ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΝΗΣ, Σ. ΣΑΡΑΝΤΕΑ
Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου
Αυξημένη κατά 15% σε σχέση με πέρσι και αθροιστικά κατά 30% σε σχέση με το 2012, αναμένεται να είναι η τουριστική κίνηση στη Δυτική Μάνη, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του Συλλόγου Επαγγελματιών Δυτικής Μάνης και γραμματέα του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, Σωτήρη Σαραντέα.
Κατά τον κ. Σαραντέα, η αύξηση οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη των εταιρειών χαμηλού κόστους και του αεροδρομίου της Καλαμάτας, που διευκολύνει τους ανεξάρτητους τουρίστες να βρεθούν στη Μεσσηνία.
Σύντομα, αν συνεχιστεί η ίδια πορεία, πρόσθεσε, θα επιστρέψει η περιοχή στα επίπεδα του τουριστικού προϊόντος πριν από το 2008.
Όπως επισήμανε, θα πρέπει να λυθούν τα προβλήματα υποδομών, ενώ εξέφρασε και τη δυσαρέσκειά του από την ασυνέπεια που επέδειξαν οι Δήμοι της Μεσσηνίας στο να καταβάλλουν τη συμμετοχή τους στην προσπάθεια ανάδειξης της περιοχής με την εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, με αποτέλεσμα η τελευταία να συρρικνώσει τις πτήσεις της στο μισό και να μην επισκέπτονται τη Μεσσηνία περίπου 3-4.000 τουρίστες.
Αρχή πλήρους επαναφοράς
Όπως ανέφερε ο κ. Σαραντέας, «η αίσθηση που έχουμε με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, είναι ότι η αύξηση που παρουσιάστηκε πέρσι σε σχέση με το 2012 δεν είναι πρόσκαιρη, αλλά η αρχή μιας πλήρους επαναφοράς του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή της Μάνης, που στηρίζεται στον τουρισμό του εξωτερικού, είτε από τουριστικούς πράκτορες, είτε από εταιρείες χαμηλού κόστους, είτε και από ελεύθερα διακινούμενους τουρίστες.
Δεδομένου ότι βασικός μας πελάτης είναι οι Ευρωπαίοι, αισιοδοξούμε καθώς τα μέχρι στιγμής στοιχεία μιλούν για αύξηση 15% σε σχέση με πέρσι, σε μια περιοχή που πέρσι κατέγραψε αύξηση 10-15% σε σχέση με το 2012.
Έχουμε πλήρη αναστροφή του κλίματος και ευελπιστούμε ότι αυτό θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, μετά τη συνεχόμενη πτωτική πενταετία από το 2008.
Τώρα που είμαστε στο ξεκίνημα της περιόδου, αν και είμαστε σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με πέρσι, μιλάμε για μικρότερα ποσοστά από αυτά που προσδοκούμε κατά μέσο όρο, αφού, κυρίως, η αύξηση καταγράφεται προς το τέλος της περιόδου. Πάμε πολύ καλά, δηλαδή, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, ενώ φέτος θα έχουμε σημαντικό αριθμό επισκεπτών και το Νοέμβριο.
Και συμπλήρωσε: «Η συρρίκνωση που καταγράφηκε πριν από μια πενταετία κυρίως από τους τουριστικούς πράκτορες, έχει πλέον εμφανέστατα ανατραπεί. Για αυτό “ευθύνονται”, όχι τόσο οι τουριστικοί πράκτορες, όσο οι εταιρείες χαμηλού κόστους, που φέρνουν αρκετό κόσμο. Όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και ο νέος αυτοκινητόδρομος έχουν προσφέρει πολλά στον τουρισμό. Το αεροδρόμιο δε, στο οποίο καταφθάνουν οι τουρίστες του εξωτερικού μέσω των πτήσεων από Easyjet, Ryanair και Aegean, δίνει τη δυνατότητα να μπορούν οι ελεύθεροι τουρίστες να έχουν εύκολη πρόσβαση στην περιοχή μας, κι αυτό ήταν που μας έλειπε. Παλιότερα, μόνο με τη λειτουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος», ήταν προβληματική η μετακίνηση των τουριστών στην περιοχή λόγω κόστους και χρόνου. Τώρα, με το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», έχουν αντιστραφεί οι συνθήκες και μπορεί κάποιος με μηδενικό σχεδόν κόστος και χρόνο να έρθει στη Μάνη. Αυτή και μόνο η συνθήκη, διευρύνει αυτό το πελατολόγιο και στο πρόσωπό τους (στις εταιρείες χαμηλού κόστους) οι τουριστικοί πράκτορες έχουν βρει ένα σοβαρό ανταγωνιστή. Όμως, έχουμε καλές πληρότητες σε σχέση με πέρσι. Μπορεί να μην έχουμε διεύρυνση περιόδου, αλλά έχουμε πολύ καλά ποσοστά. Ανεπισήμως δε, μπορούμε πλέον να πούμε ότι φέτος το φαινόμενο κράτησης της τελευταίας στιγμής τείνει να εξαλειφθεί στην περιοχή μας, αφού οι πληρότητες είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα από πολύ νωρίς. Άρα, οι υπολειπόμενες κρατήσεις πωλούνται σε φυσιολογικές τιμές, επειδή δεν υπάρχουν λόγοι να βγουν σε προσφορά.
Η δε μεγιστοποίηση των κρατήσεων θα γίνει από τις 25 Μαΐου και μετά, από τότε δηλαδή που ξεκινούν οι δεύτερες πτήσεις από τη βρετανική αγορά».
Τουριστική προβολή
Ο κ. Σαραντέας απάντησε αρνητικά στο ερώτημα της κατάλληλης τουριστικής προβολής. Δήλωσε πως δεν είναι ικανοποιημένος από τις ενέργειες που έχουν γίνει στο συγκεκριμένο τομέα. Και πρόσθεσε: «Επειδή υπάρχει ένα σταθερό πελατολόγιο, που αποτελεί τον καλύτερο διαφημιστή της περιοχής, το περιφερειακό πρόγραμμα τουριστικής προβολής ως προς τη διαφημιστική καμπάνια είναι πολύ ισχυρό και δυνατό και απολαμβάνουμε και εμείς αυτό που μας αναλογεί, αν και υπάρχουν προβλήματα υποδομών που πρέπει το συντομότερο να τακτοποιηθούν, γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε.
Ο τουρισμός είναι ευαίσθητο προϊόν και δεν επιδέχεται την ύπαρξη προβλημάτων καθαριότητας, ύδρευσης ή βασικών αναγκών σε παραλίες και αλλού, που είναι αναγκαία να λυθούν για να κρατήσουμε τη μεταστροφή που παρατηρείται και που με τη δυναμική που έχει, θέλει να μας επαναφέρει στα επίπεδα του 2007 και του 2008. Ίσως και του χρόνου να έχουμε φτάσει στο σημείο να καλύψουμε το κενό της πενταετίας».
Δεν πλήρωσαν οι Δήμοι
τη σύμβαση με τη Ryanair
Θελήσαμε να μάθουμε και την πορεία των πτήσεων της Ryanair, αλλά τα όσα μας απάντησε είναι αποκαρδιωτικά: «Δυστυχώς, η σύμβαση που υπέγραψε η Ryanair με το Επιμελητήριο Μεσσηνίας, θα υποστηριχθεί στο βαθμό και την περίοδο που εκείνη κρίνει ότι είναι παραγωγική και αποδοτική. Μολονότι είχαμε υπογράψει σύμβαση για τρία χρόνια με έξι μήνες πτήσεις το χρόνο, φέτος, τη δεύτερη χρονιά, έχει συρρικνώσει τα δρομολόγιά της στους τρεις μήνες, όσο έχει ενδιαφέρον από πλευράς κρατήσεων και τιμών των εισιτηρίων για να βγει γόνιμη η πτήση. Αυτό, δυστυχώς, θα στερήσει 3-4.000 επισκέπτες στη Μεσσηνία και θα έχει πολύ μεγαλύτερο κόστος από αυτό που θα έπρεπε να αναλάβουν οι έξι Δήμοι της.
Λυπάμαι, γιατί Δήμοι του μεγέθους της Καλαμάτας, της Πύλου ή ακόμη και της Δυτικής Μάνης, που ζει σχεδόν αποκλειστικά από τον τουρισμό, δεν μπορούν να προγραμματίσουν εκταμίευση των 12.000 ευρώ για μια συναλλαγή που είναι ανταποδοτική. Το καταγγέλλω αυτό κι ας αναλάβουν οι Δήμοι, ή όποιοι είναι υπεύθυνοι, τις ευθύνες τους.
Η δε μεγάλη χαρά και οι βαρύγδουπες δηλώσεις των δημάρχων παρέμειναν στα χαρτιά. Δυστυχώς, ουδείς από τους Δήμους είναι συνεπής και είναι κρίμα, επειδή, κυρίως, ο τουρισμός είναι το όχημα για να φύγουμε από την κρίση».