Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέρριψε προσφυγή κατά της ιδιωτικοποίησης της καθαριότητας στο Δήμο Τριφυλίας

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέρριψε προσφυγή κατά της ιδιωτικοποίησης της καθαριότητας στο Δήμο Τριφυλίας

Ο ασκών προσωρινά καθήκοντα γενικού γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, αρχαιότερος υπάλληλος – διευθυντής, Διονύσιος Παναγιωτόπουλος, απέρριψε με απόφασή του την προσφυγή του Σωματείου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Μεσσηνίας κατά της υπ’ αριθ. 301/2015- κατά πλειοψηφίας- απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας για την ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής των απορριμμάτων.
Η απορριπτική απόφαση με θέμα «Εξέταση της από 23-11-2015 προσφυγής του “Σωματείου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Μεσσηνίας” κατά της αριθ. 301/2015 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας» αναρτήθηκε στη Δι@υγεια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης το μεσημέρι της Δευτέρας και σε αυτή αναφέρεται:
«Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 227 παρ. 1 α του Ν. 3852/2010, οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών και των συνδέσμων για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.
Σύμφωνα δε με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, ο Ελεγκτής Νομιμότητας αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της. Αν παρέλθει η ανωτέρω προθεσμία χωρίς να εκδοθεί απόφαση, θεωρείται ότι η προσφυγή έχει σιωπηρώς απορριφθεί.
Επειδή, στο πλαίσιο του ελέγχου νομιμότητας κατά το άρθρο 227 του Ν. 3852/2010 υπόκεινται οι εκτελεστές διοικητικές πράξεις των μονομελών και συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ, οι οποίες επιφέρουν αυτοτελώς έννομα αποτελέσματα.
Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, η εκτελεστότητα της διοικητικής πράξης συνίσταται στο ότι η συμπεριφορά που καθορίζει και γενικότερα η ρύθμιση που θεσπίζει είναι υποχρεωτική από την έκδοσή της χωρίς άλλο, δηλαδή χωρίς να χρειάζεται άλλη διαδικασία και ειδικότερα προηγούμενη δικαστική απόφαση.
Το χαρακτηριστικό αυτό της διοικητικής πράξης είναι συνέπεια του ότι με αυτή θεσπίζεται μονομερώς ένας κανόνας δικαίου. Συνέπεια δε της εκτελεστότητας είναι η δυνατότητα άσκησης διοικητικού καταναγκασμού (ΣτΕ 1717/1988, 641/1998, 2962/2001).
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006 προβλέπεται ότι “Ι. (…) Οι Αρμοδιότητες των Δήμων και Κοινοτήτων αφορούν, κυρίως, τους τομείς: (…) β) Περιβάλλοντος, στον οποίο περιλαμβάνεται, ιδίως: (…) 4. Η καθαριότητα όλων των κοινόχρηστων χώρων της εδαφικής τους περιφέρειας, (………)”.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 61 του Ν. 3979/2011 προβλέπεται ότι: “1. Για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών, καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων και δημοτικών κτιρίων, ακολουθείται η διαδικασία για τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, που προβλέπεται στις διατάξεις του π.δ. 60/2007 (Α’ 64), σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 209 και 273 του Κ.Δ.Κ. (ν. 3463/2006).
Με αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών, τεκμηριώνεται η αδυναμία εκτέλεσης συγκεκριμένων υπηρεσιών με ίδια μέσα του δήμου και καθορίζονται, ιδίως, το αντικείμενο των παρεχόμενων υπηρεσιών, η διάρκεια και η περιοχή, εντός της οποίας αυτές παρέχονται.(…)”.
Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 61 του Ν. 3979/2011 προσδιορίζονται πλέον παγίως ο τρόπος και οι προϋποθέσεις με τις οποίες οι δημοτικές αρχές μπορούν συμπληρωματικώς να κάνουν χρήση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών με τρίτους στον τομέα της καθαριότητας.
Εν όψει της ιδιαίτερης σημασίας τους, απαιτείται η εξειδίκευση των όρων τους και η έγκρισή τους από την πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου, ώστε να διασφαλίζεται η αρχή της διαφάνειας και ο έλεγχος της εφαρμογής της διάταξης (βλ. σχετικά την αιτιολογική έκθεση της οικείας τροπολογίας).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ως άνω διάταξη, για την ανάθεση της άσκησης της αρμοδιότητας συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών, καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων και δημοτικών κτιρίων σε ιδιώτη, με προσφυγή σε δημόσιο διαγωνισμό, απαιτείται αιτιολογημένη απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου λαμβανομένη με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.
Η απόφαση αυτή πρέπει να τεκμηριώνει την αδυναμία εκτέλεσης των συγκεκριμένων υπηρεσιών με μέσα του ίδιου του Δήμου, ενώ περαιτέρω πρέπει να προσδιορίζει, μεταξύ άλλων, το αντικείμενο των παρεχομένων υπηρεσιών, τη διάρκεια και την περιοχή εντός της οποίας αυτές παρέχονται.
Επίσης, λόγω ακριβώς του συμπληρωματικού χαρακτήρα της, η ανάθεση δεν επιτρέπεται να εκτείνεται στο σύνολο των σχετικών αρμοδιοτήτων του δήμου, η δε αδυναμία εκπλήρωσης των αρμοδιοτήτων αυτών δεν επιτρέπεται να ανάγεται σε ευθύνη του αναθέτοντος τις σχετικές υπηρεσίες σε ιδιώτη δήμου (Ε.Σ. 800/2012, 2754/2011 VI Τμ., και 73/2012 VII Τμ. Ελ.Συν.).
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.3.1. της αριθμ. 7666/11/.7-2-2007 εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ. οι προϋποθέσεις παραδεκτού της προσφυγής είναι: Το έννομο συμφέρον, η προθεσμία και η φύση της προσβαλλόμενης πράξης.
Συνεπώς σε περίπτωση υποβολής προσφυγής ο έλεγχος του γενικού γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης αφορά καταρχήν το παραδεκτό αυτής και στη συνέχεια το βάσιμο. Εφόσον κριθεί ότι η προσφυγή είναι παραδεκτή, τότε ελέγχεται το βάσιμο αυτής, διαφορετικά απορρίπτεται ως απαράδεκτη.
Επειδή, εν προκειμένω, η προσβαλλόμενη αριθ. 301/2015 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας ισοδυναμεί –σύμφωνα με τις προειρημένες διατάξεις του άρθρου 61 του Ν.3979/2011 – ουσιαστικά ένα ενδιάμεσο στάδιο σε μία σειρά σύνθετων διοικητικών ενεργειών, αποτελεί –συνεπώς- μια μη εκτελεστή διοικητική πράξη. Η εκτελεστότητα δε της διοικητικής πράξης συνίσταται στο ότι η συμπεριφορά που καθορίζει και γενικότερα η ρύθμιση που θεσπίζει είναι υποχρεωτική από την έκδοσή της (Σ.τ.Ε. 1717/1988) χωρίς άλλο, δηλαδή χωρίς να χρειάζεται άλλη διαδικασία (Σπηλιωτόπουλος, 2010).
Ως εκ τούτου, καθίσταται σαφές ότι η υπό κρίση απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας στερείται εκτελεστότητας, διότι δεν επιφέρει έννομα αποτελέσματα αυτοτελώς. Συνεπώς η εξεταζόμενη προσφυγή ασκείται απαραδέκτως καθότι μη προσβλητέα διά διοικητικής προσφυγής ενώπιον του Γενικού Γραμματέα.
Για τους ανωτέρω λόγους, ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ: Απορρίπτουμε ως απαράδεκτη την από 23-11-2015 προσφυγή του “Σωματείου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Μεσσηνίας” κατά της αριθ. 301/2015 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας, για τους ειδικότερους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας.
Κατά της ως άνω απόφασης, χωρεί προσφυγή ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του αρ. 152 του Κ.Δ.Κ. (Ν. 3463/06), εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας».