Ο Σωτήρης Βαρελάς για την επόμενη ημέρα μετά τη χρεοκοπία της Thomas Cook και το διαφαινόμενο Brexit

Ο Σωτήρης Βαρελάς για την επόμενη ημέρα μετά τη χρεοκοπία της Thomas Cook και το διαφαινόμενο Brexit

Οι επιπτώσεις στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας και στον τουρισμό της Μεσσηνίας  

Λίγες ώρες μετά τη χρεοκοπία της Thomas Cook το «Θάρρος» μίλησε με τον Καλαματιανό Σωτήρη Βαρελά, ο οποίος είναι λέκτορας στη Στρατηγική για τον Τουρισμό στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Κύπρου και υπεύθυνος για το Μεταπτυχιακό MBA in Tourism, ενώ έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης της Περιφέρειας Πελοποννήσου την προηγούμενη περίοδο σε θέματα τουρισμού, στο υπουργείο Τουρισμού και στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Ο Σωτήρης Βαρελάς μάς μίλησε για τις επιπτώσεις της χρεοκοπίας της Thomas Cook στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας, αλλά και της Πελοποννήσου. Όπως μας εξήγησε, «η χρεοκοπία της Thomas Cook πρόκειται να προκαλέσει σοβαρές αναταραχές σε πανελλαδικό επίπεδο και, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, μπορεί να αγγίξει και τα 500 εκατομμύρια ευρώ.
Σκεφθείτε μοναχά ότι τέσσερις  μόνο tour operator (TUI, Thomas Cook, Jet2.com και Mouzenidis) ελέγχουν περισσότερες από τις μισές από το σύνολο των θέσεων που προγραμματίζονται κάθε χρόνο, με την TUI να αποτελεί τον κυρίαρχο.
Στην περιοχή της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου η έκταση του προβλήματος θα είναι περιορισμένη, αλλά όχι μη υπολογίσιμη. Αναλογιστείτε», πρόσθεσε, «ότι έως τώρα η Thomas Cook πετάει με τη δική της αεροπορική εταιρεία στο διεθνή αερολιμένα “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, μία πτήση την εβδομάδα από Μπέρμιγχαμ και Γκατγουικ και δύο πτήσεις από το Μάντσεστερ. Προβληματισμός θα πρέπει να υπάρχει και για τις πτήσεις της Condor από Γερμανία, η οποία ανήκει στον όμιλο Thomas Cook και έχει αιτηθεί δάνειο από τη γερμανική κυβέρνηση, δείχνοντας πρόθεση να συνεχίσει να λειτουργεί.
Το πτητικό πρόγραμμα της Thomas Cook έληγε τμηματικά στις αρχές και τα τέλη Οκτωβρίου».
 
-Μπορούμε να υπολογίσουμε τις βασικές επιπτώσεις αυτής της χρεοκοπίας;
Αν επιχειρήσουμε μια βραχυπρόθεσμη εκτίμηση επιπτώσεων, κάθε διανυκτέρευση επισκέπτη προσφέρει πολύ γενικά στην τοπική οικονομία με την κατανάλωση 5 κιλών προϊόντων/ ημέρα και τη συνεισφορά στη διατήρηση 1,5 θέσης εργασίας. Συνολικά οι θετικές οικονομικές επιπτώσεις της κίνησης του αερολιμένα Καλαμάτας έχουν υπολογιστεί στα 32,4 εκατ. ευρώ στην τοπική και περιφερειακή οικονομία. Αυτή τη στιγμή οι «μετέωροι» επιβάτες υπολογίζονται περίπου στους 1.000 στην ευρύτερη περιοχή, ενώ ακυρώνονται όλα τα προγράμματα τα οποία δεν έχουν υλοποιηθεί έως το τέλος Οκτωβρίου.
 
-Μπορούμε να υπολογίσουμε τη ζημιά στην ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου;
Θεωρώ ότι η έκταση των πτήσεων γραμμής και όχι charter όπως της Thomas Cook προς το αεροδρόμιο, μέσω British Airways, EasyJet (με τρεις πτήσεις την εβδομάδα η κάθε εταιρεία) και Ryanair πρόσφατα, θα μετριάσει τις επιπτώσεις.
Η έκταση του προγράμματος δεν ήταν, όπως είναι φυσικό, μόνο στη Μεσσηνία, αλλά και στην υπόλοιπη Πελοπόννησο.
Επίσης, στις υπόλοιπες περιοχές της Πελοποννήσου το μεγαλύτερο μέρος των συμβολαίων με την Thomas Cook είναι On Request, με εξαίρεση κάποιες μονάδες στην Ερμιονίδα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε Περιφέρειες όπως Κρήτη, Νότιο Αιγαίο (και κυρίως Ρόδο) και Ιόνιο (κυρίως Κέρκυρα), όπου διατηρεί συνεργασίες η Thomas Cook. 
 
-Στο άμεσο μέλλον εντοπίζετε κάποιες επιπτώσεις;
Όσον αφορά στις επιπτώσεις μεσοπρόθεσμα, το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών και του ταξιδιού επιστροφής θα καλυφθεί μέσω ενός αποθεματικού ταμείου 200 εκατ. λιρών που διατηρεί ο Σύνδεσμος των Βρετανών Τουριστικών Πρακτόρων (Abta) και η βρετανική κυβέρνηση.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην πληρωμή των μη πραγματοποιηθέντων συμβολαίων, καθώς και των απλήρωτων συμβολαίων από Αύγουστο και ύστερα, μιας και η πολιτική πληρωμής της Thomas Cook ήταν σε τμηματική βάση, αρκεί μοναχά να θυμηθούμε τα προβλήματα που προκάλεσε παλαιότερα η χρεοκοπία των ρωσικών TOs Labirint κτλ.
Το βάρος των αρνητικών επιπτώσεων για μια ακόμη φορά πέφτει τους ξενοδόχους, αλλά και στους τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι κυρίως αναλάμβαναν το handing.
Επίσης, ένα μεγάλο μέρος επιχειρηματιών έχει συνάψει συμβόλαια για την επόμενη χρονιά, τα οποία πλέον δεν είναι σε ισχύ. Υπάρχει πιθανότητα οι υπόλοιποι, ισχυροποιημένοι πλέον, tour operator, όπως- για παράδειγμα -η TUI ή ο FTI που θα καλύψουν αυτά τα κενά, να εκμεταλλευτούν την κρίση και να ζητήσουν χαμηλότερα συμβόλαια από τους επιχειρηματίες.
Όλα αυτά τα προβλήματα έρχονται να επιβαρύνουν το μέσο επιχειρηματία του τουρισμού, ο οποίος έχει ήδη αρκετά οικονομικά προβλήματα.
 
-Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το μέλλον της βρετανική αγοράς και τι θα συμβεί στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας;
Η βρετανική αγορά είναι ο βασικός τροφοδότης του διεθνούς αερολιμένα Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλος», με περίπου 50.000 αφίξεις, ενώ η αμέσως επόμενη αγορά, η Γερμανία, εμφανίζει τις μισές περίπου. Το διαφαινόμενο brexit πρόκειται να αλλάξει για τα καλά την πρώτη μας αγορά. Γι’ αυτό χρειάζεται άμεση στρατηγική για τη στήριξη της βασικής μας αγοράς, αλλά και ενίσχυση νέων αγορών, για να μετριαστεί ο διαφαινόμενος κίνδυνος.
Έρχονται δύσκολες ημέρες και η κυβέρνηση πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε μείωση του ΦΠΑ στο σύνολο του τουριστικού πακέτου και κατάργηση του φόρου διανυκτέρευσης. 
Σε κάθε περίπτωση, αυτή την ώρα προέχει η φιλοξενία των Βρετανών επισκεπτών οι οποίοι βρίσκονται στη περιοχή μας, γιατί οι καλοί φίλοι φαίνονται στα δύσκολα.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση