Με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας θα προχωρήσει, μεταξύ άλλων, σε ολοκληρωμένη ανάπλαση που θα περιλαμβάνει την οδό Κολοκοτρώνη (από Νέδοντος μέχρι τα σκαλιά του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου), την οδό Σφακτηρίας και τους κάθετους δρόμους στον πεζόδρομο της Αριστομένους, όπως και την Ιατροπούλου.
Με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας έχει εξαγγείλει ότι θα προχωρήσει, μεταξύ άλλων, σε ολοκληρωμένη ανάπλαση που θα περιλαμβάνει την οδό Κολοκοτρώνη (από Νέδοντος μέχρι τα σκαλιά του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου), την οδό Σφακτηρίας και τους κάθετους δρόμους στον πεζόδρομο της Αριστομένους. Επιπλέον, θα κατασκευασθεί παιδική χαρά σύγχρονων προδιαγραφών, με παράλληλη αναβάθμιση του πάρκου, στο καλυμμένο τμήμα του Νέδοντα. Το θέμα θα συζητηθεί προς έγκριση στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
Με την αρχιτεκτονική μελέτη προτείνεται: α) διαπλάτυνση πεζοδρομίων οδού Κολοκοτρώνη (από Νέδοντος έως πλατεία Αγίου Νικολάου) μήκους 170 περίπου μέτρων και μέσου πλάτους τα 10,50 μέτρα, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ο κοινόχρηστος χώρος εμβαδού περίπου 400 μ2, δυτικά του ως άνω Ιερού Ναού. β) πεζοδρόμηση της οδού Σφακτηρίας, κάθετης οδού προς την Κολοκοτρώνη, μήκους 135 μέτρων και μέσου πλάτους 5,75 μ. γ) πεζοδρομήσεις των τριών καθέτων προς την Αριστομένους και την οδό Σφακτηρίας, μικρών σε πλάτος οδών, Αναπλιώτη, Πολυβίου και Καπετάν Κρόμπα, από την οδό Σφακτηρίας ανατολικά μέχρι το ύψος της οδού Νέδοντος, δυτικά. δ) ανακατασκευή παιδικής χαράς Αναψυκτηρίου (έναντι αρχής οδού Κολοκοτρώνη)
Η οδός Κολοκοτρώνη που ξεκινά από την οδό Νέδοντος (έναντι της παιδικής χαράς Αναψυκτηρίου) και καταλήγει στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου, βρίσκεται εντός των ορίων του Ιστορικού Κέντρου Καλαμάτας.
Πρόκειται για οδό που κατά το παρελθόν, μαζί με την οδό Αριστομένους (σημερινό πεζόδρομο), αποτελούσε έναν από τους παλαιότερους εμπορικούς δρόμους της Καλαμάτας, που οδηγούσε απευθείας στην πλατεία μιας εκ των παλαιότερων εκκλησιών της πόλης, τον Άγιο Νικόλαο και από εκεί – μέσω μεγάλων σε μήκος σκαλοπατιών με ενδιάμεσα πλατύσκαλα – οδηγούσε απευθείας στην οδό Αριστοδήμου και μετέπειτα στην οδό Φαρών.
Η οδός Σφακτηρίας τέμνει κάθετα την οδό Κολοκοτρώνη διερχόμενη από την 23ης Μαρτίου με κατεύθυνση από βορρά προς νότο και ενδιάμεσα υφίσταται το δίκτυο των μικρών εις μήκος οδών Αναπλιώτη, Πολυβίου και καπετάν Κρόμπα που πρόκειται να πεζοδρομηθούν.
Προτείνεται δε η δημιουργία γραμμικής δενδροστοιχίας από ψηλά δέντρα στην οδό Κολοκοτρώνη και την πλατεία Αγίου Νικολάου (να σημειωθεί ότι η περιοχή στερείται παντελώς πρασίνου).
Με τη δημιουργία ενός αξιόλογου δικτύου πεζοδρόμων, που θα εξασφαλίζει άνετους περιπάτους στους πολίτες-χρήστες του, στόχευση είναι η ανάπτυξη ανάλογων δράσεων στην περιοχή, που να αποβούν προς όφελος του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετα, θα υπάρξει μια θεαματική αύξηση της λειτουργικότητας της περιοχής με τη διαμόρφωση μιας ενιαίας αισθητικής αντιμετώπισης, σε ένα μεγάλο τμήμα του παραδοσιακού κέντρου της Καλαμάτας. Η συγκεκριμένη περιοχή, λόγω και του γεγονότος ότι θα υπάρχει πλέον αισθητική ομοιογένεια, θα μπορεί να αποτελέσει μελλοντικά έναν «πυρήνα» πρόσφορο για επέκταση αναβαθμίσεων και σε γειτονικές περιοχές.
Εκτός των άλλων, η προταθείσα παρέμβαση θα αποτρέψει την είσοδο των αυτοκινήτων στους ήδη φορτωμένους, λόγω του μικρού πλάτους οδών της περιοχής και θα λειτουργήσει αποτρεπτικά του φαινομένου που παρατηρείται σήμερα, οι οδηγοί οχημάτων (που χρησιμοποιούν τις οδούς αυτές μόνο και μόνο για εξεύρεση θέσης στάθμευσης) να χρησιμοποιούν τμήμα του οδοστρώματος για στάθμευση των αυτοκινήτων τους, με αποτέλεσμα στα μικρά σε πλάτος εναπομείναντα πεζοδρόμια, οι πεζοί να περνούν πολλές φορές με δυσκολία.
Ολοκληρώνεται η πεζοδρόμηση στην Ιατροπούλου
Η έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της οδού Ιατροπούλου, από την οδό Σιδηροδρομικού Σταθμού έως τη Νέδοντος, θα συζητηθεί, μεταξύ άλλων, στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Καλαμάτας.
Με τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας προτείνεται η ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης του υπολοίπου τμήματος της οδού Ιατροπούλου (από την οδό Σιδηροδρομικού Σταθμού μέχρι την οδό Νέδοντος), μήκους 140 περίπου μέτρων και πλάτους 10 μέτρων, με την οποία ολοκληρώνεται και τυπικά ένας σημαντικός πεζόδρομος στην καρδιά του κέντρου της πόλης, συνολικού μήκους 250 μέτρων.
Σκοπός της πεζοδρόμησης και του υπολοίπου τμήματος της οδού Ιατροπούλου είναι η απόδοση στον πολίτη όσο το δυνατόν μεγαλύτερων επιφανειών δημόσιου χώρου, που θα καθίσταται ελκυστικός στο χρήστη και φιλικός στο περιβάλλον, ενισχύοντας συγχρόνως και τονώνοντας την ανάπτυξη της αστικής αυτής περιοχής. Η δημιουργία του πεζόδρομου θα εξασφαλίζει τον ασφαλή και άνετο περίπατο των πολιτών, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δράσεων στην περιοχή εξυπηρετώντας με αυτό τον τρόπο το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον.
Η πρόταση προβλέπει ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών πλάτους 3,50 μ., αλλά συγχρόνως επιτρέπει και σε οχήματα κοινής ωφέλειας και εκτάκτου ανάγκης (όπως ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, ειδικά οχήματα ΔΕΥΑΚ, οχήματα μεταφοράς ατόμων με αναπηρία κ.λπ..) να διέρχονται σε περίπτωση ανάγκης, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα.
Η πεζοδρόμηση της οδού Ιατροπούλου δε δυσχεραίνει τις μετακινήσεις στην πόλη, δεν επηρεάζει τα μέσα Μαζικής Μεταφορά, αφού δε διέρχονται από αυτήν.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη