Πολλά τα έργα, πολλά και τα προβλήματα
Διαφόρων ειδών σχόλια έχει προκαλέσει στην Καλαμάτα η κίνηση του τέως δημάρχου και νυν περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Παναγιώτη Νίκα, να εκδώσει ένα έντυπο 80+ σελίδων με τίτλο «Απολογισμός»,στο οποίο καταγράφονται έργα που υλοποίησε κατά τη διάρκεια της δημαρχιακής του θητείας.
Να ξεκαθαρίσουμε, για να μην είμαστε άδικοι, πως τα έργα που αφήνει είναι πολλά και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό. Ωστόσο,κάποια από όσα αναφέρονται στο έντυπο είναι «υπερβολικά και ουτοπικά», ειδικά έργα καθημερινότητας που, αν είχαν πραγματικά υλοποιηθεί, η ζωή όλων θα ήταν καλύτερη.
Ας κάνουμε, λοιπόν, ένα γρήγορο ξεφύλλισμα στο έντυπο (κατά τη γνώμη μας δεν υπήρχε λόγος να εκδοθεί ή ακόμα και αν υπήρχε κατά τον κ. Νίκα, δε χρειάζονταν τόσα αντίτυπα και μοίρασμα σε τόσα σημεία).
Όπως προαναφέραμε, τα έργα που αφήνει στην πόλη ο κ. Νίκας είναι πολλά και δεν είναι τυχαίο που οι Καλαματιανοί τον επέλεξαν τόσες φορές για δήμαρχο και στη συνέχεια οι πολίτες της Πελοποννήσου για περιφερειάρχη.
Τα πεζοδρόμια
Πολλές οι αναπλάσεις που έγιναν σε πεζοδρόμια της πόλης, κυρίως, όμως, στο κέντρο. Όμως, σε αρκετά η επιλογή δέντρων (πλατάνια) ήταν ατυχής, καθώς έχουν αρχίσει ήδη να ξηλώνουν τις πλάκες, ενώ έχουν δημιουργήσει πρόβλημα στο φωτισμό, «πνίγοντας» τις λάμπες.
Πέραν του κέντρου, ελάχιστα είναι τα πεζοδρόμια που κατασκευάστηκαν σωστά. Μέχρι κι αυτό της οδού Φαρών έγινε μόνο από τη μία πλευρά!
Αρκετά, δε, παρουσιάζουν προχειρότητα, με κυριότερο χαρακτηριστικό την ασυμμετρία!
Όσο για τα υπόλοιπα, υπάρχουν κεντρικοί δρόμοι (π.χ. Ακρίτα, Αναγνωσταρά κ.λπ.) όπου αυτά είναι βομβαρδισμένα και απροσπέλαστα,ειδικά για κάποιον που χρησιμοποιεί καροτσάκι.
Οδεύσεις τυφλών και προσβασιμότητα
Λες και ο Δήμος το έκανε επίτηδες… Ο λόγος για τις διαδρομές όδευσης τυφλών και τις ράμπες στα πεζοδρόμια. Διαδρομές που πολλές φορές συναντώνται με καπάκια της ΔΕΥΑΚ και άλλων ΔΕΚΟ, διαδρομές που καταλήγουν σε ξύλινες κολώνες και, τέλος, διαδρομές που, επίσης πολλές φορές, δεν έχουν την κατάλληλη σήμανση στις διασταυρώσεις (ειδικές πλάκες).
Όσο για τις ράμπες, δυστυχώς πολλές έγιναν απλά για να γίνουν, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εκείνη στη διασταύρωση των οδών Β. Γεωργίου και Αριστομένους, όπου αλλού είναι οι ράμπες κι αλλού η νησίδα!
Επίσης, σε κεντρικές οδούς υπάρχουν ράμπες μόνο από τη μία πλευρά.
Ποδηλατόδρομοι
Ένα από τα έργα για τα οποία ο κ. Νίκας δηλώνει περήφανος- και δικαιολογημένα, αρκεί βέβαια να γίνονταν σωστά- είναι οι ποδηλατόδρομοι. Δυστυχώς, όμως, κατασκευάστηκαν αποσπασματικά και με τις πλάκες που επιλέχθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους να είναι ακατάλληλες, σύμφωνα με τους ποδηλάτες.
Επίσης σημαντικό για τους ποδηλάτες είναι το θέμα με το τμήμα της οδού Ναυαρίνου, από το τέλος του ποδηλατόδρομου έως και το Φιλοξένια, καθώς ζητούν να συνεχιστεί κι εκεί.
Παράλληλα, ποτέ δε λειτούργησε σωστά ο ποδηλατόδρομος προς το Νέο Δημαρχείο, ενώ αποσπασματικός και «άκυρος» μπορεί να χαρακτηριστεί αυτός που έγινε παράλληλα στον ποταμό Άρι.
Κεντρική πλατεία
Όταν έγινε η ανάπλαση της κεντρικής πλατείας, σημειώθηκαν αντιδράσεις για το μαρμάρινο δάπεδο που ξηλώθηκε, με πολλούς να υποστηρίζουν ότι υπήρχε τρόπος να σωθεί ολόκληρο ή, έστω, τμήμα του.
Από εκεί και πέρα, στην κεντρική πλατεία υπάρχει πρόβλημα με το υψηλό πράσινο που απουσιάζει και, ως εκ τούτου, δεν υπάρχει σκίαση. Ελάχιστα τα ψηλά δέντρα, με την απάντηση τότε να είναι ότι τα νέα θα μεγαλώσουν (κάποτε).
Όσο για το νότιο σιντριβάνι, τις περισσότερες φορές είναι χαλασμένο ή βρώμικο και τα παγκάκια σε κακή κατάσταση.
Ιστορικό Κέντρο
Στο Ιστορικό Κέντρο, που θα μπορούσε να αποτελεί την «καρδιά» της πόλης, κυρίως για τους επισκέπτες, έγιναν κάποιες πεζοδρομήσεις, αλλά ποτέ δεν υπήρξε ολοκληρωμένη παρέμβαση βάσει μελέτης.
Στα δε τμήματα που είχαν ήδη πεζοδρομηθεί στο παρελθόν, δεν έγινε συντήρηση-αναβάθμιση (π.χ. πλατεία Αμφείας, οδοί Αιπύτου κ.λπ.).
Σχολικά κτήρια
Γνωρίζουμε ότι η χρηματοδότηση για τα σχολικά κτήρια είναι περιορισμένη, όμως πολλά είναι σε κακή κατάσταση, με τον Παναγιώτη Νίκα να δηλώνει, ας πούμε, για το συγκρότημα του Πολυκλαδικού ότι
πρόκειται «για άρρωστο κτήριο που θα ήταν προτιμότερο να κατεδαφιστεί». Βέβαια, προβλήματα δεν έχει μόνο το Πολυκλαδικό, αλλά και το 18ο Δημοτικό, όπως και το 22ο, σχολεία στα οποία έχουμε κατά καιρούς
αναφερθεί (ευτυχώς πολλές φορές είχαν βρεθεί λύσεις).
Να σημειωθεί ακόμη ότι σε πολλά σχολεία υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας, με τους μαθητές να αισθάνονται αποκλεισμένοι, κάτι που διαπιστώθηκε και στις τελευταίες εκλογές, οπότε ΑμεΑ με δυσκολία
κατάφεραν να ψηφίσουν.
Τα κτήρια-φαντάσματα
Ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα που δε λύθηκε, αλλά αντιμετωπίστηκε μερικώς, αφορά στα ετοιμόρροπα κτήρια. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να σωριαστούν με τραγικές συνέπειες.
Το πιο απλό που θα μπορούσε να γίνει ήταν άρση της επικινδυνότητας, κάτι που, όμως, ο κ. Νίκας δεν έκανε συστηματικά.
Οι παιδικές χαρές
Χώρος διασκέδασης για τα παιδιά είναι οι παιδικές χαρές, με τις περισσότερες ωστόσο να είναι σε κακή κατάσταση, να μην έχουν καν βρύση και με τις περιφράξεις να παρουσιάζουν συνεχώς προβλήματα.
Πράσινο στην πόλη
Στον έντυπο του κ. Νίκα γίνεται εκτενής αναφορά στο πράσινο που φυτεύτηκε στην πόλη. Δυστυχώς, όμως, σε πολλά σημεία είδαμε το πράσινο να γίνεται… κίτρινο (ξεραμένο) και τα χορτάρια «να πνίγουν» κεντρικά σημεία, με τη μόνιμη απάντηση να είναι ότι δεν επαρκούν οι εργαζόμενοι σε αυτόν τον τομέα.
Δυτικό, Ανατολικό κέντρο και Πάρκο ΟΣΕ
Οι τρεις κύριοι πνεύμονες πρασίνου για την πόλη της Καλαμάτας είναι το Ανατολικό και Δυτικό Κέντρο, όπως και το Πάρκο του ΟΣΕ.
Όσον αφορά στα δύο πρώτα, πρόκειται για τεράστιους χώρους, όπου αποσπασματικά μόνο γίνονταν κάποιες εργασίες (κυρίως καθαρισμοί), ενώ ύστερα από λίγο καιρό επέστρεφαν στην κακή κατάσταση που παρουσιάζουν την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές.
Το δε Πάρκο του ΟΣΕ είναι μια περίπτωση που δυσκόλεψε πολύ τον Παναγιώτη Νίκα και, μάλιστα, πολλές φορές τον έφερε σε κόντρα με τους δημότες (κάγκελα, απαγόρευση εισόδου σκύλων κ.λπ.). Έγιναν, βέβαια, κάποιες βελτιωτικές κινήσεις, αλλά και πάλι το πάρκο είναι σε κακή κατάσταση.
Για τα τρία εν λόγω σημεία χρειάζονταν χρήματα και, κυρίως, μια ολοκληρωμένη μελέτη και όχι αποσπασματικές κινήσεις, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε.
Κοιμητήριο
Όσον αφορά στο κεντρικό κοιμητήριο, είναι κορεσμένο και πρέπει άμεσα να μετακινηθεί, με αντίστοιχο χώρο να υπάρχει εδώ και χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, η κατάσταση δε δείχνει να αλλάζει, με την απερχόμενη Δημοτική Αρχή να αρκείται σε απομακρύνσεις ξεχασμένων τάφων και στην ανάδειξη ταφικών μνημείων στην είσοδο του υπάρχοντος.
Περιμετρικός
Ένα ακόμα έργο που αναφέρει ο απολογισμός είναι ο Περιμετρικός. Σίγουρα ο Δήμος Καλαμάτας βοήθησε σε απαλλοτριώσεις, όμως δεν τακτοποιήθηκαν δύο σοβαρά προβλήματα.
Το πρώτο αφορά στον κόμβο της Σπάρτης, που είχε σχεδιαστεί να γίνει ανισόπεδος και δεν έγινε ποτέ (έτσι συμβαίνουν συχνά ατυχήματα, μέχρι και θανατηφόρο), ενώ το δεύτερο στην οδό Μαρίας Κάλλας. Ενώ ήταν σχεδιασμένο να έχει αμφίδρομη κίνηση, παραμένει μέχρι και σήμερα μονόδρομος.
Σήμανση και λακκούβες
Αν κάποιος οδηγεί στους δρόμους της Καλαμάτας, θα έχει παρατηρήσει ότι πολλά σήματα, μέχρι και φανάρια, είναι χαμένα πίσω από κλαδιά. Η απομάκρυνση μοιάζει εύκολη, αλλά δε γινόταν και έτσι πολλές φορές
είχαμε ατυχήματα σε γνωστά σημεία (π.χ. Μακεδονίας και Θεμιστοκλέους).
Ένα ακόμα θέμα που δε λύθηκε, ή επιλυόταν για λίγο, ήταν αυτό που αφορούσε στην κατάσταση του οδοστρώματος, με τις γούβες να έχουν την τιμητική τους και τους οδηγούς να διαμαρτύρονται.
Πρόβλημα ανέκυπτε συχνά και με τις διαβάσεις πεζών: είτε- ειδικά έπειτα από ασφαλτοστρώσεις- δεν υπήρχαν καν είτε- όταν υπήρχαν- σβήνονταν γρήγορα.
Ρομά
Έπειτα από τόσα χρόνια δεν υπήρξε ουσιαστική παρέμβαση για τους Ρομά και, κυρίως, στους χώρους που έχουν καταλάβει. Μια φορά έγινε οργανωμένη κίνηση στα Παλιάμπελα, οπότε με τη συνοδεία ΜΑΤ οι
καταληψίες (όχι όλοι) απομακρύνθηκαν (τελικά επέστρεψαν). Ποτέ δεν έγινε απομάκρυνση του καταυλισμού της Αγίας Τριάδας, παρά τις δεσμεύσεις του Παναγιώτη Νίκα.
Αστική Συγκοινωνία
Στον απολογισμό γίνεται αναφορά και στο Αστικό ΚΤΕΛ. Σίγουρα έγινε επέκταση των γραμμών, κάτι πολύ σημαντικό, όμως κάποια δρομολόγια παραμένουν στα αζήτητα (π.χ. 4), με το Δήμο να μην προβαίνει σε κάποια προωθητική ενέργεια χρησιμοποίησης αυτού του μέσου.
Παράλληλα, σε κακή κατάσταση παραμένουν οι στάσεις του Αστικού Λεωφορείου και, μάλιστα, στις περισσότερες δεν έχουν τοποθετηθεί ποτέ κουβούκλια. Άλλες δε, δεν παρέχουν προστασία (από κρύο ή ήλιο) στους επιβάτες που περιμένουν.
Αθλητισμός
Ένα από τα παράπονα των αθλουμένων και όσων ασχολούνται με το χώρο του αθλητισμού στην Καλαμάτα είναι η μη ύπαρξη ενός κλειστού σύγχρονου κολυμβητηρίου, αλλά και ενός κλειστού γηπέδου.
Το υπάρχον, γερασμένο, ανοιχτό κολυμβητήριο αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα, κυρίως στα αποδυτήρια, ενώ τα κλειστά γήπεδα (Τέντας και Στάδιο) δεν επαρκούν και αντιμετωπίζουν επίσης σοβαρά προβλήματα.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση
Υ.Γ1: Καλή επιτυχία στο έργο σας από εμάς, κύριε περιφερειάρχη Πελοποννήσου. Όλοι θέλουμε το καλό της Περιφέρειας, όπως θέλαμε και της πόλης, όταν σχολιάζαμε κατά καιρούς όλα τα παραπάνω.
Υ.Γ.2: Τα προβλήματα που αναφέρθηκαν είναι μόνο κάποια από αυτά που έχουμε καταγράψει πολλές φορές στο «Θάρρος» και ελπίζουμε ο νέος δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος να τα επιλύσει.