«Στον αέρα» κινδυνεύει να τιναχτεί για δεύτερη φορά ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός μεταφοράς μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας, μετά την κατάθεση προσφυγής από Μεσσήνιο ιδιοκτήτη ταξί για ολική ακύρωσή του.
Ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός, που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και αρκετές ημέρες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των προμηθειών, λήγει τα μεσάνυχτα της Πέμπτης. Υπενθυμίζεται ότι ο πρώτος, πέρυσι το Σεπτέμβριο, ακυρώθηκε με απόφαση των οργάνων της Περιφέρειας Πελοποννήσου και χρειάσθηκαν περισσότεροι από 7 μήνες για να στηθεί από την αρχή και να προκηρυχθεί εκ νέου.
Τώρα, η τύχη του νέου διαγωνισμού, μετά την προσφυγή, βρίσκεται στα χέρια της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (Α.Ε.Π.Π.).
Προσφυγή
Ο ηλεκτρονικός μειοδοτικός διαγωνισμός που προκηρύχθηκε στις αρχές του μήνα, αφορά στην ανάθεση υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας για τα σχολικά έτη 2017-2018 (υπόλοιπο), 2018- 2019 και 2019-2020, συνολικού προϋπολογισμού 8.610.381,55 ευρώ.
Αναθέτουσα αρχή του διαγωνισμού είναι η Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας, η σύμβαση υποδιαιρείται σε 326 τμήματα και προσφορές οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν για ένα ή περισσότερα ή για όλα τα τμήματα.
Η προσφυγή που κατατέθηκε στο ηλεκτρονικό σύστημα από τον ιδιοκτήτη ταξί αφορά στις έδρες των ταξί.
Σύμφωνα με διευκρινίσεις που είχε δώσει το Σεπτέμβριο του 2014 το υπουργείο Μεταφορών για τη μεταφορά μαθητών από τις Περιφέρειες, τα Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα, στα οποία έχει ανατεθεί με δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών η μεταφορά μαθητών, εκτελούν διαδρομές όπου σημείο επιβίβασης των μαθητών βρίσκεται είτε εντός είτε εκτός των ορίων της έδρας του Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου. Σε περίπτωση που η επιβίβαση είναι εντός των ορίων της έδρας του Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, τότε η αποβίβαση μπορεί να είναι σε σημείο είτε εντός είτε εκτός αυτής, ενώ στην περίπτωση που η επιβίβαση είναι εκτός των ορίων της έδρας, η αποβίβαση πρέπει να είναι εντός αυτής.
Δηλαδή, ο προσφεύγων επισημαίνει ότι βάσει νόμου πρέπει να τηρείται η έδρα που έχει το κάθε ταξί και αυτό έχει διευκρινισθεί από το υπουργείο ότι πρέπει να ισχύει και για τη μεταφορά των μαθητών. Για παράδειγμα, ένα ταξί που έχει έδρα στην Καλαμάτα, δεν μπορεί να εκτελεί έργο στο Δήμο Δυτικής Μάνης, χωρίς να έχει καθόλου επιβίβαση ή αποβίβαση στον τόπο της έδρας του.
Αίτημα ακύρωσης
Γι’ αυτό και στην προσφυγή του ο ιδιοκτήτης ταξί υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη διακήρυξη έχει εκδοθεί χωρίς να γίνεται επίκληση των διατάξεων περί έδρας του Ν. 4070/2012 και δεν περιλαμβάνει τον περιορισμό αυτό, ούτε στο θεσμικό πλαίσιο ούτε στο κεφάλαιο που αφορά γενικούς και ειδικούς όρους συμμετοχής. Ούτε σε άλλο σημείο της διακήρυξης προκύπτει ότι έχει ληφθεί υπόψη ο σχετικός περιορισμός της έδρας. Όμως, όπως υπογραμμίζει, ο σχετικός περιορισμός ισχύει καθολικά, για την εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν στα ΕΔΧ οχήματα και ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς η μίσθωση κατάλληλων μεταφορικών μέσων δημόσιας χρήσης προϋποθέτει την κατοχή από και κάθε υποψήφιο άδειας κυκλοφορίας ταξί, η οποία χορηγείται μόνο υπό τον περιορισμό της έδρας και δε νοείται άδεια χωρίς σύνδεση με έδρα.
Συνεπώς, όπως επισημαίνεται στην προσφυγή, η διακήρυξη είναι μη νόμιμη και πρέπει να ακυρωθεί ολικά, ή τουλάχιστον κατά το μέρος που αφορά τμήματα για την εκτέλεση δρομολογίων ταξί.
Της Βίκυς Βετουλάκη