ένα αεροδρόμιο υποδεέστερης σημασίας σε σχέση με άλλα, που στην ουσία θα δοθεί “χάρισμα” στον προτιμητέο επενδυτή.
Αντιθέτως, μια τοπική ομάδα επιχειρηματιών που έχουν άμεσο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου, το οποίο θα συνδέσουν με τις βασικές επιχειρηματικές δραστηριότητες της περιοχής, μπορεί να αποφέρει πολλαπλάσια οφέλη για την τοπική οικονομία.
Κάτι αντίστοιχο είχαμε άλλωστε πριν από λίγο καιρό, όταν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισαν να διαχωρίσουν το αεροδρόμιο της Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” από το συγκεκριμένο διαγωνισμό παραχωρήσεων.
Το ΤΑΙΠΕΔ έβγαλε σε διεθνή διαγωνισμό μόνο του το αεροδρόμιο Καλαμάτας και επέλεξε ως προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες “Fraport”, “Delta Airport Investments” του Ομίλου Κοπελούζου και “Πηλέας”, εταιρεία του Ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που έχει το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino.
Το αεροδρόμιο της Μεσσηνίας παραχωρήθηκε έναντι τιμήματος 45,2 εκατ. ευρώ, ενώ η ανάδοχος Κοινοπραξία δεσμεύθηκε να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης παραχώρησης, για έργα ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, επέκταση και εκσυγχρονισμό του αεροσταθμού και κατασκευή νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, υποδομές τεχνολογίας πληροφοριών, καταστήματα λιανικής (Duty Free) και εστίασης (F&B).
Η πρόταση πρόκειται να κατατεθεί στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, και σε αυτή τη φάση έχει ενημερωθεί και ο νέος πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας, Κώστας Λεβέντης, ο οποίος αναγνωρίζοντας τον αδιαμφισβήτητο ρόλο του αεροδρομίου Αράξου στην ανάπτυξη της περιοχής, σκοπεύει να στηρίξει κάθε επιλογή και πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση».
Της Βίκυς Βετουλάκη