Πικρότερος… ο καφές και στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Πικρότερος… ο καφές και  στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Από 1η Μαρτίου η εφαρμογή του Κανονισμού Δεοντολογίας, που θα βάλει «φρένο» στις παραπλανητικές προσφορές

Νέα δεδομένα έρχονται για τους ιδιοκτήτες τοπικών σούπερ μάρκετ, αλλά και αλυσίδων σε όλη τη χώρα, αφού το επόμενο διάστημα θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουντόσο τις ανατιμήσεις που επιβάλλονται διεθνώς στην τιμή του καφέ όσο και την εφαρμογή του Κανονισμού Δεοντολογίας, που σκοπεύει να περιορίσει το πλήθος παραπλανητικών προσφορών στα ράφια.

Σε ό,τι αφορά τις νέες αυξήσεις στον καφέ, πρόκειται για συχνό φαινόμενο, το οποίο προκύπτει λόγω της μειωμένης σοδειάς στις παραγωγικές χώρες για μια ακόμη χρονιά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, τον τελευταίο μήνα –από τις αρχές του νέου έτους μέχρι και προχθές- η ανατίμηση είναι της τάξης του 30% και πλέον.

Από την άλλη πλευρά, η εφαρμογή του Κανονισμού Δεοντολογίας από 1η Μαρτίου, ο οποίος εκδόθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, αναμένεται να φέρει νέες… αναταράξεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, υπό το φόβο νέων ανατιμήσεων στα προϊόντα.

Σύμφωνα με την εν λόγω ρύθμιση, οι προσφορές, είτε αφορούν ποσοστό έκπτωσης (παραδείγματος χάρη -20%) είτε ποσό (όπως για παράδειγμα 2 ευρώ φθηνότερα), θα υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 μέρες και όχι την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα.

Το «Θάρρος» βρέθηκε σε δύο σούπερ μάρκετ της Καλαμάτας, προκειμένου οι ιδιοκτήτες τους να μιλήσουν για το κατά πόσον οι νέες ανατιμήσεις και το «σπάσιμο» των προσφορών αναμένεται να επηρεάσουν την καταναλωτική κίνηση.

Σούπερ μάρκετ «Μουργής»

Εκ μέρους των σούπερ μάρκετ «Μουργής», αναφερόμενος ο κ. Παναγιώτης Μουργής στις νέες αυξήσεις στην τιμή του καφέ, σημείωσε: «Οι αυξήσεις που επιβάλλονται διεθνώς, ακολούθως μετακυλίονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αφού έχουν διαμορφωθεί από τον παραγωγό και τη βιομηχανία. Με αυτό θέλω να πω ότι σε ένα προϊόν, όπως είναι ο καφές, την τιμή διαμορφώνει ο πολύ υψηλός Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ο ΦΠΑ. Ταυτόχρονα, σημαντικό μερίδιο στις ανατιμήσεις έχει το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή η τιμή του έχει ανέβει σε παγκόσμια κλίμακα, μιας και πρόκειται για χρηματιστηριακό είδος λόγω της πτώσης της παραγωγής».

Κάνοντας λόγο για το νέο Κανονισμό Δεοντολογίας όσον αφορά στις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ο κ. Μουργής εξήγησε: «Ο νέος κανονισμός θα εφαρμοστεί από 1η Μαρτίου, αν και το τελευταίο τρίμηνο βλέπουμε μια σταθερότητα στις τιμές, και μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία, υπάρχει και πτώση σε πάρα πολλά είδη, όπως το ελαιόλαδο και τα παράγωγά του».

Σχολιάζοντας το κατά πόσο οι παραπάνω ανατιμήσεις θα επιβαρύνουν εκ νέου τους καταναλωτές, αλλά και το λιανεμπόριο, επισήμανε: «Για τους λιανέμπορους όπως είμαστε εμείς, είναι μεγάλο πλήγμα να ανεβαίνουν ολοένα οι τιμές, γιατί βλέπουμε ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Την ίδια ώρα και σ’ εμάς, κατ’ επέκταση, ανεβαίνουν πολύ τα λειτουργικά κόστη όσον αφορά στην ενέργεια, το πετρέλαιο κ.ο.κ.».

Κλείνοντας υπογράμμισε: «Δε σας κρύβω ότι και ο δικός μας κλάδος πλήττεται, αφού τους επόμενους μήνες αναμένεται να φύγουν κι άλλοι λιανέμποροι από την αγορά. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση το μεγαλύτερο πλήγμα θα είναι να φύγουν ακόμα περισσότεροι “μικροί” και να μείνουν οι μεγαλύτερες αλυσίδες, που καταφέρνουν σταδιακά να συγχωνεύουν όλους τους μικρότερους, όπως συμβαίνει συνήθως».


Σούπερ μάρκετ «Αφεντάκης»

Για πολλά χρόνια στον κλάδο του λιανεμπορίου, ο κ. Χρήστος Αφεντάκης παρουσιάζεται αβέβαιος για όσα πρόκειται να φέρει η νέα αύξηση στον καφέ, αλλά και επιφυλακτικός για όσα ενδεχομένως ακολουθήσουν της εφαρμογής της ρύθμισης για τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τον ίδιο: «Θεωρητικά, μια ακόμη αύξηση στον καφέ σίγουρα θα επηρεάσει την κατανάλωση από πλευράς του κόσμου. Ωστόσο, περιμένουμε να δούμε πώς ακριβώς θα κινηθεί η αγορά το επόμενο διάστημα.

Από την άλλη πλευρά, ο καφές είναι ένα προϊόν που προτιμά το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς και δε θα το περιορίσει απόλυτα. Σε κάθε περίπτωση, περιμένουμε να δούμε τι θα επιφέρουν οι νέες ανατιμήσεις του».

Για την «παύση» των παραπλανητικών προσφορών, σχολίασε: «Οι προσφορές δεν έχουν ξεκαθαριστεί ακόμα, αφού βρίσκονται σε θεωρητικό πλαίσιο».

Κατά τον ίδιο, οι παραπάνω δύο αλλαγές, προσωπικά, σε κάποιον βαθμό θα επηρεάσουν την αγοραστική κίνηση, ωστόσο αυτό είναι κάτι που θα αποδειχθεί στην πράξη.

Της Χριστίνας Μανδρώνη