Λεφτά υπάρχουν για τους… ημέτερους
Δαπάνες επιτάχυνσης 27 εκατ. ευρώ θα καταβάλει το Δημόσιο στην κατασκευάστρια κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού για να «μαζέψει» κατά τέσσερις μήνες την καθυστέρηση του έργου, που βρίσκεται σχεδόν στο 75% της ολοκλήρωσης.
Πληρώνει, λοιπόν, για τις καθυστερήσεις, πληρώνει και για την επιτάχυνση το Δημόσιο στην περίπτωση του πολυσυζητημένου οδικού άξονα Πατρών – Πύργου. Η συμφωνία για την «ενωρίτερη ολοκλήρωση» του τμήματος, που υπέγραψαν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Ολυμπία Οδός στις 11 Απριλίου, «κλειδώνει» τις ημερομηνίες για την παράδοση του δρόμου σε δύο φάσεις εντός του 2025, αποζημιώνοντας τον ανάδοχο με 108.991.256 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία που εκτοξεύει κατά 37% το κόστος του έργου, το οποίο αγγίζει πλέον τα 404 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει μία αποζημίωση σε τρεις άξονες, ακόμα και για την απώλεια των διοδίων που δε θα εισπραχθούν λόγω της καθυστερημένης παράδοσης. Ενώ για να πατήσει γκάζι στην εκτέλεση των εργασιών, αφού η πολιτική ηγεσία έχει εδώ και μήνες δεσμευτεί για την παράδοση του συνόλου των 75 χλμ. ως το Νοέμβριο, το Δημόσιο θα πληρώσει 26.849.810 ευρώ ως δαπάνη επιτάχυνσης.
Ο λογαριασμός έχει ήδη φτάσει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που μόλις προχθές ενέταξε στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης (ΤΠΑ) Υποδομών και Μεταφορών, ποσό 115,33 εκατ. ευρώ. Αυτό αφορά σε αποζημιώσεις του παραχωρησιούχου του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» για γεγονότα καθυστέρησης και ανωτέρας βίας.
Καθυστερήσεις, ενεργειακό κόστος και Ουκρανία
Προκειμένου να αποδοθούν στους οδηγούς τα πρώτα 65,8 χλμ. του άξονα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό ως τις 31/7/2025 και τα υπολειπόμενα περίπου 10 χλμ. βορειότερα ως το Μιντιλόγλι μέχρι τις 30/11/2025, προϋπόθεση αποτελεί η εμπρόθεσμη καταβολή των αποζημιώσεων, όπως περιγράφονται στη συμφωνία. Μέχρι σήμερα, η πρόοδος του έργου, που «ξανακούμπωσε» το Μάρτιο του 2022 στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, βρίσκεται κοντά στο 75%.
Δεδομένου όμως ότι υπήρξαν γεγονότα καθυστέρησης, στις περιοχές των ανισόπεδων κόμβων Γαστούνης και ΒΙΠΕ, όπως περιγράφεται στην υπογραφείσα συμφωνία, το χρονοδιάγραμμα του έργου πήγε αρχικώς επτά μήνες πίσω. Ειδικότερα, η 1η αποκλειστική τμηματική προθεσμία από 18/3/2025 μετατέθηκε στις 24/10/2025 και η συνολική προθεσμία περιόδου μελετών-κατασκευής από τις 18/7/2025 πήγε 15/2/2026.
Επιπλέον, έπειτα από αίτημα του παραχωρησιούχου από το φθινόπωρο του 2022, αναγνωρίστηκε από το Διαιτητικό Δικαστήριο ότι η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία αποτελούν γεγονότα ανωτέρας βίας, για τις οικονομικές επιπτώσεις των οποίων οφείλει το Δημόσιο να αποζημιώσει την Ολυμπία Οδό. Αν και οι αξιώσεις που υπέβαλε ο παραχωρησιούχος ανέρχονταν σε 129,82 εκατ. ευρώ, τελικά το Δημόσιο τις «ψαλίδισε» στα 53,129 εκατ. ευρώ.
Τέσσερις μήνες γρηγορότερα
Για να μαζευτεί κατά τέσσερις μήνες η αρχικώς επτάμηνη καθυστέρηση, με την πρόβλεψη πάντως ότι η περαίωση συνολικά του έργου θα βεβαιωθεί επισήμως ως το Φεβρουάριο του 2026 -ενώ ο δρόμος ήδη θα λειτουργεί-, η κατασκευαστική κοινοπραξία «Άπιον Κλέος» θα λάβει δαπάνη επιτάχυνσης. Αυτή ορίσθηκε σε 26,84 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Όμως η καθυστέρηση ολοκλήρωσης, φέρνει και «χαμένα» έσοδα για το χρονικό διάστημα που ο παραχωρησιούχος δεν εισπράττει διόδια. Έτσι, το Δημόσιο αναλαμβάνει να αποζημιώσει και αυτή την απώλεια, που εκτιμήθηκε μαζί με λοιπές δαπάνες και έξοδα στα 10,9 εκατ. ευρώ.
businessdaily.gr